Започва ново глобално надпреварване във въоръжаването на световните военни лидери, основано на новите технологични достижения в областта на роботиката, хиперзвуковите скорости и невидимостта. БЛИЦ предлага поредица за бъдещите стратегически бомбардировачи – след САЩ е ред на Русия и Китай.
На руския ПАК ДА ще му трябва чудовищен двигател

Относно руския Перспективен авиационен комплекс на Далечната авиация (ПАК ДА) се говори много оскъдно, но все повече се правят намеци, че ОКБ „Туполев” ще е готово за първия полет през 2021 г., а през 2023 г. бомбардировачът от ново поколение трябва да постъпи в частите на ВВС за опитна експлоатация. Тези срокове, естествено, може да се преместват, тъй като ВВС на Русия възнамерява да усили далечната авиация за сметка на ново производство на дълбоко модернизирани ракетоносци Ту-160.

Научноизследователската работата по създаване на ПАК ДА е започнала в 2009 г., но същинската опитно-конструкторска работа по проект „80” стартирала през 2014 г. През следващото десетилетие той трябва да започне да заменя отначало Ту-95, а след това и Ту-160.

ПАК ДА принципно ще се различава от предшественици, тъй като ще е дозвуково „летящо крило”. Конструкторите възнамеряват да компенсират загубата в скоростта за сметка на невидимостта на самолета и най-високия интелект на неговите бордови системи. Вече е приключен предварителния проект на радиолокационния комплекс и е разработена системата за управление на въоръжението.

Руснаците дават най-много характеристики на бъдещия бомбардировач:
- Максимална маса при излитане – 150-200 тона;
- Максимално количество гориво – до 50 тона;
- Маса на полезния товар – 30-40 тона;
- Радиус на действие – 6000-9000 км.

Самолетът ще бъде снабден както с ракети „въздух-земя”, така и „Въздух-въздух” и свободно падащи и коректируеми бомби. За него се разработват хиперзвукови ракети със скорост на полета 5М и повече.

Двигателят ще има предполагаема тяга от чудовищните 40 тона.


Китай краде отвсякъде авангардни разработки

Китайците започнаха своята програма година – още през 2008 г. Работата по техния стратегически „невидим” самолет Н-20 се води в Шанхайския авиационен институт (SADRI). Преди това с изследване на концепцията за стелт-самолета се занимавали две специализирани компании - Xian Aircraft Industrial Corporation и Shenyang Aircraft Corporation. Началото на експлоатацията е планирано за 2025 г.

И тук Китай е верен на своите принципи – по всевъзможен начин да пренася и използва опита на по-напредналите в технологично отношение страни, за да може да ги изпревари.

Това дава плодове. Например в областта на създаване на термоядрен реактор Китай вече изпревари целия свят, постигнал не само продължително удържане на плазмата, но и превишаване на получената енергия над изразходваната за работа на реактора. Често опитът се пренася с доста вероломни способи с помощта на шпионажа – и промишлен, и военен.

Определен дял в създаването на бомбардировача Н-20 има инженер Ношир Говади, работил 18 г. в компанията Northrop Grumman. Той взел участие в разработката на бомбардировача В-2 Spirit. През 2011 г. е осъден на 32 г. затвор заради шпионаж в полза на Китай.

Затова няма нищо удивително, че и китайският самолет също има схема „летящо крило”. За него още е известно, че трябва да контролира всички райони в Южнокитайско море. Има и други изисквания: да бъде незабелязан за ПВО на противника, да носи комплект средства за РЕБ, да използва обикновено и ядрено оръжие.

Настроенията в Пекин са чисто отбранителни. Засега. Северноамериканският континент уж не се намира в зоната на интереси на стратегическата авиация на Китай, но често в Изтока думите се разминават с делата..

Екип на БЛИЦ