Системата за спешни повиквания оставена без поддръжка. МВР разработва концепция за нова срещу 50 милиона От близо година системата за спешни повиквания на тел.112 работи на магия. Причината е липса на поддръжка от квалифицирани специалисти. Министър Бъчварова обяснява, че МВР се опитва да реши проблемите със собствени сили, като използва ведомствени кадри от дирекция „Комуникационни и информационни системи“. Те обаче нямат нито необходимите сертификати, нито познават сложната система.
Борят се с техническите проблеми, доколкото им стигат силите. Вътрешният министър твърди, че от началото на тази година не е имало прекъсване или забавяне на работата на тел.112. Твърденията й се опровергават от &bdquo;Пазарно проучване за отстраняване на повредите и възстановяване на функционалността на системата&rdquo; на единния спешен номер, качено преди седмица на страницата на МВР.<br /> <br /> От него става ясно, че има сериозни проблеми като:<br /> <br /> 1 Липсва локализация за повикващия абонат.<br /> 2.Нарушена маршрутизация (рутиране) на обажданията към съответните регионални центрове на 112 по местоназначение на инцидентите.<br /> 3.Периодично спиране на работата на сървъра за справки поради нарушена синхронизация на данните.<br /> 4.Невъзможност за извеждане на цялата информация от архивната база данни и др.<br /> <br /> Всичко това означава, че системата работи като обикновен телефон, на който операторите записват на ръка сигнала, след това уточняват кой е най-близкият център, към който да го предадат, и всичко това води до огромно забавяне. Цената за съжаление се плаща с човешки животи.<br /> <br /> От страницата на МВР става ясно и че се търсят 30 оператори за шестте центъра на тел.112 в София, Монтана, Русе, Варна, Бургас и Кърджали. Общият брой работни места е 116, което означава, че 25% от тях в момента са вакантни и че има сериозен недостиг на хора, които да приемат сигналите.<br /> <br /> Как се стигна дотук<br /> <br /> От април 2015 г. системата на единния номер за спешни повиквания не се поддържа. През февруари м.г. МВР, което отговаря за нея, обявява обществена поръчка за следгаранционно обслужване в срок от две години. Стойността е 3,3 млн. лв. Печели фирмата, която и до този момент е извършвала дейността. Ръководството на МВР обаче не сключва договор с мотив, че няма пари. Опитва се да решава техническите проблеми, свързани с тел. 112, със собствени сили.<br /> <br /> Бивши оператори разказаха пред &bdquo;Труд&ldquo;, че специалисти от МВР се опитват да кърпят системата, като работят на принципа &bdquo;проба- грешка&ldquo;. Мъчели се с налучкване да намерят решението. &bdquo;Уж отстраняват проблема, а след час той отново се появява&ldquo;, разказа източникът ни.<br /> И поясни, че си тръгнал, защото му омръзнало недоволни граждани да го хокат заради неработещата система. <br /> <br /> Бившият оператор разкри как през трите месеца, докато работел непрекъснато, се налагало да действат в авариен режим, т.е. да правят всичко на ръка. &bdquo;На един тефтер записвахме адреса, ако е селище, което не знаем къде се намира, отваряхме мазен указател като този на пощите за кодовете и в него ровехме, докато открием областта, след това започваше търсенето на телефон на съответната служба, към която да предадем сигнала.&ldquo;<br /> <br /> &bdquo;Често има грешки с локализацията на пациентите, проблем е и че хора, които нямат медицинско образование, не само приемат сигнала, но преценяват каква е степента на спешност&ldquo;, коментира проблемите със 112 пред &bdquo;Труд&ldquo; и председателят на Националната асоциация на работещите в Спешна помощ д-р Десислава Кателиева. Тя обясни, че често екипите на Спешна помощ стават обект на агресия заради закъснение, а причината е бавната реакция на операторите от 112. Те пък се оправдават с ръчния режим, при който вместо за 3 минути предаването на сигнала към съответната служба става след 8-10 минути.<br /> <br /> Така изглежда реалната картина в системата за спешни повиквания. Потърсихме обяснение как се е стигнало до скапването й от фирмите, които са я изградили, и от ръководството на МВР. Тезите им се разминаха драстично.<br /> <br /> Обясненията на фирмите<br /> <br /> &bdquo;Договорът на &bdquo;Контракс&ldquo; за близо 27 млн. лв. беше за цялостно изграждане и въвеждане в експлоатация на системата, а софтуерът като част от нея бе доставен от &bdquo;Сименс&ldquo; и работи в много страни по света. След изграждането поддръжката на софтуера се извършва от &bdquo;Сименс&ldquo;, респективно негови представители за България&rdquo;, обясни собственикът на &bdquo;Контракс&rdquo; Йордан Йорданов.<br /> <br /> Управителят на фирмата, която е поддържала системата - &bdquo;Ентърпрайз Комюникейшънс Груп&ldquo;, Васил Ботушаров е категоричен, че системата е интегрирана за полиция, пожарна и има изнесени работни места в Спешна помощ и другите служби. Той обяснява, че многократно са подавали сигнали към МВР, че срокът на годност на част от хардуера, с които е изградена системата, е изтекъл. Предупреждавали са, че това води до рискове за нормалното й функциониране (сървърите например имат 5 г. експлоатационен живот).<br /> <br /> Предмет на договора на &bdquo;Ентърпрайз Комюникейшънс&ldquo; с МВР от 2013 до началото на 2015 г. за поддръжка включвал единствено подмяна на дефектирали части - платки, монитори, клавиатури, слушалки и т.н., но не и ъпгрейди на отделните софтуери на интегрираната система 112.<br /> <br /> &bdquo;Подобни системи, изградени от &bdquo;Сименс&ldquo;, работят в редица държави, без значение как се казват поделенията на &bdquo;Сименс&ldquo;, които са ги изградили. Всички лицензни такси са редовно заплащани, което гарантира съпорта, който е получаван от отделните производители на системите в състава на 112&rdquo;, обясняват от фирата, която е поддържала системата.<br /> <br /> Обвиненията на МВР<br /> <br /> &bdquo;Трудностите са свързани с липсата на квалифициран персонал, технически и софтуерни проблеми. Паметта, в която се съхраняват записите, е изключително малка и системата забива. Преди няколко месеца направихме така, че да се пренапише софтуерът.&rdquo; Тази експертна оценка е дадена от вътрешния министър Румяна Бъчварова. Странно е как специалисти от МВР са пренаписали софтуера!<br /> Истинските причини защо е оставена да се скапва системата на спешния телефон станаха ясни от отговор на Бъчварова на парламентарно питане.<br /> <br /> На 15 април в НС тя обяви, че Националната система 112 не е интегрирана и на практика е телефонен център, за който са изхарчени над 50 млн. лв. Казва и че към 2015 г. най-критичната техника и софтуерни продукти, с които е изградена системата, вече или извън поддръжка на съответните производители. И предлага решение на проблема - изграждане на нова интегрирана система.<br /> <br /> Признава, че вече е създадена междуведомствена работна група под ръководството на МВР с участието на министерствата на здравеопазването, на транспорта и на финансите, която да разработи концепция за новия модел за обслужване.<br /> Във въпросната междуведомствена група се оказва съветникът на Румяна Бъчварова в политическия й кабинет Васил Величков.<br /> <br /> Пред &bdquo;Труд&ldquo; той обясни, че голяма част от специализирания хардуер (сървъри, комуникационно оборудване) е отвъд края на жизнения си цикъл и не се поддържа от производителите, поради което МВР предприема необходимите стъпки да бъде осигурен нов хардуер. Впрочем още преди три години МВР е информирано за необходимостта от замяна на хардуера и актуализация на софтуера, от фирмата, която е поддържала системата, но нищо не е направено.<br /> <br /> Очевидно е, че системата на тел. 112 не блокира нито от къса памет, нито от остарял софтуер, нито заради липсата на обучени кадри. Спирането на поддръжката от квалифицирани специалисти е равнозначно на убийство на системата. И дали това убийство не е предумишлено - в името на 50 млн. лв., колкото ще струва изграждането на нова система?<br /> Ясно е, че старата ще трябва да бъде кърпена, докато се завърши бъдещият проект. В противен случай санкциите на ЕС за спиране на единния телефон за спешни повиквания може да стигнат до 20 000 евро на ден!<br /> <br /> На територията на целия Европейски съюз действа единен телефонен номер 112 за спешни повиквания. Въведен е, за да улесни достъпа до службите за спешно реагиране при извънредни ситуации в европейските страни.<br /> <br /> Разговорите със 112 по мобилен или стационарен телефон са безплатни, номерът може да бъде избран и при заключена клавиатура. В България Националната система 112 започва работа през септември 2008 г. До началото на 2015 г. проблеми с телефона за спешни повиквания нямаше, като се изключат няколко токови удара, които наложиха за часове да се отварят специални телефони за спешна медицинска помощ.&nbsp;