Легия "Антимафия" е създадена през 2007 г. и се занимава с антикорупционните практики по висшите етажи на властта.
<em><br /> Григор Здравков е неин шеф и неведнъж е разкривал корупционни схеми в системата, както и задкулисните действия на управляващите през годините независимо от тяхната партийна принадлежност.<br /> </em><hr /> <br /> <strong>- В края на декември беше задържана цяла смяна митничари на ГКПП &ldquo;Капитан Андреево&rdquo; за получаване на подкупи. Как оценявате тази акция , голям удар в борбата с корупцията ли е, според вас, г-н Здравков? </strong><br /> - Уволнението на цяла смяна митничари е типично в стила на Ваньо Танов. Той ги назначава, обяснява, че това са младите хора и след като те се корумпират за 2-3 месеца, ги уволнява. Прокуратурата обяснява, че 90 на сто от арестуваните са стари митничари, но не е ясно защо пропуска да отбележи, че от младите митничари, които са на трасе, започва корупционната верига. Те са хората, които събират парите долу &ndash; от 5 до 350 евро, след което ги дават на началник смените, които са &ldquo;отговорници&rdquo;. Практика в митниците е накрая събирането на пари да се извършва от митничари с по-голям корупционен опит, защото те се ползват с доверието на началници от Митница &ldquo;Свиленград&rdquo; и Агенция &ldquo;Митници&rdquo;. Но няма как те да носят парите към съответни началници без участието на младите митничари да ги съберат. <br /> <br /> <strong>- Но нали те вече се избират с конкурс, след като минат през специални тестове?</strong><br /> - &ldquo;Тестовете за митничари&rdquo; на Ваньо Танов не стават за нищо. Последният конкурс в Митница &ldquo;Свиленград&rdquo; беше преди 4 месеца. Наши източници твърдят, че над 90 процента от назначените тогава митничари, са дали суми между 5 000 и 10 000 евро, за да получат местата си. Естествено е, щом тези хора са платили такива суми, за да издържат конкурса, да започнат да събират пари.<br /> Нашите източници твърдят, че новите митничари <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>искат 2 пъти повече на т. нар. куфарни търговци.</strong></span><br /> <br /> Преди изборите митничарите са искали от &ldquo;куфарните търговци&rdquo; по 50 лв. на кола, независимо дали возят контрабандна стока или не, сега искат по 100 лв. на кола, защото трябва да си &ldquo;избиват&rdquo; парите, с които са купили конкурсите си. <br /> <br /> &ldquo;Куфарните търговци&rdquo; са жители на Свиленград и околността и излизат с личните си автомобили до безмитните магазини в Турция, пазаруват цигари и ги внасят в България. Това е същият канал от времето, когато Паскал се опита да спонсорира предизборната кампания за местните избори на реформаторите и Радан Кънев. <br /> <br /> Акцията на &ldquo;Капитан Андреево&rdquo; е поредната акция за две години. Но аз питам какво се случва с ръководството на Митница &ldquo;Свиленград&rdquo; &ndash; бившето и настоящето? Ясно е, че без тяхното знание и мълчание или без тяхно участие, нищо не може да стане. Там арестуваха бившия шеф Тодор Караиванов с белязани пари, дни след като Ваньо Танов го награди за успешна работа, а след това назначи на негово място Юлиян Мирков без конкурс. По негово време има две акции с хванати митничари. Прокуратурата твърди, че тази организирана престъпна група от последната акция, е работила от март месец. Юлиян Мирков е бил шеф по това време, какво е правил той? Нали са го изпратили като външен човек от Митница &ldquo;София&rdquo; да се справи с корупцията на &ldquo;Капитан Андреево&rdquo;?! Явно, не се е справил. Сега като съкратят Митница &ldquo;Свиленград&rdquo;, би трябвало г-н Мирков да остане безработен, но той ще бъде върнат пак на шефска длъжност в Митница &ldquo;Столична&rdquo;. Какво трябва да означава всичко това? &ldquo;Мишките&rdquo;, които лови прокуратурата, са лошите, а хората, които трябва да отговарят за граничния пункт, са добри. <br /> <br /> Да припомним, че името на Юлиян Мирков бе забъркано още в акцията на прокуратурата, в която бяха хванати камиони, които влязоха без документи в Митница &ldquo;Капитан Андреево&rdquo; и цигарите бяха обмитени като чаши на Митница &ldquo;Калотина&rdquo;. По това време г-н Мирков е отговарял оперативно за Митница &ldquo;Калотина&rdquo; като началник от Митница &ldquo;Столична&rdquo;. Но това не попречи на Ваньо Танов да го направи шеф на Митница &ldquo;Свиленград&rdquo;. <br /> <br /> Министерство на финансите отчете преизпълнение на приходите, но забрави да каже, че <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>през цялата година Агенция &ldquo;Митници&rdquo; е хванала 7 камиона с цигари. </strong></span><br /> <br /> А в България за година влизат между 700-800 камиона с цигари. <br /> <br /> На прокуратурата е ясно, че от митницата се събират пари, но е странно защо никога не стига в разработките си в &ldquo;Свиленград&rdquo; и &ldquo;Капитан Андреево&rdquo; по - горе от началник на смяна. Няма как тези пари да остават само на местно ниво! Касиерите продължават да събират пари от името на политическите партии. <br /> <br /> Прокуратурата винаги се захваща с малките бандити. От легия &ldquo;Антимафия&rdquo; питаме какво става с контрабандните канали за големите количества цигари с тирове и контрабандните канали за акцизни стоки през &ldquo;Капитан Андреево&rdquo;? Те продължават да вървят с пълна сила. Но парите не се дават на митничарите, които са на трасе, а се дават предварително за седмицата на началници от Митница &ldquo;Свиленград&rdquo;.<br /> <br /> Системата е проядена от корупция. Управляващите вкараха промени в законите, според които хора на пенсионна възраст нямат право да заемат ръководни постове. След като бъде гласуван законът след Нова година, Ваньо Танов би трябвало да бъде пенсиониран с почести.<br /> <br /> <strong>- Как ще коментирате намерението да бъде закрита емблематичната свиленградска митица?</strong><br /> - Каквото е положението на ГКПП &ldquo;Капитан Андреево&rdquo;, такова е положението на тема контрабанда и на ГКПП &ldquo;Калотина&rdquo;. Дори по-тежко е на двата ни големи порта Варна и Бургас. Това означава ли, че трябва да закрием и Митница &ldquo;Бургас&rdquo; и Митница &ldquo;Варна&rdquo;? Аргументите, които предоставя шефът на митниците Ваньо Танов, че така е в Турция &ndash; всички гранични пунктове с България са под шапката на една турска митница, са много смешни. След закриването на Митница &ldquo;Свиленград&rdquo;, ГКПП &ldquo;Капитан Андреево&rdquo; ще бъде под шапката на Митница &ldquo;Бургас&rdquo;, а Хасково, Кърджали и &ldquo;Капитан Петко&rdquo; ще бъдат под шапката на Митница &ldquo;Пловдив&rdquo;. Двата гранични пункта &ldquo;Лесово&rdquo; и &ldquo;Капитан Андреево&rdquo;, ще бъдат към Бургас, което за мен не е реформа, а окрупняване на контрабандните пари, които ще изтичат вече към един митнически шеф от ръководството на Бургас.<br /> <br /> <strong>- Какви суми губи годишно България от контрабандата на цигари?</strong><br /> - От контрабанда на цигари според нашите данни България губи на година за около 8-10 млрд. къса, изразено в пари само от акциз това е 1 милиард и 200 - 1 милиард и 500 хил. лв. Към тази сума трябва да се прибави и ДДС-то. Стават 1 млрд. 800 хил. лв. на година! <br /> <br /> Положителното е, че цигарите, които са хванати, не са български марки. Те обикновено се изнасят абсолютно легално от нашата държава, след това се препродават в офшорните зони и влизат нелегално.<br /> <br /> Цялото публично пространство беше залято с рекламата против контрабандата, на която фигурираше и Агенция &ldquo;Митници&rdquo;. А през това време Агенция &ldquo;Митници&rdquo; си е затваряла очите за най-грубата контрабанда, която се нарича &ldquo;бариера&rdquo;, и то в особено големи размери само от една граница. По същия начин контрабандни цигари влизат и през Гърция и най - вече през морските ни граници.<br /> <br /> Много са цигарите и от безмитни магазини и цигарите от Китай, които влизат през няколко основни пункта - &ldquo;Капитан Андреево&rdquo;, също така Лесово, Кулата и Митница &ldquo;Бургас&rdquo;. Друг възобновен канал е по река Дунав, с опорна точка Русе. Там влизат контрабандни цигари, произведени в Молдова и в Украйна, както китайски цигари. Обикновено цигарите са отдолу на шлеповете, като се затрупват с друга стока, примерно въглища.<br /> <br /> Големи количества &ldquo;Карелия&rdquo; влизат през турския безмитен магазин в Капъкуле, който е собственост на най-богатата турска фамилия Кочхолдинг. Ромите отиват там и си купуват 3-5-12 стека. Навремето ги товареха под щайги с домати, сега си правят специални тайници в колите. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Защото митничарите все пак ги &ldquo;тарашат&rdquo;. </strong></span><br /> <br /> Правеше се и така - организаторът на канала купува на роми или социално слаби някакъв автомобил комби. Махат се задните седалки и се пренасят цигари. Има си митничар, който отчита какви количества са продадени от турските безмитни магазини и ги сравнява с отчетеното от тартора на ромите. Плащането става на стек. В една кола се събират до 3 мастербокса. За 12 часа се пренася 1 контейнер, а за седмица до 900 бокса. Или &ldquo;мулетата&rdquo; облепват телата си с цигари, което правят необезпокоявани в безмитните магазини. <br /> <br /> <strong>- Като теглите чертата след последните избори за местна власт, кои партии се облагодетелстваха най-много за кампаниите си от контрабанда?</strong><br /> - В Митница &ldquo;Свиленград&rdquo; най -&ldquo;силни&rdquo; бяха комунисти и реформатори. Особено лобито на Реформаторския блок на Радан Кънев в Хасково. И въпреки това Кънев се провали в Хасково. Във Видин активно действаха също групата на Реформаторския блок и хората на Таки. А там минава основният трафик на наркотици, най-големият канал за контрабандни цигари и трафик на хора за Европа.<br /> <br /> <strong>- А какво се случва с групата на &ldquo;Совите&rdquo; във Видин, чиято дейност вие следите изкъсо?</strong><br /> - &ldquo;Совите&rdquo; са със запорирани сметки за 4 млн. Заведени са съдебни дела срещу тях, с обвинение, че са се опитали да източат общината. Купуването на гласове в този регион е било под шапката на &ldquo;Совите&rdquo;. Но се видя, че дори и с купуване на гласове, мутресата с бентлито не успя да вземе кметския пост. Г-н Миков успя да провали цялата кампания на БСП с уволненията в ръководството на БСП &ndash; Видин... А бившият кмет на Видин<br /> <span style="color: #800000"><strong><br /> остана трети, не успя да събере подкрепа...</strong></span><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <span style="font-size: small"><strong>Митко Каратиста излязъл от играта</strong></span><br /> <hr /> На мястото на касиера Митко Каратиста като &ldquo;касиер&rdquo; в митниците от известно време вече е човек със звучното &ldquo;заглавие&rdquo; Пацо Шикера. Той се занимава с всичко - контрабандни цигари, трафик на амфетамини, ДДС, обществени поръчки... Около 40-годишен е, родом от квартал на София, притежава няколко поршета кайен и скъпи лимузини. Започва активно дейността си през 2012 г. и е човек на Митко Каратиста. През последните 8 месеца се е активизирал. Легализира парите си през хранителни магазини в покрайнините на София. Имаме подадени сигнали срещу него, но прокуратурата си мълчи.<br /> <br /> <br /> <br /> <span style="font-size: small"><strong>Произвеждат нелегални цигари в Родопите<br /> <hr /> </strong></span>Трафикът на контрабандни цигари през &ldquo;Капитан Андреево&rdquo;, и през &ldquo;Капитан Петко&rdquo; се е увеличил. В момента и &ldquo;Капитан Андреево&rdquo;, и &ldquo;Свиленград&rdquo;, и Хасково, и Пловдив са заринати от контрабандни цигари, които влизат и през двата пункта безпрепятствено. Най-честите марки цигари са китайско производство, които контрабандно преминават през Гърция и влизат в България, другите са гръцки марки цигари, които от фрийшоповете в Турция и от гръцките заводи директно влизат към България. <br /> <br /> Новият хит на пазара са цигарите &ldquo;Маршал&rdquo;, които се произвеждат в нелегални фабрики в България в района на Родопите и се разпространяват като &ldquo;внос от Китай&rdquo;.<br /> <br /> Гръцките марки цигари са &ldquo;Асос&rdquo; 80 мм, &ldquo;Оме&rdquo;, един стек от които струва 12 евро, и най-вече &ldquo;Карелия&rdquo; слим - цената й е 3.20 лв. на дребно при пазарна цена 4.70 лв. <br /> <br /> Хит на пазара продължава да е абсолютно нискокачествена стока, китайско производство, под името &ldquo;No name&rdquo;, който се продава на дребно на цена 2.40 лв. Тези цигари влизат с микробуси и тирове. Бакшишът за един тир с контрабандни цигари, който товари около 900 мастербокса, е 100 000 лв. За микробусите бакшишът е между 5 и 7 хиляди евро, в зависимост от големината на тайниците.<br /> <br /> Други контрабандни цигари са &ldquo;Дива&rdquo; и &ldquo;Президент&rdquo;. Цигарите &ldquo;Дива&rdquo; и &ldquo;No name&rdquo; не се продават във фрийшоповете и няма как отделни граждани да ги внасят. Всичко това, както нееднократно сме алармирали, става под &ldquo;шапката&rdquo; на двама човека &ndash; Паскал и Истимарото. В края на седмицата на тях се отчитат парите от контрабандата. <br /> <br /> <br /> <strong>Едно интервю на Валерия КАЛЧЕВА</strong><br /> <br /> <br />