Голямата сцена на Театър „София” се преобразява в съдебна зала, а 12 зрители от публиката, избрани с томбола, стават... съдебни заседатели. Именно те решават и изхода на заплетеното наказателното дело – убийство или самоубийство, виновен или невиновен.
Всичко това можете да видите в новата премиера &bdquo;Нощта на 16-и януари&rdquo; от американската драматуржка Айн Ранд, поставена от проф. Пламен Марков. Трябва веднага да кажем, че това е едно от най-смислените, най-силните представления, ако ли не и най-яркото, от началото на новия театрален сезон 2015/2016 г. поне на столична сцена. <br /> <br /> &bdquo;Нощта на 16-и януари&rdquo; е премиера &bdquo;на квадрат&rdquo;, защото изобщо за първи път в България се играе пиеса на тази наистина емблематична за ХХ век авторка - философ, сценарист и романист. Нейни произведения &ndash; философски есета, романи и др., се издават неотдавна за първи път у нас от издателска къща МаК на колегата журналист Калин Манолов. Самият живот на Айн Ранд (1905-1982 г.) е сложен и бурен, тезите й във философията и политикономията са силно дискусионни, но ярки и увличащи. Не случайно нейният роман &bdquo;Атлас изправи рамене&rdquo; (с обем над 1000 стр.) е посочван от американците според проучване през 1991 г. като най-влиятелната книга в САЩ след Библията. <br /> <br /> Последователи до голяма степен на Айн Ранд са личности като: Алън Грийнспан, бъдещ председател на Федералния резерв (Централната банка на САЩ) , президента Роналд Рейгън, съоснователя на Уикипедия Джими Уейлз и др.<br /> <br /> Родена в Санкт-Петербург в руско-еврейско семейство и учила в града на Нева, Алиса Зиновиевна Розенбаум (това е истинското й име) успява още през 1926 г. да напусне Съветска Русия. Установява се в САЩ &ndash; нейната втора родина, и започва работа първоначално в Холивуд като сценарист. Омъжва се за известния навремето киноактьор Франк О&rsquo;Конър, а по-късно си променя името на Айн Ранд. Става широко известна по света със своята рационална философия, наречена от нея обективизъм. Учението й проповядва ценностите на разума, производителността и &bdquo;рационалния егоизъм&ldquo;. <br /> <br /> Тези идеи на Айн Ранд преминават като &bdquo;червена нишка&rdquo; и в драмата &bdquo;Нощта на 16-и януари&rdquo; и особено отчетливо в &bdquo;последната дума&rdquo; на обвиняемата Карън Андрес (убедително представяне на младата Дария Симеонова). &bdquo;Пиесата е от по-ранните творби на Айн Ранд &ndash; изтъкна режисьорът проф. Пламен Марков &ndash; и за да добият нашите зрители още по-пълнокръвна представа за тази наистина силно въздействаща авторка, добавих някои неща и от нейни зрели работи. Разбира се, не като цитати, а ги преразказах.&rdquo; Впрочем всички приятели на театъра добре знаят какъв умел разказвач е Пламен Марков. <br /> <br /> Още повече когато и самият сюжет на криминалната драма е толкова увлекателен и държи зрителя с изострено внимание и в напрежение до последния момент. Независимо че &bdquo;Нощта...&rdquo; трае два и половина часа (има и антракт) и действието е ограничено само в съдебната зала. Впрочем такъв жанр &bdquo;драма в съдебна зала&rdquo; се прави май за първи път у нас, както това е било новост и за Бродуей при нейната премиера там през септември 1935 г. Заслужава веднага да изтъкнем отличната работа на талантливата сценографка Мира Каланова по стилните декори и верните на духа на времето костюми и прически. &bdquo;Пиесата изисква директен и много реалистичен подход към пространството&rdquo;, сподели Мира Каланова. &bdquo;В това отношение в изследването на пространството много ми помогна моята работа в киното&rdquo;.<br /> <br /> &bdquo;Нощта на 16-и януари&rdquo; е вдъхновена от истински случай &ndash; самоубийството през 1932 г. в Ню Йорк на шведския индустриалец, финансист и спекулант Ивар Крюгер, наричан още &bdquo;Кралят на кибрита&ldquo;. В пиесата на радикалната мислителка Айн Ранд секретарката на Бьорн Фокнър (ерго Ивар Крюгер) отива на съд, защото е обвинена в убийството на своя шеф и дългогодишен любовник. Предполагаемата причина е ревност, защото той, за да се спаси от банкрут, се е оженил за глезената дъщеря Нанси (Симона Халачева) на свръхбогатия и външно богоугоден банкер Джон Уитфийлд (Ивайло Герасков). Дали обаче има убийство, самоубийство или просто изчезване от кредиторите, дали преданата секретарка Карън е виновна или не, това ще преценят зрителите и ...12-те излъчени от тях съдебни заседатели.<br /> <br /> След като изслушат, разбира се, внимателно показанията на свидетелите на процеса и пледоариите на обвинението (Лилия Маравиля) и защитата (Силвия Петкова). Именно в тях режисьорът Пламен Марков умело извежда силния сблъсък на идеи и позиции &ndash; така характерен за Айн Ранд. Сблъсък, който е задължителен за истинската драматургия. Така на преден план се извежда свободната воля и дори егото над фалшивия морал на уж благонравното и &bdquo;алтруистично&rdquo; общество, стремежът да се печелят пари от работливи и амбициозни хора дори с риск и на ръба на закона, но от производство, за сметка на мързеливите и глупавите, свободата изобщо над колективизма и принудата. &bdquo;Мразехте Бьорн Фокнър &ndash; заявява пламенно в защита на своя патрон г-ца Андрес, &ndash; защото той не се примиряваше с посредственото, защото той беше най-голямата заплаха за социалните демагози!&rdquo;. Тук прозира и идеята на Фридрих Ницше, че героичната личност трябва да се изправи и срещу обикновените хора, за да живее като свободен човек. <br /> <br /> За да се претворят всички тези теми и идеи на сцена, Театър &bdquo;София&rdquo; (директор актьорът Ириней Константинов) е &bdquo;мобилизирал&rdquo; почти целия си актьорски състав. Радостно е, че гледаме представители на всички поколения и така спектакълът става още по-разнообразен и многопластов. Всички те играят всеотдайно и много добре защитават ролите си. Не може обаче да не изтъкнем запомнящата се игра на опитната Петя Силянова, която предизвика бурни аплодисменти с така характерната си (вкл. с разваления си уж английски) шведка Магда Свенсон, четири десетилетия икономка в семейство Фокнър. Не може да не откроим яркото сценично присъствие и на младите Силвия Петкова &ndash; адвокатката на защитата (в тази роля ще видим и Лора Мутишева), и Дария Симеонова (като подсъдимата Карън Андрес). <br /> <br /> Втората премиера на &bdquo;Нощта на 16-и януари&rdquo; ще бъде на 24 ноември т.г. (вторник).<br /> <br /> <strong>Борислав КОСТУРКОВ</strong><br /> &nbsp;