Търговци продават разреден алкохол или такъв, който не отговаря на нормите. Масови нарушения има и в сектора на продажбата на автомобили втора ръка. Това са част от констатациите на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за 2016 г. Те бяха обявени на пресконференция в БТА-София от ръководството на комисията.
От КЗП отчетоха успешен летен туристически сезон и намален брой нарушения като цяло.

Взети са 30 проби от различни видове спиртни напитки в заведения на територията на Черноморието. Лабораторните изпитвания сочат, че в четири от случаите (3 водка и 1 джин) са налице различни несъответствия. В два от тях е констатирано разреждане на алкохола (водка и джин). В други две проби са констатирани многократно завишени стойности по показателите „обща киселинност” и „алдехиди”, което променя качеството на алкохола. Според председателя на КЗП Димитър Маргаритов обаче във всички проблемни случаи няма пряка опасност за живота и здравето на потребителите.

През лятото комисията е ималo кампания по проверки и на търговците на стари автомобили, тъй като този сектор засяга широк кръг от гражданите.

„Направихме над 200 проверки на автокъщите и установихме немалко нарушения. Около 30-40 акта имаме за административни нарушения. Основно това, което установихме, е, че върху задължителните табели на самите автомобили търговецът предоставя невярна информация както за кубатура, година на производство, мощност, изминати километри, разход на гориво и общо взето всички съществени характеристики на автомобила. В онлайн магазините установихме разминаване на цените между това, което е обявено, и цената, която е в автокъщата (на място – б.а.), както и разминаване в съществените характеристики на автомобила”, каза Константин Арабаджиев – зам.-председател на КЗП.



При всички тези случаи са направени актове и търговците ще понесат своите наказания.„Много хора си патят от вторичния пазар на автомобилите и затова усилията ни са насочени в тази област”, обясни Арабаджиев.

Акцент на КЗП има и върху пазара на телекомуникационни услуги. Оказва се, че най-много са жалбите именно в този сектор – 40% за тази година. Следват ги рекламациите по отношение на битови уреди и услуги и стоки за бита (21%) и жалбите срещу енергийните и ВиК операторите (20%).

По отношение на услугите по Черноморието се наблюдава намален брой нарушения в сравнение с миналата година. При проверките през 2015 г. в над 10% от случаите са констатирани нарушения, докато тази година те са около 6-8%, подчерта шефът на КЗП Димитър Маргаритов. Той заяви, че сезонът все още е активен и комисията ще продължи да контролира с приоритет обектите по Черноморието. Тази година приемни на КЗП са били открити във Варна, Бургас, Златни пясъци, Албена, Слънчев бряг, Приморско, Созопол, Царево.

Едно от новите нарушения е, че в обяви в интернет къщи за гости са представяни като хотели. От своя страна някои хотели си вдигали категорията, като слагали по някоя и  друга звездичка отгоре, което представлява лъжлива информация.

В работата на КЗП оттук нататък ще се поставя акцент и върху разширяващия се сегмент на онлайн продажбите. Особено наблюдение ще има върху финансовите услуги в мрежата, изтъкна другият зам.-председател на КЗП Константин Райков.