За изложбата в галерия „Райко Алексиев“ Феникс Върбанов представя работи от различни периоди, но преобладават тези, правени през последните две години, повечето от тях специално за първата му изложба в България. Неслучайно тя е назована „Следи по пътя“, а този път преминава през различни държави, култури и традиции.
Творчеството на Феникс носи отпечатъка на три култури – България, Китай, Франция

Роден е в София през 1962 година в семейството на художниците Марин Върбанов и Сун Хуай Куей. Професорът по декоративен текстил в Художествената академия Марин Върбанов е основател на българската текстилна школа, представял свои произведения в Париж, Москва, Прага, Варшава, Берлин, Сан Франциско, Вашингтон.

Живее и преподава в Париж, а животът му се променя, след като през 1954 г. отива на специализация в Китай и се запознава с бъдещата си съпруга Сун Хуай Куей. Тя е вярна спътница и съмишленица на Марин Върбанов, кръщава на негово име Текстилния и артистичен център в Китай, който създава. Работи в областта на текстила и висшата мода в България, Франция, Китай.

Била е представител на Пиер Карден за Източна Европа и Китай. Марин Върбанов и Сун Хуай Куей имат две деца, които следват пътя на родителите си. Първородната - Боряна, живее и работи в Пекин, а Феникс се установява в Париж. И двамата обаче не прекъсват връзките и приятелствата си с България
 
Използването на традиционни китайски техники на работа с туш върху хартия
 
е характерно за Феникс и датира от 1985 година, когато художникът пребивава в Централната академия за изящни изкуства, Пекин. Със своите първи творби, изпълнени с китайски туш върху хартия, участва през същата година в галерия Пиер Карден в Париж и оттогава остава верен на хартията и туша. През 1987/88 г. специализира в Китайската академия по изкуствата, в Ханджоу.



Традиционната китайска хартия има множество разновидности, тя може да бъде много фина, на пръв поглед крехка, но всъщност неочаквано устойчива. Феникс е запленен от нейните възможности, експериментира със снемане на релефни повърхности, нагъване, изпъване.

Китайската хартия улавя в капана си и най-деликатните докосвания, и бруталното мачкане. Сякаш безропотно се подчинява, но всъщност презентира нежността и експлозиите с могъща сила. Функциите на туша са по подобен начин безкрайни.
 
Откриването на изложбата в галерия „Райко Алексиев“ е от 18 часа на 20 септември (вторник )и ще продължи до 8 октомври.