Главнокомандващият на силите на НАТО в Европа генерал Филип Брийдлав заяви, че е необходимо в Европа да се използват самолети U-2 за допълнителното наблюдение на „възраждащата се и агресивна Русия“, пише Independent.
Според генерала самолетите са &bdquo;средство за допълнително разузнаване&ldquo;, необходимо за ефективното противостоене на &bdquo;възраждащата се заплаха от страна на Москва&ldquo;. <br /> <br /> Генерал Брийдлав, който трябва да излезе в оставка от поста главнокомандващ въоръжените сили на НАТО в Европа тази пролет, напоследък направи редица воинствени изказвания, определящи Русия като &quot;главна заплаха за сигурността&quot;. Постоянният представител на&nbsp;Русия при НАТО Александър Грушко, комментирайки тези изявления посочи, че те не съответстват на реалните потребности на световното развитие и са откъснати от действителността, припомня РИА Новости.<br /> <br /> Самолетите U-2 са използвани често по времето на Студената война, когато в началото имаха славата за недосегаеми от руската система за ПВО. От онези години е и епичната случка със свалянето на първия U-2 точно на празника 1 май край Свердловск.&nbsp;<br /> <br /> <strong>ДОСИЕ БЛИЦ:<br /> </strong><br /> На 1 май 1960 г. В района на Свердловск със зенитна ракета Р11Д от ЗРК С-75 е свален американски разузнавателен самолет U-2, летящ на височина 20 000 м.<br /> <br /> 23 пъти преди това то навлиза в пространството на СССР, движи се безпрепятствено и снима на воля най-секретните обекти, включително и ракетни полигони.<br /> <br /> U-2 обаче лети на височина около 20 000 м и руснаците все още нямат изтребители или друг вид оръжие, с което да стигнат до него.<br /> <br /> На 1 май шпионинът навлиза над СССР откъм пакистанския град Пешавар и се насочва към ракетната база Тюртам. После към Свердловск или по-точно към Челябинск-40 (комбината &quot;Маяк&quot;) - център на руската атомна промишленост. Пътьом е трябвало да снима няколко военни летища и така да стигне до Плесецк, където се оборудва стартова площадка за междуконтинентални ракети.<br /> <br /> След Плесецк &quot;американецът&quot; трябва да прелети над Северодвинск, където е главната база на Северния морски флот. Оттам до летището Бодо в Норвегия е съвсем близо.&nbsp;Пилот на самолета е Гари Пауърс, истински ветеран по полети над Съветския съюз. Всичките му досегашни разузнавателни мисии са успешни.<br /> <br /> Към 10 часа лидерът на СССР Никита Хрушчов, мрачен и тъмен като градоносен облак, застава на трибуната на мавзолея на Ленин. Той е информиран за поредната американска демонстрация на недосегаемост.<br /> <br /> Около Свердловск обаче се разположени ракетни дивизиони, които очакват шпионския самолет. След няколко неуспешни опита той да бъде атакуван от руски изтребители е дадена заповед за старт на ракетите.&nbsp;<br /> <br /> U-2 бил свален още с първата ракета. Тя се взривява над него, дългите му криле се огъват, откъсват и падат. От взрива креслото на Пауърс отива напред и затиска краката му и той не може да катапултира. Спасява го взривът на една от трите ракети, които изстрелва друга батарея. Тя пресреща падащите отломки на 6 км над земята, от нейния взрив краката на пилота се освобождават и той катапултира.<br /> <br /> Главнокомандващият на ВВС маршал Сергей Бирюзов решава, че ефектът ще е по-голям, ако отиде от командния пункт, който е недалеч от Червения площад и докладва за грандиозния успех, с полевата си униформа. Качва се на трибуната и веднага е забелязан. Чуждите дипломати се чудят какво става.<br /> <br /> Бирюзов пошепва нещо на ухото на Хрушчов. Новината веднага прогонва тъмните облаци от лицето му. Информацията бързо тръгва надолу по йерархията, която строго се спазва дори и при подреждането на мавзолея: &quot;Свален е! Свален е!&quot;<br /> <br /> Гари Пауърс е задържан в покрайнините на Свердловск. На 19 август 1960 г. е осъден от Военната колегия на Върховния съд на СССР на 10 год. лишаване от свобода, но е разменен за съветския разузнавач Рудолф Абел в Берлин на 11 февруари 1962 г.<br /> <br /> След завръщането си в САЩ Пауърс първоначално е обвиняван, че не е успял да унищожи шпионското оборудване в самолета и че не се е самоубил с отровата, която му е била дадена. Въпреки всичко, военните не повдигат обвинения срещу него. <br /> <br /> Пауърс продължава да работи във военната авиация, но данни за продължаване на шпионската му кариера няма. През 1977 г. загива при катастрофа с хеликоптер. През 2002 г. е награден посмъртно за мисията, в която е свален през 1960 г.&nbsp;<br /> <br /> Съществува и версията, че той нарочно е бил изпратен на тази мисия от &quot;ястребите&quot; в Пентагона, за да бъде свален точно на празника 1 май и да бъде блокиран едва започналият процес на разведряване преди повече от половин век.&nbsp;