Третокласниците ще се запознават с разликите между лична и частна собственост, четвъртокласниците трябва да знаят що е то "банка" и "данък", учениците в седми клас ще се учат да съставят бюджет на малка фирма, а тези в девети - ще "управляват" виртуална банка, пише в. "Сега".
Това са част от новите знания, които следва да придобият родните ученици по новия предмет &quot;технологии и предприемачество&quot;. Той се въвежда от тази учебна година за първолаците и ще продължи да се изучава до 9-и клас, като ще замени досегашните &quot;домашен бит и техника&quot; (1-4 клас), &quot;домашна техника и икономика&quot; (5-7 клас) и &quot;технологии&quot; (7-8 клас). <br /> <br /> До момента са утвърдени нови учебни програми по &quot;технологии и предприемачество&quot; за 1-ви, 2-ри, 6-и и 8-и клас, а преди дни просветното министерство публикува работните варианти и на програмите за останалите класове. От тях става ясно, че седмокласниците например ще се учат да разработват виртуален проект на малка фирма. <br /> <br /> Те ще се запознават с фирмата като стопанска единица, с организационните й форми, с процедурите за създаването й. Ще трябва да правят маркетингови проучвания и да измислят реклама за представянето й. Сред задачите им ще е и разработването на варианти на бюджет на фирмата. <br /> <br /> В момента знанията за това какво представлява фирмата (предприятието) се получават в осми клас, когато по &quot;технологии&quot; се учи за характеристиките на съвременното стопанство, за видовете бюджети, за трудовите договори и др. <br /> <br /> Занапред осмокласниците ще трябва да защитават &quot;бизнес идея за стартиране на предприятие, произвеждащо стока или услуга&quot;, като преди това са проучили бизнес средата за реализирането й. Младежите ще изучават &quot;стандартни и нестандартни методи за откриване на бизнес идея&quot;, нормативната основа на бизнеса и видовете правни форми. <br /> <br /> Нови понятия, които се появяват в програмата, са: &quot;пазарна икономика&quot;, &quot;дефицит&quot;, &quot;макроикономика&quot;, &quot;алтернативен разход&quot;, &quot;команда система&quot; и др. <br /> <br /> Ще се учи още за лихви, депозити, инвестиционни и потребителски кредити, за разликите между кредити, акции и облигации, за ООД, АД, ЕТ, ЕООД и т.н. Очакваните компетентности от бъдещите деветокласници са още по-сериозни. <br /> <br /> Те ще трябва да познават функциите на държавата като потребител и производител, да описват закони, защитаващи потребителите, да знаят как се формира държавният бюджет, какви са видовете застраховки, видовете пенсии, що е то пазарна конкуренция, акцизи, мита, антитръстово законодателство, осигурителна система, синдикати и др. <br /> <br /> Учениците следва да описват финансови пазари и структурата на националната банкова система, както и да вземат решения при &quot;управление на виртуален модел на банка&quot;. <br /> <br /> В 3-ти клас учениците трябва да описват типични дейности, свързани с популярна професия, да изброяват начини за рекламиране на стоки, да разбират връзката между потребители и производители, да различават лична, частна и обществена собственост. Сред новите неща, които следва да знаят, са нуждата от рециклиране, начините за пестене на енергия, както и рецепта за приготвяне на здравословна храна. <br /> <br /> Сегашните теми за изпращане и получаване на писма чрез пощенски станции, както и за проектиране на модел на жилище за домашен любимец липсват. Четвъртокласниците ще трябва да научат ще е то &quot;данък&quot;, &quot;банка&quot;, &quot;предприемач&quot; и &quot;движение на пари&quot;. <br /> <br /> От тях ще се иска да назовават предприятия в региона и професиите на хората в тях. Тук ги няма темите за устройството на обикновен фотоапарат и правилата за правене на снимки.&nbsp;