Американското правителство и интернет гигантите полагат все повече усилия да парират пропагандата на групировката "Ислямска държава" в интернет и социалните мрежи, но измерването на резултатите си остава трудно. От появата си групировката ИД използва интернет, за да набира бойци за своя "халифат" в Ирак и Сирия или да подтиква хора тук и там по света да извършват атентати.За да й противодейства, американското правителство получи подкрепата на големи социални мрежи като Twitter и Facebook, които закриват все повече акаунти, използвани от джихадистите, пише БТА.
&quot;Twitter обяви публично, че е закрил близо 200 000 акаунта, но на практика те са много повече&quot;, отбеляза със задоволство на конференция във Вашингтон миналата седмица Ричард Стенгъл, бивш главен редактор на сп. &quot;Тайм&quot; и помощник-държавен секретар на САЩ по публичната дипломация и обществените въпроси.<br /> <br /> &quot;YouTube изтри милиони видеоклипове. Във Facebook стотици хора работят денонощно за премахването на вредно съдържание&quot;, подчерта той на дискусия под надслов &quot;Унищожаване на марката ИД&quot;.<br /> <br /> <strong>Заблуди и лъжи<br /> </strong><br /> Целта на американското правителство, и в частност на центъра за борба с пропагандата към Държавния департамент, вече не е стремежът да създават послания с щампата на американското правителство, а да се разшири влиянието на заслужаващите доверие умерени гласове в гражданското общество&quot;, казва Лиса Монако, висш служител в правителството на президента Обама.<br /> <br /> Командването на американските сили в Близкия изток (Сентком) е наело впрочем хиляди военни от специалните части и сътрудници по договор за осъществяване на &quot;солидна програма за акции в Мрежата&quot;, казва Пентагонът.<br /> <br /> &quot;Става въпрос за насочване на истинна информация към местни аудитория, за да се противодейства на лъжите и заблудите, разпространявани от ИД&quot;, казва за АФП майор Ейдриън Ранкин-Галоуей, говорител на Пентагона.<br /> <br /> Ричард Стенгъл смята, че усилията се отплащат: &quot;В социалните мрежи има пет пъти повече послания против ИД, отколкото в тяхна подкрепа&quot;, посочва той, като изтъква, че се наблюдава спад от 40 процента в обема на джихадистката пропаганда в интернет.<br /> <br /> <strong>А експертите?</strong> <br /> <br /> &quot;Несъмнено подкрепата за Ислямска държава в Twitter и други социални мрежи е подложена на силен натиск и активността им е категорично под равнището от миналата година и дори от началото на настоящата, казва Дж. Ем. Бъргър, съавтор на разпространен миналата година и привлякъл внимание доклад за присъствието на ИД в Туитър. Привържениците на ИД &quot;имат по-малко абонати и публикуват съобщения в Twitter по-рядко&quot;, допълва той.<br /> <br /> В действителност &quot;те продължават да са в състояние да разпространяват пропагандата си сред едно твърдо ядро, което се свива, но им е все по-трудно да се пропагандират сред широка аудитория и да отправят послания към потенциални нови бойци&quot;, казва Бъргър.<br /> <br /> Уил Маккантс, специалист по джихадистите към влиятелния мозъчен тръст &quot;Брукингс&quot;, също отбелязва, че натискът на големите социални мрежи дава плод: &quot;Почитателите на ИД се ориентираха към по-малки платформи като Телеграм за разпространяване на пропагандата си, но продължават да поддържат присъствието си и в големите платформи, тъй като точно там се намират потенциалните им наемници&quot;, съобщава той.<br /> <br /> <strong>Голяма заблуда</strong><br /> <br /> Някои обаче далеч не са такива оптимисти. Сред тях е Рита Кац, директор на организацията SITE, която следи дейността на ислямистите в интернет. Кац не престава да се гневи на онези, които смятат, че са установили забавяне на активността на джихадистите онлайн.<br /> <br /> &quot;Публикациите на ИД в интернет са поне двойно повече от миналата година&quot;, предупреждава тя, припомняйки за появата на сайтовете &quot;Константинопол&quot; (на турски език), &quot;Източникът&quot; (на руски), или новинарския седмичник &quot;Ал Наба&quot;.<br /> <br /> &quot;Няма нищо по-лесно от това да намериш тези публикации в Twitter, Facebook, Tumblr, Telegram и т.н.&quot;, изтъква тя.<br /> <br /> Да смяташ, че вербуването на хора и дискусиите са се пренесли в Телеграм, значи да не си в час, казва Кац.<br /> <br /> Според нея усилията за набиране на бойци и дискусиите в интернет на джихадистите &quot;изобщо не са намалели. Тези хора и групи остават в Мрежата и продължават да вербуват&quot;.<br /> <br /> Директорът на ФБР Джеймс Коми също се изказа предпазливо за способността на джихадистите да вербуват хора и да извършват пропаганда в САЩ: &quot;Има спад в броя на хората, които се опитват да заминат (от САЩ)&quot;, за да се присъединят към джихадистите в Близкия изток, обяснява той.<br /> <br /> За сметка на това &quot;способността на ИД да мотивира и вдъхновява объркани души в САЩ се запазва&quot;, допълва Коми.<br /> <br /> Имаме над хиляда случая, в които се опитваме да преценим в каква фаза се намира дадено лице между &quot;потребяването&quot; на онлайн съдържание и &quot;пристъпването към действия&quot;, казва шефът на ФБР.<br /> <br /> <br /> &nbsp;