Работим за още 12 км метро и автобуси със средна възраст 7 г. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова в интервю за „Монитор”.
- Г-жо Фандъкова, лято е, а столицата отново е строителна площадка. Кои от ремонтите са на привършване и какво остава за догодина?
- Вече пуснахме движението по първия етап от реконструкцията на бул. „Монтевидео“. Имаме готовност да започнем и втория, веднага след като съдът приключи делата по отчуждителните процедури. Тази седмица трябва да завърши цялостната реконструкция на бул. „Витоша“ - от бул. „България“ до входа на Южния парк. При последната ми проверка предупредих изпълнителите, че санкцията за забавяне за всеки ден е 30 000 лв. Те работят много активно, но бързината не трябва да е за сметка на качеството. Изисквам от надзора и колегите ми, да следят много внимателно да не се допускат грешки. Поисках и подвижната лаборатория на Агенция „Пътна инфраструктура“ да провери дали положения асфалт отговаря на всички изисквания. Много тежък е цялостният ремонт на ул. „Богатица“, като изграждаме и канализация по бул. „Арсеналски“. Очаквам този обект да приключи най-късно през ноември. Подменят се още водопровода и топлопреносната мрежа. През ноември трябва да приключи и изграждането на 1,1 км от ул. Обиколна“ в „Дружба“. За разширението на бул. „Черни връх“ до Околовръстния път имам уверението на изпълнителите, че могат да приключат до Нова година. Това ще зависи и от метеорологичната обстановка в зимните месеци. Работата по третата линия на метрото и строежа на станциите също затрудняват движението в много части на града. Очаквам до края на годината да бъде отворен за движение бул. „Гоце Делчев“, а работата ще продължи от страната на ул.”Житница”. След май 2017г. ще започне поетапното освобождаване и на останалите участъци, които са затруднени от строежа на третия лъч, а работата ще продължи подземно по тунелите. Продължаваме работата и по пълната реконструкция на кварталните улици.
 
- Споменахте, че подвижна машина ще проверява качеството на положения асфалт на бул. „Витоша“. Ще я пуснете ли и по останалите булеварди, които се ремонтират?
-Да, благодаря на колегите от АПИ за помощта и добрата съвместна работа. Още през миналата година лабораторията направи проверка на настилката по бул. „Цариградско шосе“, а сега ще продължим и по новите булеварди.
 
- Ремонтирани булеварди се наводниха, сега строителите асфалтираха дървета в тротоара. Как трябва да се санкционират строителите и надзора им, че да започнат да си вършат качествено работата?
-През последните години започнахме големи ремонти - има и сложни обекти и трудности. В процеса на работата качеството се контролира от надзорни фирми, които се избират по Закона за обществени поръчки. Често им налагам санкции, защото точно те са специалистите и експертите, които трябва да преценяват качеството на работа в момента на изпълнението. Затова и при асфалтирането на пъновете на бул. „Вл. Вазов“ наложих санкция точно на надзора. Това беше изключително грозна и неприятна ситуация. Работниците взимат решение на момента, а надзорът трябва да е там и да ги контролира. Искам да подчертая, че през тази година нямаме обект, които да е приет със завършено строителство. Благодарна съм за сигналите от гражданите, които получавам. За некачествено изпълнение винаги връщам фирмите, а всеки ден просрочие им носи и значителни санкции. Показала съм ясно, че не правя компромиси с качеството на изпълнение и нямам колебания, когато налагам най-високите санкции. Ще припомня, че над 1 млн. лв. бяха глобите само на две от фирмите в последните години - за естакадата в „Младост“ и ремонта на релсовия път на бул. „България“. В договорите също залагаме много стриктни правила, както за контрол на изпълнението, така и гаранции при дефекти, които фирмите отстраняват за своя сметка. Задържаме им и гаранции за добро изпълнение. Изисквам да си вършат работата качественено. Хората очакват както от тях, така и от нас, добро изпълнение, когато се използват публични средства и се надявам всички тези примери да бъдат обица на ухото на всички, които работят в София.
 
- Назначихте за свой заместник по транспорт 27-годишния Евгени Крусев. Смятате ли, че ще се справи с този труден пост и с какво спечели вашето доверие?
-Преди няколко дни имах среща с момчетата от организацията „Спаси София“, които споделиха, че изборът на г-н Крусев за тях е бил неочаквано добра изненада. Радвам се, че младите хора приемат добре това назначение. Мненията разбира са различни, но всички искаме бързи и добри резултати. Освен магистратура по „Транспортно планиране и инженерство“ във Великобритания, Евгени Крусев е бил част от младежите в интернет форумите, за които транспортът е кауза. Той бе част от екипа, който разработи и заданието на Плана за устойчива градска мобилност на София до 2030г. Създадох нова дирекция за управление на трафика и предложих до конкурс да бъде назначен за нейн директор също млад човек - инж. Димитър Петров. Залагам на младите хора и смятам, че това е правилно, защото те са носителите на иновативните решения. В същото време, разчитам на опитните колеги, които са се доказали с работата си. С третата линия на метрото, с модернизацията на градския транспорт, цялостните ремонти и изграждането на инфраструктурата ще постигнем намаляване на вредните емисии и фини прахови частици във въздуха. Целта ни в транспорта е след 4 години София да има поне още 12 км метро, средната възраст на автобусите да е под 7 г. и да имаме изцяло функционираща система за управление на трафика.
 
-Центърът за градска мобилност също има ново ръководство след скандала с т. нар. „депутатски спирки”. Кои са първите задачи, които им възложихте?
-Принципал на ЦГМ е Столичен общински съвет, който прие инвестиционен план за работа на дружеството. Сред заложените задачите в него са довършването на буферните паркинги при Националния стадион и Централна гара, както и изграждането на надземни паркинги - при метростанция „Сливница“ и в район „Надежда“. Поисках новото ръководство да работи интензивно за изпълнението на модерна система за таксуване в градския транспорт. Настоях бързо да се запознаят с подготвената документация, ако имат корекции, да ги нанесат. Целта е тази система да бъде удобна за хората и да се даде възможност за по-справедливо заплащане на транспортната услуга. Очаквам също те да предложат повече мерки за публичност и комуникация с хората.
 
-Адската буря в Македония взе много жертви и причини огромни щети на населението. Какви превантивни мерки е предприела Столична община срещу подобни бедствия?
-За съжаление никой не е застрахован от тежки природни бедствия и катаклизми, а в последните години сме свидетели на такива явления в цял свят. Важна е превенцията, но разбира се и адекватната реакция, когато това се случи. Трябва да си помагаме, необходима е солидарността в такива случаи, но пак казвам много е важна превенцията. Всяка година почистваме речните корита, като през 2016 г. вече почистихме 45 км. В момента се почистват участъци от реките Перловска, Суходолска, Шелбица, както и отводнителните канали в Казичане и Кривина. Извършват се периодично огледи на критични участъци. Екипи, като тези които бяха в Скопие, дежурят денонощно, за да се реагира максимално бързо при нужда, а районните кметове наблюдават постоянно нивата на реките и язовирите. Миналата година изградихме и система за наблюдение на реките в реално време. Изготвихме два проекта за проводимостта на водата в река Искър - от язовир Панчарево до моста на Чепинско шосе, с дължина около 15 км. В момента тече процедура за избор на изпълнител. Очакваме и подкрепа от Междуведомствената комисия. Изградихме диги на река Лесновска и ремонтирахме общинските язовири. Възлагаме периодично почистване на дъждоприемните шахти. Всичко това е изключително важно, както и информирането на гражданите за реакция при подобна криза.
 
- Жителите на "Младост" организираха няколко протеста с искане да не се застрояват зелените площи между блокове 21, 20 и 19. Каква е вашата позиция и как ще решите проблема?
-В началото на миналата седмица се срещнах с граждани от тези блокове и съм благодарна за конструктивния диалог. Информирах ги за цялостната проверка, която назначих по този случай - от момента на реституиране на терена през 2003г. през всички процедури до сега. Докато тя приключи няма да допуснем строителство. Искам гражданите да знаят, че търсим и ще намерим трайно решение по този казус. Разговарях и с кмета на района Цвета Авджиева, която подаде искане за проверка до Комисията за конфликт на интереси, заради съмнения, които се появиха в публичното пространство. Всички подобни случаи разглеждаме индивидуално и заедно с общинския съвет успяхме да решим поне осем подобни казуса в районите - „Лозенец“, „Красно село“, „Надежда“, „Люлин“, „Подуяне“, „Красна поляна“. Ще търсим вариант и в този случай. Възложила съм на главния архитект и разработване на цялостен ПУП на парк Въртопо. Имаме готов проект за облагородяване на 8 дка откъм район „Младост“. В момента се подготвят процедурите за избор на изпълнител, така че до края на годината се надявам да започне възстановяване на тази част от парка. Това включва зелени площи, изграждане на алеи, осветление, видеонаблюдение, детска площадка и фитнес на открито.
 
- В София има редица къщи, които са паметници на културата, но собствениците им са ги оставили да се срутят. Какви мерки предприема общината ? Колко глоби на недобросъвестни стопани сте наложили през последните години?
-Грижата за състоянието на сградите е на собствениците, но общината контролира с много голямо внимание сградите-паметници на културата. През миналата и тази година сме връчили 11 разпореждания за възстановяване и обезопасяване на такива обекти. По мое нареждане работи постоянна Междуведомствена комисия, като от началото на тази година тя е издала предписания за пълно архитектурно заснемане и реставрация на 8 паметника на културата. Сред тях са знакови сгради като къщите на Яворов и Фингов, Захарна фабрика, Съюза на българските индустриалци, стари къщи по ул. „6-ти септември“, бул. „Патриарх Евтимий“. През последните години наложих и най-големите санкции - по 100 000 лв. за бездействие и необезопасяване на собствениците на къщите на Яворов и Фингов, както и неколкократно за Захарна Фабрика. За съжаление те не се стреснаха от глобите и обжалват процедурите в съда. Това е причината да предам някои от случаите и в прокуратурата. Паметниците на културата са богатство за града и не бива да се допуска недобросъвестно отношение. В същото време с усилията на районните кметове през последните години се възстановиха над 130 фасади на стари сгради в районите „Възраждане“ и „Средец“.
 
- Подписахте споразумение за сътрудничество с парижкия район "Маре" за обновяване на старите сгради точно в район „Възраждане“. Кои са техните практики, които можем да използваме у нас, за да върнем блясъка им?
- Преди 10-15 години френския район е бил с много занемарени сгради и за много кратък период от време се е превърнал в един от най-атрактивните в Париж. В момента работим по програма „Европа“ и общината финансира пилотно изследване на квартал 143 в район „Възраждане“. Екипът на арх. Вранчева ще разработи модел за опазването му и ще предложи Наредба до общинския съвет. В нея трябва ясно да е разписан механизъм за активното взаимодействие между общината и собствениците, за да се възстановяват  старите сгради. До края на година ще се направи и социологическо изследване в района, като част от методиката за определяне на начините за опазване на района. Предстои официално подписване на договор за работата заедно с район „Маре“, с участието на българо–френски архитекти от 2018 до 2020 г. Нашето сътрудничество ще е дългосрочно, надявам да вземем най-добрите и работещи практики от най-добрите.
 
- Назначихте проверка за безопасността в училищата. Какви са резултатите и какви мерки ще предприемете, за не се случват инциденти през идната учебна година?
- Проверките са постоянни, защото няма по-важно нещо от сигурността на децата. Затова експерти от Дирекция „Сигурност“, заедно с колегите от СДВР посетиха училищата и детските градини, а целта беше да се дадат препоръки на ръководствата и районните кметове. Проверките включват изправност на сигнално-охранителната техника и на аварийните изходи. Направиха се предложения за освобождаване аварийните изходи и за въвеждане на два паник бутона. Преди началото на учебната година ще се проведат отново срещи, включително и с охранителните фирми. Продължаваме да изграждаме видеонаблюдение в училищата и детските градини, като то вече е внедрено в половината от тях. През тази година сложихме видеонаблюдение в още 46. Това е много ефективен начин за охрана, действа превантивно, включително и срещу сбивания в района на училищата. Камерите се наблюдават от охранител, Центъра за видеонаблюдение и колегите от СДВР. Продължаваме да надграждаме системата и на други публични места – подлези, паркове и градини.
 
- Като споменахте охрана, преди дни се споразумяхте с МВР за постоянно полицейско присъствие в района на Женския пазар. Ще успеете ли да се справите с бежанците, които се струпват там и тормозят хората, които живеят в района?
- Много важно е да гарантираме спокойствието на гражданите в тази тежка и сложна ситуация в региона. Още пред 3 години, когато започна този процес, проведохме разговори с гражданите и от тях знаем, че постоянното полицейско присъствие ги кара да се чувстват сигурни. Изградихме и видеонаблюдение около Женския пазар, бул. „Мария Луиза“, площад Бански и Централна гара. Възложих проверки и от екипи на Столичен инспекторат. Само за няколко дни ефектът от постоянното присъствие на общинска полиция, колегите от районното полицейско управление и служителите на Столичния инспекторат е видим за гражданите.