Когато в Евросъюза полет закъснее повече от 2 часа, потребителите трябва да получат безплатно храна, напитки и телефонни обаждания. Ако закъснението доведе до нощувка, настаняването също се поема от превозвача.
Това обясни в интервю за Дарик директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов.
 
Европейското законодателство се прилага, ако полетът заминава от държава членка на ЕС, Исландия или Норвегия, или ако полетът пристига в една от тези държави с авиопревозвач, регистриран в тях.
 
Специално мобилно приложение на ЕПЦ ни запознава с правата ни в различни ситуации като закъснял полет, объркана резервация или настаняване в хотел. В него можем да намерим и адресите на българските консулства във всички държави от Европейския съюз.
 
Основно българите избират да пътуват със самолет, обясни директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов. Най-често срещаните жалби са свързани с отменени или закъснели полети. "Когато пътуване със самолет закъснее, авиокомпанията на първо място е длъжна да информира какво е закъснението, кога ще излети реално самолетът, какви са правата на пътниците", каза Арсенов.
 
Ако закъснението е по-дълго, потребителите имат право да получат безплатно храна, напитки и телефонни обаждания. Имате право на грижи, ако закъснението е: два или повече часа за полети до 1500 км; три или повече часа за по-дълги полети в ЕС или полети между 1500 и 3500 км. Ако закъснението е такова, че се налага и нощувка, тогава пасажерите имат право на безплатно настаняване в хотел, каза Арсенов.
 
Ако вината е в превозвача, а не заради лошо време или стачка, има допълнително парично обезщетение от 250 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета и продължителността на закъснението.
 
При пътуване с влак тези правила се прилагат само когато пътуването е трансгранично, а при пътуване с автобус, когато се изминават над 250 км. "Правата са подобни. При автобусния и железопътния транспорт е важно да се знае, че се полагат до две нощувки и до 80 евро за нощувка", каза Арсенов.
 
В такива случаи, ако превозвачът не ни осигури тези услуги, а ние ги платим, важно е да пазим касовите бележки и фактури от хотели и заведения, за да можем да претендираме да ни възстановят парите. Ако пътуваме извън ЕС, но тръгваме от територия на Съюза и превозвачът е европейски, имаме същите права.
 
"Когато полетът се осъществява от чужда компания и излиза извън ЕС, тогава важат правилата на авиокомпанията, тоест ние трябва да се запознаем подробно с общите условия на авиокомпанията, да видим какви рискове покриват и ако не са достатъчни за нас като пътници, да сключим допълнителна застраховка", каза Арсенов.
 
Ако прибегнете до бърз кредит, бъдете нащрек за клаузите при просрочие
 
Специално мобилно приложение на Европейския потребителски център ни запознава с правата ни в различни ситуации като закъснял полет, объркана резервация или настаняване в хотел. То е безплатно и работи с всички операционни системи. В приложението са посочени и консулските представителства, в случай че възникне проблем, който изисква консулска намеса, а също така са дадени полезни съвети, ако възникне спешна нужда от здравна помощ.
 
Приложението дава информация на официалните езици за ЕС - ecc-Net travel app. Телефонът за спешни случаи 112 е валиден на територията на целия Европейски съюз, напомнят от ЕПЦ.