тоян Мавродиев е роден на 21 октомври 1969 г. Магистър по право от СУ “Св. Кл. Охридски” и магистър по финанси от УНСС. Има многобройни международни специализации по данъчни консултации и данъчно планиране. Бил е депутат в 41-вото народно събрание. На 16 юни 2010 г. е избран за председател на Комисията за финансов надзор с 6-годишен мандат. В досегашната си професионална кариера е натрупал богат опит в сферата на търговското, данъчното и корпоративното право, международното данъчно планиране и консултиране, придобивания, вливания и сливания на компании, дериватни финансови инструменти, финансови пазари, частно инвестиционно банкиране, корпоративни финанси, приватизационни проекти и чуждестранни инвестиции.
- Г-н Мавродиев, имаше партии, които искаха да издигнат вашата кандидатура за председател на КФН, но вие отказахте. Защо? Вече имате ли идея с какво ще се занимавате в бъдеще?

- Уважавам изключително мандатния принцип и смятам, че е полезно да има само по един мандат на едно и също място. По този начин се надгражда професионализмът и креативността на хората в институцията. Решението ми да не се кандидатирам за нов мандат е лично, заради изложените по-горе принципи и стандарти, на които държа и спазвам. Мисля, че давам добър личен пример за налагане на високи стандарти и търсене на промяната, а не заграждане на територии и пазене на позиции.
Получих доста предложения за номинация както от различни депутати от повечето парламентарни групи, така и от ръководствата на голяма част от тях.
Поласкан и горд съм, че професионализмът ми беше оценен както от управляващите, така и от опозиционните партии в българския парламент.
Специално искам да благодаря на колегите от ГЕРБ, които ме подкрепиха, както и на ръководствата на Патриотичния фронт, АБВ, другите партии, които застанаха публично зад мен и заявиха ясна подкрепа за свършеното от мен и екипа ми, като изразиха готовност да ме номинират за втори мандат.
Като председател на КФН през изминалите шест години поставих солидни и надеждни основи на качество и професионализъм в комисията. С помощта на моя екип изградих една професионална, висококвалифицирана и устойчиво работеща институция, чиято работа е оценена високо както от българските политически партии в целия им спектър, така и от чуждите инвеститори, пазарните участници и от европейските и международни институции и партньори.
Въпреки това личното ми решение е да продължа развитието си като професионалист и като личност в други насоки. Пред мен има много нови предизвикателства, така че аз имам добри и интересни лични планове за бъдещето ми професионално развитие.

- Какво е мнението ви за зам. финансовия министър Карина Караиванова, която е единственият претендент за вашия пост, и най-вероятно тя ще оглави КФН?

- С г-жа Караиванова сме се виждали на работни срещи, но нямам пряк поглед над професионалните й компетенции и опит. Надявам се да има компетентността и нужния характер да се справи с нелеката задача да ръководи един от най-важните регулатори в страната.

- В какви отношения сте с премиера Бойко Борисов?

- В прекрасни отношения съм с премиера. Благодарен съм на ГЕРБ и лично на Борисов за доверието, постоянната подкрепа и добрата екипна работа през всичките тези години, както и за шанса и привилегията да бъда ръководител на тази ключова институция в тежки времена на международна финансова и икономическа криза.
Тук е моментът да подчертая, че ние се справихме блестящо и сме един от малкото регулатори в ЕС, недопуснали системни кризи в секторите под наш надзор през този тежък период.
Беше чест за мен да водя институцията в тези времена на турбулентност, пълни с много трудности и предизвикателства. Горд съм, че помогнах и изведох успешно в по-спокойни води финансовия сектор. Не позволихме каквито и да са системни рискове и кризи в секторите под наш надзор, създадохме равни и прозрачни стандарти и условия за работа на всеки пазарен участник, бяхме безкомпромисни с всички нарушители на правилата и закона.

- Крие ли рискове смяната на председателя на регулатора по време, в което текат прегледите на активите на пенсионните и застрахователните дружества?

- Зависи от ръководството на регулатора дали ще има адекватни последващи действия, които трябва да се предприемат след приключване на прегледите. Това е важният момент, в който ще се види както волята, така и характерът и професионализмът на ръководството за предприемане на надзорни мерки за преодоляване на евентуалните установени слабости в поднадзорните лица. КФН ще трябва след приключването на прегледите да бъде на мястото си и да работи усърдно, когато одиторите приключат. Аз нямам съмнения в досегашната дейност на надзора и ми се иска да бъда оптимист и в бъдещата му такава. Пожелавам успех и справяне с предизвикателствата на следващия председател на регулатора. До момента КФН си е свършила отговорно и в срок работата по прегледите. След старта, който бе даден на 15 юли, вече на ход са избраните независими външни експерти, които предстои да оценяват дружествата. В момента водеща е работата на самите одитори - ние свършихме огромната предварителна работа, за да започнат тези прегледи в срок и без забавяне. В този смисъл ми се иска да вярвам, че смяната на председателя на регулатора няма да създаде рискове за качественото протичане на прегледите. Подчертавам, че до момента подобни прегледи не са правени в България, а специално за пенсионните дружества такива не са правени и в целия ЕС.

- Каква е равносметката ви за годините, в които бяхте председател на КФН?

- По време на моя мандат Комисията за финансов надзор се утвърди като силен, независим и отговорен регулатор, който осигурява ефективен надзор върху небанковия финансов сектор. Основната ни цел е и винаги е била с предоставените ни правомощия да защитаваме обществения интерес, да налагаме спазването на закона и да създаваме прозрачни условия за бизнес на капиталовия, застрахователния и пенсионноосигурителния пазар, като същевременно защитаваме потребителите на финансови услуги. Мерките, които предприехме през тези шест години, както и позициите, които изразявахме, утвърдиха комисията като гарант за финансовата стабилност в страната.
Успех е, че през изминалите шест години няма фалирали или доведени до несъстоятелност поднадзорни лица, съответно ангажиране на публични финансови средства или такива от специалните гаранционни механизми за компенсиране на съответните загуби.
КФН бе проверявана в рамките на изслушванията пред три последователни парламентарни комисии и в докладите на всички има множество констатации за строг и ефективен, своевременно упражнен надзор от наша страна и са потвърдени законосъобразните действия на регулатора.
През изминалите шест години работата на финансовия регулатор бе изключително прозрачна, професионална и ефективна - този факт бе констатиран и в докладите на международни институции, каквито са Европейската комисия и Международният валутен фонд. Тези независими, обективни, неповлияни от вътрешнополитически или лобистки интереси институции категорично констатираха стриктния и строг надзор, който Комисията за финансов надзор упражнява върху небанковия финансов сектор в България.

- Какво считате за ваша лична заслуга?

- В работата си като председател на Комисията за финансов надзор считам за моя лична заслуга усилията, които положих за налагането и утвърждаването на КФН като независим държавен орган и открояването й като самостоятелна авторитетна институция. Комисията стана разпознаваема в обществения живот, наложи своята позиция по редица важни икономически теми, утвърди се като равна на БНБ институция, която регулира небанковия финансов сектор в страната. Разбира се, не беше нито лесно, нито популярно и бяхме подложени на многобройни атаки - както медийни, така и политически.
Лична моя заслуга е противопоставянето на редица вредни идеи на предишния министър на финансите Симеон Дянков - на идеите му за рисково управление и харченето на средствата от Сребърния фонд и фискалния резерв, както и на изключително вредната и антипазарна негова идея за национализация на парите в частните пенсионни фондове, която той лансира по онова време. Тогава ние, подкрепени от Европейската централна банка и европейските регулатори, успяхме да спрем тази вредна инициатива и запазихме акумулираните средства. Това предизвика вълна от лични атаки, включително лични проверки срещу мен. Бях подложен на пълна данъчна ревизия, а фирмите, в които някога съм участвал и много преди да стана председател съм напуснал официално, също на пълни данъчни ревизии. Мои колеги от комисията бяха подложени на разследване от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и НАП. Всички тези поръчкови проверки се провалиха и бе установено, че законът е бил спазван пунктуално от мен и от колегите ми и нарушения не бяха установени.

- Към вас се появиха претенции, че не прилагате правилно закона?

- Това категорично не е вярно. Комисията под мое ръководство започна да прилага закона точно, еднакво и безкомпромисно спрямо всички субекти, без да се страхува, включително и срещу сериозни икономически кръгове като този на „Алфа Финанс Холдинг“ на Иво Прокопиев. Множеството санкции на компании, свързани с тази група, наложени от комисията, доведоха до провеждането на яростна медийна кампания от страна на свързаната с Прокопиев „Икономедия“ и вестниците „Капитал“ и „Дневник“. Лично аз бях обект на множество крайно негативни и клеветнически статии от тези и други свързани медии. По тези клевети има заведени редица съдебни дела за клевета и уронване на доброто ми име.
Прокуратурата и ДАНС проведоха множество общи проверки и работа по наши сигнали. Знаете, че по наш сигнал за значително увреждане на интереса на държавата при приватизацията на остатъчния държавен дял от ЕВН, беше образувано досъдебно производство, а впоследствие и внесен обвинителен акт срещу длъжностни лица от ИП „Булброкърс“. По този случай бяха разследвани и действията на Симеон Дянков и Трайчо Трайков като действащи по онова време министри. Сами разбирате, че това са и бяха непопулярни и неудобни действия, които акумулираха значителна омраза и негативни действия срещу мен и срещу управляваната от мен комисия.
При напрежението в банковия сектор, започнало след фалита на КТБ, ние извършихме редица твърди, макар и непопулярни действия по налагане на глоби за действията на различни лица и медии, попадащи под дефиницията на закона като пазарни манипулации, с което предотвратихме разпространяването на неверни и подвеждащи данни и за други български банки, намалихме вредните последици от създалата се тогава криза и в крайна сметка предотвратихме потенциални фалити и на други банки.
Всички тези тежки предизвикателства не разколебаха нито за миг твърдостта и отдадеността ми да работя през цялото време за утвърждаването и издигането на институцията КФН като силен и независим регулатор от политически и бизнес влияния и натиск.

Източник: "Труд"