Вчера БЛИЦ информира за ширещ се грандиозен скандал в Хърватия как Украйна им пробутала фалшиви изтребители МиГ-21. Издание „Jutarnji list" първо съобщи, че у военната полиция на страната възникнали подозрения, че получените от ВВС в рамките на договор от 2013 г. с Украйна изтребители МиГ-21бис не са оригинални машини, а са събирани от резервни части „втора ръка”, купени в други страни. Днес предлагаме подробности от развиващия се грандиозен скандал.
Хърватските медии продължават да разгарят скандалната история с ремонта и покупката от Украйна на изтребители МиГ-21бис. Вестник Jutarnji list например отбелязва, че на един самолет едното крило имало украински произход, другото принадлежало на самолет от Алжир. Вътрешните резервоари били произведени още по времето на СССР и малко използвани, а според договора трябвало да бъдат нови.<br /> <br /> Пет тела (фюзелажи) на &bdquo;украинските&rdquo; МиГ-21 имали български произход, като в България са бракувани. На самолетите имало поставени две табелки със серийни заводски номера &ndash; на предадените на Хърватия машини едната била зацапана, а втората е поставена допълнително.<br /> <br /> Появили се и технически проблеми: Например на &bdquo;ремонтираните&rdquo; самолети лошо работела бордовата станция за опознаване &bdquo;свой-чужд&rdquo;, и на петте &bdquo;украински&rdquo; МиГ-21 (уж от Йемен, но са сглобявани от части &bdquo;втора ръка&rdquo;) протекли горивните резервоари, навигационната система на чешката компания CLS не била навреме инсталирана и работела незадоволително, РЛС на всички машини получавали технически повреди.<br /> <br /> И на петте машини незадоволително работела хидравличната система, имало случаи стойките на колесника да не могат да излязат от нишите си. Като връх се сочи, че на два самолета в полет спирали двигателите, а МиГ-21 без работещи двигатели пада почти като ютия заради малкото си крило.<br /> <br /> Ситуацията е коментирана в руски блог от известния сръбски експерт Светозар Йоканович. Според него, предишното правителство на Хърватия в навечерието на парламентарните избори решило да проведе рекламна кампания, в рамките на която да извърши ремонт на седем МиГ-21бис и да купи от Украйна още 5 изтребителя от този тип срещу общо 133 млн долара. Това било най-евтиният вариант за рекламна кампания на тема &bdquo;грижа за националната отбрана&rdquo;. Проблемът е, че тези 12 &bdquo;нови&rdquo; самолета във ВВС на Хърватия могат само временно да скрият дълбоките проблеми на бойната им авиация.<br /> <br /> Почти не е за вярване фактът, но &bdquo;Одеският авиационен завод&rdquo; не носел пълна отговорност за некачествения ремонт. Още от самото начало там се намирали представители на хърватските ВВС се намирали в одеския завод и контролирали целия процес на работата. Всички самолети преминали изпитания отначало в Украйна, а след това и в Хърватия. Хърватският генерал Селак обърнал внимание на &bdquo;незначителни неизправности&rdquo;, обаче отбелязал, че се радва повече на украинския ремонт, отколкото на румънския.<br /> <br /> Преди 8 месеца експертната общност в Сърбия и Хърватия бяха удивени от изявлението, че в състава на хърватските ВВС вече имат 12 изтребителя МиГ-21бис, отговарящи на стандартите на НАТО, и при това всички са в летателна годност. При това грандиозният балон е съпровождан от препоръки, че Сърбия трябва да изведе от експлоатация своите останали &bdquo;твърде скъпи&rdquo; МиГ-29 и да ги замени с 9 ремонтирани МиГ-21бис и 4 двуместни МиГ-21УМ.<br /> <br /> В крайна сметка залог за висока бойна готовност на ВВС са редовно осигуряваните средства, наличните резервни части и грамотният технически състав. Очевидно е, че всичко това в Хърватия липсва. В резултат след изминалите 8 месеца от доставката равнището на изправните МиГ-21 спадна на 50%, докато във ВВС на СФРЮ за МиГ-21 той бил 89%. Тогава техническото обслужване на МиГ-21 се водело на 4 равнища: 1-то е в ескадрилата, 2 и 3-то на равнище полк, а 4-то в авиоремонтните заводи ZMAJ и Velika Gorica. Сега ВВС на Хърватия с труд покрива дори първото равнище.<br /> <br /> Какво маже да стане по-нататък? От много време ВВС на Италия предлагат услугите си за запълване на &bdquo;дефицита&rdquo; на ПВО на Балканите. Плановете допускат прехвърляне на две двойки италиански изтребители Eurofighter на Балканите, като това могат авиобазите Задар (Хърватия) и Голубовица (Черна гора). Интересно е как този скандал ще се отрази на ремонта и модернизацията на сръбските изтребители МиГ-21бис.<br /> <strong><br /> Екип на БЛИЦ</strong><br /> &nbsp;