Депресията и стресът съкращават живота и ускоряват стареенето благодарение на това, че предизвикват необичайни изменения в работата на гена ANK3 и редица други участъци от ДНК фактически във всички органи на тялото, твърдят учени в статия, публикувана в изданието Molecular Psychiatry. „Нашето изследване сочи, че активността на този ген се променя със стареенето на човека и че при хората, които постоянно са подложени на стрес или депресии, както и при тези, които се опитват да извършат самоубийство, неговата работа рязко се променя към преждевременно стареене и намаляване на продължителността на живота“, казва Александър Никулеску (Alexander Niculescu) от университета на Индиана в Индианаполис (САЩ), пише megavselena.bg
Никулеску и колегите му открили причината за това, защо стресът и депресията състаряват човека, като наблюдавали червеи нематоди (Caenorhabditis elegans) и провели успоредни наблюдения сред няколко групи хора.

Както обясняват учените, сравнително скоро техни колеги са изяснили, че добавянето на антидепресанти към храната на тези безгръбначни значително удължава техния живот и не предизвиква никакви видими странични ефекти. Екипът на Николеску се заинтересувал от този феномен и се опитал да разкрие клетъчните механизми, които пораждат този ефект.

За тази цел учените отгледали две групи нематоди, едната от които получавала миансерин, известен антидепресант, и сравнили активността на техните гени с червеите от другата група. Това помогнало на учените да установят няколкостотин участъка от ДНК, които реагирали на „лечението на депресията“, най-важен от които се оказал генът ANK3.

Този ген, отговарящ за функционирането на клетъчните мембрани, се оказал ключ към процеса на стареене – според Николеску неговата активност се повишава със стареенето, което очевидно е свързано със стареенето на тялото и смъртта.
Молекулите миансерин според опитите на учените снижават неговата активност и по този начин удължават живота на червеите. Биолозите постигнали  аналогичен ефект, изключвайки дадения участък от ДНК.

Като разкрили необичайната роля на ANK3 в стареенето, авторите на статията се заинтересували какво прави той в  организма на човека. Те проследили неговата активност в организма на почти 5000 души и открили, че стресът, опитите за самоубийство, депресията и други проблеми с психиката значително повишават нивото на активност на този ген в организма.
Това може да обясни защо хората буквално побеляват и умират от мъка, заключават учените.