Затварянето на границата с Гърция и напрегната ситуация между превозвачи и туроператори изважда все по-често транспортното министерство пред светлината на прожекторите. Само преди няколко дни в една от най-ключовите структури на ведомството - ДАИ бе проведена операция за противодействие на корупцията. По горещите теми потърсихме транспортният министър Ивайло Московски, който даде специално интервю за БЛИЦ пред Ивайло Крачунов.
<strong>- Г-н Московски, успокои ли се напълно ситуацията по българо-гръцката граница след срещата между превозвачите и правителството?</strong><br /> <br /> - По време на блокадата на границата ни с Гърция през януари и февруари се опитахме да активираме Европейската комисия да въздейства върху този проблем, защото според нас той не е само българо-гръцки, а интернационален, защото гръцките фермери затвориха незаконно трансевропейски коридори.<br /> <br /> <strong>- Какво ви отговори Европейската комисия?</strong><br /> <br /> - Отговорът на ЕК пристигна преди две седмици. Европейската комисарка по транспорта Януковска бе оторизирана за случая. Тя ни изпрати писмо чрез нашия евродепутат, в което се казваше, че не искат да ги занимаваме повече с тази тема и трябва сами да се оправяме с този проблем.<br /> <br /> Превозвачите много се възпалиха от тази реакция, защото очакваха друго развитие. Истината е, че към днешна дата ЕК няма механизъм, с който да въздейства по време на самите кризи. ЕК има механизъм, който се активира 3-4 месеца след събитията. Подобни казуси са възниквали между Белгия и Холандия и между Франция и Испания, но не са се намирали начини да бъдат овъзмездени хората, които са били ощетени.<br /> <br /> Към днешна дата ние ще продължим да настояваме за изработване на механизъм за въздействие в подобни ситуации. Това бе и формалния повод превозвачите да обявят, че ще реагират реципрочно при повторно незаконно затваряне на границата ни с Гърция.<br /> <br /> Възникна и конфликт между превозвачите и туроператорите, които бяха направили резервации на много свои клиенти и щяха да претърпят загуби. Наложи се да поканим и едните и другите при премиера. <br /> <br /> В крайна сметка превозвачите се съгласиха на последен компромис. Те съвместно с туроператорите написаха декларация, която с външния министър Митов връчихме на гръцкия посланик. <br /> <br /> Ако оттук нататък гръцката държава си позволи да допусне незаконни действия, които да доведат до затваряне на границата с България, ще има реципрочни мерки от страна на българския бизнес.<br /> <br /> Благодаря на всички за взетото решение да не се блокира границата с Гърция, с което няма да бъде затруднено свободното преминаване на хора и стоки за празниците.<br /> <br /> <strong>- Вие оказахте съдействие на прокуратурата за операцията в ДАИ. Разплетен ли е докрай корупционният пъзел в това звено?</strong><br /> <br /> - Пъзелът с корупцията покрива почти всички контролни органи в държавата и ще бъде трудно да бъде разплетен веднага. По случая с ДАИ разследването продължава. В края на миналата седмица компетентните органи влязоха в ДАИ - София и започнаха проверки на документи. <br /> <br /> Категорични сме, че ще водим на живот и смърт битката с корупцията. Полагаме всички усилия в тази посока и обществото скоро ще го усети.<br /> <br /> Проблемът е комплексен и изисква много усилия от всички институции. <br /> <strong><br /> - Какви конкретни мерки предвиждате за ограничаване на порочните практики?</strong><br /> <br /> - Специално за контрола на пътя предвиждаме да се създаде единен контролен орган, защото в момента едно превозно средство се проверява от 5-6 различни институции с различна цел. Получава се така, че много институции извършват проверки, но ги ползват за различни цели.<br /> <br /> Смятам, че най-целесъобразно ще бъде, ако всички тези проверки се обединят в един контролен орган, в който служителите да бъдат мотивирани с по-високи възнаграждения и в него да бъде вложена сериозна експертиза и компетентност. Такъв модел използват успешно развитите европейски държави като Германия, Испания, Унгария и Австрия.<br /> <br /> <strong>- Как ще бъде спряна корупцията при издаване на шофьорски книжки?</strong><br /> <br /> - Набелязали сме драконовски мерки по тази тема. Ще направим шумоизолирани кабини с видеонаблюдение на територията само на офисите на Автомобилната администрация. Изпити в авто школи повече няма да се провеждат.<br /> <br /> Обследваме варианта дали видеонаблюдението от кабините може да бъде качено в интернет, за да могат и гражданите да наблюдават как се провеждат изпитите. Процесът ще бъде абсолютно електронизиран - кандидатите ще влизат в кабините само с таблет. Оттам нататък изпитите ще са без каквато и да било субективна намеса.<br /> <br /> <strong>- Кога очаквате това да се случи?</strong><br /> <br /> - Смятам, че няма да има пречка идеята да бъде реализирана още до края на тази година. Ние нямаме бюджет на този етап, но имаме съгласието на финансовия министър, че ще ни помогне.<br /> <br /> Мисля, че мерките които предлагам ще бъдат достатъчни поне чувствителната тема с шофьорските книжки да бъде затворена.<br /> <br /> <strong>Едно интервю на ИВАЙЛО&nbsp;КРАЧУНОВ</strong><br /> <br />