Богомил Николов е доктор по икономика и магистър по политология. Председател е на асоциация „Активни потребители”. Член е на Европейския социален комитет.
- Господин Николов, след опита за военен преврат в Турция има ли някакви проблеми за българите, които имат предплатени пакети за екскурзия и закупени самолетни билети за там?
- Когато има форсмажорно обстоятелство, а случаят в Турция е точно такъв, хората, закупили туристически пакети, имат право да се откажат и съответно да им се върнат парите или да заминат по друга дестинация. Това е въпрос на договорка. Ако човек не иска да пътува, не е длъжен непременно да сменя дестинацията. Просто може да си получи парите и толкова.
 
- Имат ли право на обезщетение извън цената на екскурзията?
- Не, в такава ситуация не.

- Възможно ли е фирмите да са представили различни тълкувания на форсмажорни обстоятелства, което да затрудни връщането на парите на потребителите?
- Не, в такава ситуация не. Клаузите в договора произтичат от закона, ако нещо му противоречи, то може да не се прилага. Важното е хората да си знаят правата, или ви връщат парите, или си избирате друга дестинация. Това не се случва за пръв път. Имаше такива неща и в Египет, и в други държави, така че се надявам да няма различни тълкувания от страна на туроператори. До момента нямаме подобни оплаквания. Надявам се, че вече този тип проблеми са канализирани. Защото първия път, когато стана превратът в Египет, имаше две-три фирми, с които спорихме доста седмици, докато се разберем.

- По-изгодно ли е на българите да пътуват до Великобритания след Брекзит? 
Да. Това е непосредствен факт от поевтиняването на паунда. По-изгодно е за българите да пътуват до Великобритания в момента като туристи. Както и да пазаруват от онлайн магазини, които продават в британски лири. И евентуално хората, които искат да запишат децата си в британски университети, могат да се радват на по-ниски такси.
 
- А може ли да се говори за негативи, които да ударят крайния потребител?
- Косвени ефекти вероятно ще има доста, но рано е да се правят прогнози. За момента курсът на лирата е основният фактор. Според мен най-много трябва да се безпокоят хората, които работят или са работили там, защото по европейските правила има признаване на трудов стаж, на внесени осигуровки, които при едно напускане не е ясно как ще бъдат договорени и какво ще се случи. Представете си, че работите там 15-20 години и имате комбинация от стаж в едната или другата държава, накрая не може да ги комбинирате.

Сега е лято, какви оплаквания има от потребителите при вас?
- Няма нищо специфично, но има рецидивираща практика при вериги. Предлагат в брошурите си промоции на липсващи храни. Това е санкционирано десетки пъти, но продължава да се наблюдава. В листовката се обявява някакъв продукт на ниска цена. Хората се втурват в определената верига, но този продукт постоянно е изчерпан. Магазинът отваря в 8 часа, те отиват в 8,05 и стоката вече е изчерпана. Кога е изчерпано - когато отвори магазинът.

Райна ХАРАЛАМПИЕВА, "Телеграф"