Въпросът за нарочен Закон за лобизма у нас се поставя периодично и също така периодично се сваля от дневния ред на Народното събрание. В резултат знайни и незнайни депутати, министри и политици се надпреварват вече двайсетина години да лобират. Срещу какво - знаят само те и спечелилите от техните действия.
Последният случай е особено показателен и болезнен. След жестоките трагедии по пътищата на България в последните месеци естествено депутатите започнаха да обмислят законодателни промени. Дотук добре. Но между приемливите и вероятно полезни текстове на промени, се промъква и един ред - незначителен, трудно откриваем, но много важен.<br /> <br /> <br /> <em><strong>&sect; 9. В чл. 139, ал. 1 се създава т. 4:<br /> &bdquo;4. с гуми, предназначени за зимни условия през периода от 1 ноември до 1 април&rdquo;. </strong></em><br /> <br /> Толкова. Този текст обаче изважда от джобовете на българските домакинства над 220 милиона лева по съвсем повърхностни сметки. И още 40-50 милиона от бизнеса, свързан с транспортни услуги. Защото задължава собствениците на близо 3 милиона автомобила да си купят за посочения период 4 зимни гуми. Независимо дали ще карат колите си на сняг и киша или не. Независимо дали колите им струват 1000 лева или 100 000 лева. Независимо дали живеят на село или в столицата. Независимо дали в България температурите през периода паднат достатъчно или не!<br /> <br /> Кой е внесъл конкретния текст, знаят малцина избрани. Вероятно е използван посредник предвид многото подписали законопроекта. Но има един депутат, чието основно задължение е да даде професионално мнение и да ориентира своите колеги. Затова въпреки че е един от многото вносители на поправките в Закона за движение по пътищата, шефът на Транспортната комисия Гроздан Караджов, по-известен в политическите среди като касичката на Иван Костов и ДСБ, има решаващата дума.<br /> <br /> Това са фактите. Оттук нататък идват последствията при гласуване на закона в пленарна зала. А че той ще бъде гласуван, няма голямо съмнение предвид острата чувствителност на обществото към войната по пътищата. Новата точка 4 обаче едва ли ще помогне за подобряване на ситуацията по пътищата, но за сметка на това ще налее огромни за страната ни суми в джобовете на десетина едри бизнесмени, занимаващи се с внос на гуми. <br /> <br /> Което дава основание да определим този текст като &bdquo;лобистки&rdquo;. Според едно речниково определение &bdquo;да лобираш&rdquo; означава да упражниш натиск, влияние върху приемането на определени управленски решения &ndash; по професия и срещу заплащане. Лобизмът е професия в общества, където има съответния законодателен текст, определящ правата на лобистите. Не и у нас, където всичко се решава с пари. Колко и на кого- знаят само посветените.<br /> <br /> Въпросът е защо професионалист като Гроздан Караджов, шеф на парламентарна комисия по транспорт, не е предупредил колегите си, повечето от които са лаици в материята, за фамозната точка 4. Нали неговата роля е точно тази - да дава професионална оценка на предлаганите законодателни промени и да предпазва незнаещите от правно абсурдни или негативни за обществото решения.<br /> <br /> Дали в случая не се разчита покрай важните и необходими текстове да мине и този, чисто лобистки текст и кой ще спечели от това. Ето още факти - по данни на МВР в страната към края на 2013 година има 2.6 милиона регистрирани автомобили. Ако всеки собственик купи четири зимни гуми и даде за тях 200 лева, то общата сума, която ще похарчат българите за това е 520 000 000 лева. Грубо, ако направим прецизна оценка, парите ще са доста повече.<br /> <br /> Вече сме правили грешката да приемаме лобистки текстове и те са ни стрували скъпо и прескъпо. Да припомним само лобисткия на 100% Закон за ВЕИ, който направи няколко олигарси начело с Иво Прокопиев много богати за сметка на държавните плащания на висока цена на произвеждания ток.<br /> <br /> Или лобисткият договор с американските ТЕЦ-ове м &bdquo;Марица-Изток&rdquo;, подписан от патрона на Гроздан Караджов в политиката- премиер на България тогава Иван Костов. Само тези два неизгодни за страната документа доведоха цените на тока до равнище, което не е по силите и парите на 2/3 от българите.<br /> <br /> Лобистко бе и решението преди приемането ни в ЕС да сменим на 100% номерата на автомобилите с нови. В Европа и досега има държави и то сред най-големите и богатите, в които хората си карат коли със стари номера, а ако сменят колата или излизат в чужбина с нея, тогава подменят номерата си. Помните ли опашките пред КАТ, денонощно стоящи пред пунктовете хора, нервите, а и парите за новите номера.<br /> <br /> Примери много. Важното е да си направим изводите и да не допускаме това да се случи отново. Защото лобисти като шефа на парламентарната транспортна комисия Караджов са в състояние да ни нахлуят нови непредвидени плащания с &bdquo;добри&rdquo;, но само за тях намерения.<br /> <br /> Толкова ли е неподготвен Караджов в материята, че позволява това или отново личния му интерес е взел връх? Като експерт в парламента дава ли си сметка, че с тези зимни гуми ще се развихри една катаджийска истерия, ще са глоби, недоверие, подкупи и всичко, както си го знаем. Защото е по-добре да дадеш на пътния полицай 20 лева и да те остави на мира, отколкото да се бръкнеш с 200 лева и да караш на 20 градуса жега с тях. Все въпроси, на които иначе компетентният депутат едва ли ще даде отговор. Явно за него е важно да ни задължи да караме със зимни гуми, другото не го интересува.<br /> <br /> И понеже винаги има хора, които търсят някаква интрига или атака, когато се пише за дейстивята на депутати и властимащи, ето няколко мнения, след които Караджов би трябвало, ако е човек с морал, веднага да си подаде оставката. Те не са на платени клакьори, а хора, коментирали наши материали по темата и далеч от всякаква политика.<br /> <br /> <em><strong>&bdquo;Грозданчо Караджов може да е вечерял за сметка на вносител на гуми и е помолен небрежно да размърда пазара на зимни гуми пък.&nbsp;Ето за Бургас миналата години не намина и една снежинка но тази задължително е добре да се въведедат зимни гуми от 1 септември до 1 юни за всеки случай. Де!<br /> Ламбите в туй сахарско слънце помогнаха ли бе? Клаксони на МАХ и всички с мотоциклетни каски в купето ни очаква.&rdquo; <br /> <br /> &bdquo;В основата на беззаконието стоят неработещите закони! Този закон ще е точно такъв - неработещ и напълно ненужен. Първо, в него няма ясна дефиниция какво е зимна гума. &quot;Гуми подходящи за зимни условия&quot; не е дефиниция. ВСЯКО обжалване на глоба ще пада в съда. Да има изискване за символа с планината и снежинката е БЕЗУМИЕ. М+С гуми има и всесезонки и летни. Самото наименование М+С се е изменило доста през годините, и никой не го знае какво значи. След като законът няма начин да различи лятна от зимна гума, това го прави 100% неработещ. Второ, дори и да приемат закона в този му вид, зимни гуми ще си сложат съвестните шофьори, които така или иначе правят малко катастрофи. Джигитите ще си карат така, както си карат без колани с телефон в ръката, с пуснати халогени, минаващи на червено и т.н. Тоест, този закон НЯМА да намали катастрофите.&rdquo;<br /> <br /> <br /> &bdquo;Къде е задължително и къде не да се кара през зимата със зимни гуми. Словения от 15 ноември до 15 март,Австрия от 1 ноември до 1 март, същото е и за Германия. В Северна Италия също е задължително. Какво значи задължително?Полицаите не те закачат и не те контролират. Ако стане ПТП те попълват в един чаршаф.Там пишат и за гумите. Ако си с летни застрахователя ти съдира кожата. Реже ти от премията и следващата година плащаш по две застраховката. Това е контрола в нормалните държави.Що се отнася до лобитата.Това е истина.Отдавна е известно ,че у нас всяка поправка се прави за някой и срещу нещо под масата. Така ,че уважаеми истината е някъде по средата. Каква файда да карам със зимни на 10 години с 3 мм. грайфер.Тя е забравила за какво е произведена. Ами какво ще кажете за всесезонните гуми? Законно произведени и въведени в експлоатация и изведнъж-не стават.&rdquo;<br /> <br /> &bdquo;Като се има предвид, че 10 кинта на катаджията обикновено решават проблема, това прави всякакви такива закони въздух под налягане - катаджиите ще тормозят хората, но ще подминават тези с БМВ-тата, сещате ли се? Ако искаме да намалим катастрофите, трябва да се прилагат съвсем други правила. Германия е много добър пример - карай си с каквито си искаш гуми, но направиш ли ПТП, майка ти жална. Когато всяко нарушение се санкционира, когато има закон в който пише &quot;ако си виновен за ПТП, защото гумите ти са били неподходящи, ще лежиш в затвора ЕФЕКТИВНО&quot;, и когато това започне да се прилага - ей тогава ще намалеят катастрофите. Сега разни карат пияни, убиват хора, и им се разминава, вие си мислите, че един закон за зимните гуми, при това написан лошо, ще ги спре? ДРУГ ПЪТ!&rdquo;</strong></em><br />