Стотният изтребител-бомбардировач Су-34 е напуснал монтажното хале на Новосибирския авиационен завод „В. Чкалов”, съобщи на 19 август във Facebook руският вицепремиер Дмитрий Рогозин.
Су-34 представлява мащабна модернизация на Су-27. Първият полет на опитния екземпляр се състоял още през 1990 г. Готов е за серийно производство през 2006 г., но договор с Министерство на отбраната е сключен през 2008 г. През 2012 г. е приет на въоръжение. По класификации на НАТО е Fullback (Защитник).

Няколкото готови машини взели участие във войната в Южна Осетия през 2008 г., водейки радиоелектронна борба с грузинската ПВО с помощта на станциите за смущения „Хибини”. С противорадиолокационна ракета унищожили ключова РЛС край град Гори.

Според главнокомандващия ВКС Виктор Бондарев Су-34 в перспектива ще заменят фронтовите бомбардировачи Су-24 и щурмовите Су-25. В рамките на държавната програма за въоръженията до 2020 г. ВКС трябва да получат не по-малко от 200 машини.

Су-34 е уникална машина – работи с еднаква ефективност във всяка част от денонощието и при различни метеорологични условия. Предназначен е да нанася ракетно-бомбени удари по земни цели и поразяване на въздушни цели на противника, като позволява при маневриране да достига претоварване до 7,5g.

Самолетът притежава възможност да лети в режим на автопилот на пределно малка височина, следвайки релефа на местността.

Уникална особеност на машината станала и втората РЛС за обзор на задната полусфера – системата предупреждава екипажа за опасност и може да отговори с управляеми ракети.

Освен с авиационни бомби ОФАБ-500 и с корегируеми авиобомби КАБ-500, Су-34 може да носи и ракети клас „въздух-въздух”: до шест ракети с малка далечина Р-73 и до осем ракети със средна далечина Р-27.
 


Екипажът се състои от пилот и щурман, които стоят редом един до друг в просторна бронирана кабина. В нея се влиза през люк на пода по стълбичка.

Между летците има достатъчно пространство за разстилане на матрак и един от членовете на екипажа да почива по време на продължителни полети. Зад седалките височината позволява летците да се изправят в цял ръст.

На борда на Су-34 има микровълнова печка, климатик, вградена в креслата система за електромасаж и дори биотоалетна – такива екстри няма на далечните бомбардировачи и дори на военнотранспортните самолети от типа на Ил-76.

Не случайно чуждестранният интерес към фронтовия бомбардировач Су-34 нарасна след започването на операцията в Сирия. През 2015 г. е подготвен паспортът за експортната конфигурация на самолета. До края на тази година се очаква да бъде подписан договор за доставка на Алжир.

ХАРАКТЕРИСТИКИ НА САМОЛЕТА:

Дължина – 23 м., височина – 6,4 м., размах на крилото – почти 15 м. Практически таван – 14 600 м. Боен радиус – 1100 км. Маса при излитане – 45 тона. Бойно натоварване – 8 тона. Максимална скорост до 1900 км/час.

Самолетът е въоръжен с оръдие 30 мм, на 12 възела под крилото и тялото могат да се окачат авиационни ракети „въздух-въздух” от различни типове, НУРС и авиобомби.

Публикацията е подготвена по материали на ТАСС