• Соня Колтуклиева е малоумна! • Толкова объркваме младите, че те не знаят дали Джорджано е добър или Васил Найденов
<br /> <em>Когато Калин Сърменов говори за положението на родните театри и изобщо в културата, обикновено думите му са наситени с такава острота, че почти са способни да &bdquo;отрежат глави&rdquo;! В първоначален повод да го потърсим се превърна широко коментираното клипче с рекламата на България, в което участие вземат световноизвестни кинозвезди. И после стана тя, каквато стана...<br /> </em><hr /> <br /> <strong>- В скорошно тв гостуване попаднахте, със сигурност без да искате, защото силно ви личеше, в ситуация буквално да се чудите как да се измъкнете от &bdquo;лапите&rdquo; на Соня Колтуклиева&hellip;</strong><br /> - Точно така се получи, да<em> (смее се)! </em>Ситуацията е просто под всякаква критика! Но аз казах и на колегите в телевизията, и на главната редакторка: &bdquo;Съжалявам, но проблемът е изключително ваш. Не може да каните такива боклуци по такава сериозна тема&hellip;&rdquo;.<br /> <br /> <strong>- ...А темата беше яростно коментираната напоследък реклама за България, която правят в клипче световноизвестни звезди от ранга на Силвестър Сталоун, Джейсън Стейтъм, Салма Хайек и др. Всъщност аз не успях да разбера докрай вашата теза?!</strong><br /> - То беше невъзможно да я разбере някой, защото просто нямаше как да я изразя. И все пак казах каквото можах. Положих усилия, оттам нататък нивото беше такова, че не можеше да се коментира. Ужасно! Но в България е това &ndash; те искат да се случват някакви миризливщини, каквито на тях им харесва. Но за съжаление това не помага...<br /> <br /> <strong>- Предполагам обаче, че сте били наясно предварително с подбора на гостите по темата?</strong><br /> - Да, аз знаех, че Соня Колтуклиева ще присъства, затова ги и предупредих, че за мен е важно да се разбере тезата ми по този въпрос, защото темата е изключително сериозна. И от телевизията ми обясниха: да, да, вие ще си кажете, каквото решите, но тя има друго мнение. Такива били настроенията в интернет&hellip;<br /> <br /> То даже и скандал не мога да го нарека. По-скоро е жалко присъствие на духа! Защото ние сме много жалки, това е големият проблем. И това е една вкиснала ситуация. Тази жена и подобни на нея, на които непрекъснато се дават трибуни &ndash; това е истинският проблем! Защото сме завистливи, не искаме да признаем, че някой нещо е направим. А това е факт! На мен например може тази министърка <em>(Николина Ангелкова, министър на туризма, бел. ред.) </em>да ми е най-неприятната на света, но това не значи, че не трябва да признаем, когато нещо се е случило.<br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>А то се е случило без пари! </strong></span><br /> <br /> За мен това е най-важното и е на най-високо ниво.<br /> <br /> <strong>- А подобен клип все пак сме наясно, че струва скъпо...</strong><br /> - Струва изключително скъпо, да не говорим, че чисто професионално седи впечатляващо добре. Хората са положили усилия.<br /> <br /> <strong>- Упрекът е, че зад този клип всъщност стои корпоративна реклама на &bdquo;Ню Бояна&rdquo;, маскирана като национална реклама за България...</strong><br /> - С една дума &ndash; опорочен е трудът на хората. А дори и да е корпоративна &ndash; да, това е нашият филмов център! Хубав-лош, но е нашият! А това, че ние сме го дали на някой друг да го мениджира, а не сме си го запазили и не сме се справили сами, това значи, че не можем! Но ние нямаме друго какво да предложим на света. Нямаме друг вариант! Няма как да кажем на света: &bdquo;Елате да снимате кино в България, но не снимайте в киноцентъра, а снимайте&hellip;&rdquo;. Къде??? Няма къде! Да не говорим, че нито един от тях не казва &bdquo;Елате да снимате&rdquo;, всички казват &bdquo;Елате в България&rdquo; &ndash; много е яко!<br /> <br /> <strong>- Като човек, който се занимава с реклама от 20 години, със сигурност имате професионален поглед относно качествата на подобен клип?</strong><br /> - Меко казано. И аз смятам, че рекламата е изключително добре таргетирана. Така деликатно завоалирана е основната цел, която всъщност използва министерството. Не ти натрапват нашето Черноморие, не ти обясняват колко са страшни пистите ни, храната колко е вкусна. А едни хора, които са живели тук и които ги обича цял свят казват &ndash; мястото е България, елате!<br /> <br /> <strong><br /> - В такъв случай как си обяснявате атаките към рекламата?</strong><br /> - Целта е проста - ние сме в избори и трябва да покажем, или някои хора трябва да покажат как тези, които са на власт, са пълни идиоти, за да могат те да дойдат на власт. И понеже ние, българите, позволяваме това нещо - някакви маймуни да взимат решения и да бръщолевят напред-назад. В цивилизования свят качествата или постиженията на някой се оценяват, защото хората мислят в перспектива. И не забравят, че след тях остава държавата, народът, децата, и се развиват. Докато ние тук&hellip; Никой от тези, които се поставят по този начин, не поставя проблемите на нашата страна или общество на първо място! Те слагат собствените си проблеми на челна позиция! <br /> <br /> <strong>- &bdquo;Ако клипът беше с Джорджано, българската държава нямаше да плати милиони за излъчването му&rdquo;, отвърнахте през смях и с ирония на Колтуклиева в един момент&hellip;</strong><br /> - (смее се) Точно така. Нашето ниво е това. Този Джорджано нали така го направиха звезда?! Проблемът на този свят са медиите. Няма морал. Те го правят звезда, като го показват по телевизията, после хората го познават и се превръща в пример. Децата слушат неговите песни, знаят ги&hellip; аз гледам какво се случва с малките деца, които вече припяват неговите песни. Това не е възможно да допуска едно общество, което има перспектива за развитие! Не е възможно! Има някакви морални ценности все пак. Толкова объркваме младите хора, че те не знаят какво е вече истина. Дали Джорджано е добър или Васил Найденов? Кой? Васил Найденов ли е професионалистът или този?! <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>То е ад! Ад!</strong></span><br /> <br /> <strong>- Успяхте някак да се измъкнете по тон от залитанията на опонента си в студиото. Цитат на Колтуклиева гласи: &bdquo;Нека ви пипна! Може ли да си направим селфи по-късно?&rdquo;, а ще прибавя и предложението за секссцена, което тя ви отправи минути по-късно. Как си обяснявате това нейно поведение спрямо вас? Освен с репликата &bdquo;Това ще е моята тегоба!&rdquo;, която чух да казвате в ефир&hellip;</strong><br /> <em>- (смее се)</em> Точно така си е. И самите водещи не знаеха как да реагират, защото това бе част от глупостта, която самите те вече бяха направили. Не знам и аз как си обяснявам това й поведение, тя е просто малоумна! Нищо не мога да кажа. Това е човек, който няма самоуважение. Това е човек, който няма грам аналитичен мозък! Това е човек, който изобщо&hellip; несериозна работа! И ако ние даваме думата на всеки малоумник, докъде ще стигнем?! Когато бях директор на Сатирата, бях влязъл в един режим на оправдания, защото се дава думата на всеки кретен. И аз в едно интервю веднъж казах точно това: извинявайте, но когато давате право на всеки малоумник да говори, после ме питате мен защо го е казал?! Аз как да отговоря&hellip; То просто си има лечебни заведения, в които трябва да се грижат за тия хора. <br /> <br /> <strong>- А как ще обясните изказването, че откакто &bdquo;Ню имидж&rdquo; притежава Киноцентъра в Бояна, не са платени данък печалба и на практика студиото се води на загуба?</strong><br /> - Да, чух твърденията на Колтуклиева, но това е, меко казано, несериозно. Всеки може да каже така &ndash; имам едни приятели в Америка, едни в Шанхай и те сега ще ми кажат някои неща. Абсолютно несериозно! Представителните извадки и документите са нещо съвсем различно. С други думи &ndash; пълна манипулация и думи, извадени от устата на един човек, който е дълбоко несъстоятелен! <br /> <br /> <strong>- Споменавате, че сте били в оправдателен режим, докато сте били директор на Сатирата. Сега вече не сте, но има ли според вас стъпка напред в развитието на театъра оттогава?</strong><br /> - Стъпки ли?&hellip; Напротив! Там всеки ден се правят страшни бели! И в основата на това за съжаление седят хората, които поддържат този човек <em>(Здравко Митков - б.а.) там</em>. Аз мога само да дам интервю, както правя сега, по този въпрос и нищо повече. Този театър загуби абсолютно облика си &ndash; всичко, което бях успял да направя за тези 14 месеца, вече е напълно изчезнало.<br /> <br /> <strong>- Какво по-точно визирате?</strong><br /> - И финансовото положение на театъра е сринато, и чисто художественото положение. Стига се дотам, че фасадата на Сатирата, буквите отпред, не светят вечер, когато има представление, защото&hellip; <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>нямало пари за ток?! </strong></span><br /> <br /> Такова нещо и думата &bdquo;няма&rdquo; по мое време не е съществувала! Този човек просто е такъв &ndash; не става! И Стефан Данаилов продължава да твърди, че той трябва да остане.<br /> <br /> <strong>- Защо? С какъв мотив?</strong><br /> - Стефан не е разговарял лично с мен по този въпрос, разбира се. Не знам мотивацията му, но знам друго. Този човек е от Държавна сигурност &ndash; това е достатъчно. Неговият псевдоним е агент Василев! Така е разпределено навсякъде &ndash; всичките са от ДС, с някои малки изключения, за които поне аз не се сещам в момента. Подредени са. Когато Стефан дойде, мен някак си ме изпуснаха в системата. И аз направих всичко възможно това да не се повтори.<br /> <strong><br /> - От всичко, което илюстрирате с думите си, излиза, че убиват Сатирата!...</strong><br /> - Ами да - това е! Там се правят представления с публика от 35-40 човека максимум. Артистите се покланят на три реда хора, огорчени и обидени. На всичкото отгоре и заплатите им са едни стотинки. Но това е положението. Бездарна работа! Сега е направил &bdquo;Рейс&rdquo; на Станислав Стратиев, който е под всякаква критика. Даже не е и любителска постановка. И това е резултатът за съжаление. Хората не ходят там. Ходят на нашето представление &bdquo;Вечеря за тъпаци&rdquo;, но за да ми отмъсти на мен, Митков го слага един път в месеца. Махна на пълен салон и представлението, което направихме с Калин Врачански по Илф и Петров &bdquo;Златният телец&rdquo;.<br /> <br /> <strong>- То това е абсурд! Представлението &bdquo;Златният телец&rdquo; е свалено изобщо ли? Нали споменавате, че се е играло пред пълен салон?!</strong><br /> - Разбира се! Възможно ли е Калин Врачански и моя милост да не напълним салона?! Няма как да стане! Но ето, че този човек сваля това представление &ndash; при това на двама класици като Илф и Петров. Прави го само и само да покаже, че той решава нещата. Доста жалка личност! Мизерник! Но даже той не е виновен &ndash; виновникът е този, който му дава баницата! Това правителство, което беше с онзи жалък министър Стоянович и всички протежета там на Държавна сигурност, и на Стефан<em> /Данаилов - б.а./</em>, те са за убиване! Това е кадруване, нищо повече. Какво направи например Сашо Морфов с Народния театър?<br /> <br /> <strong>- Опита се, но не успя и си тръгна.</strong><br /> - Така, да, но това пак бяха хора на Стефан Данаилов. И Сашо Морфов каза същото след това: че който и директор да отиде на неговото място, ще е представител на това чалга правителство! И кандидатите, с които той се яви на конкурса, бяха двама &ndash; и двамата крайно несъстоятелни. Тоест ние нямаме директор на Народния театър. Дотам го докараха, че никой от можещите не иска да стане. Цветана Манева си е подала документите, след което си ги е изтеглила. А тя е един много логичен човек. И тя се е погнусила. Сашо много говореше, дадоха му възможност, стана директор и видя, че не е чак толкова просто &ndash; <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>и си би камшика! Абдикира! </strong></span><br /> <br /> Къде е моралът тук?! Той със сигурност е много талантлив, но тук говорим за морал. Професионален морал към хората, с които заставаш, към това, което вършиш. Не става иначе. Да, жив абсурд е, както казваш, но артистите мълчат.<br /> <br /> <strong>- Вероятно смятат, че към момента нямат друг избор?</strong><br /> - Онзи ден при мен дойде един актьор от Сатиричния театър &ndash; оплакваше се: как може това, как може онова, а когато се върне в театъра &ndash; мълчи! Казвам му: &bdquo;Ти пред мен си голям герой, а трябва там, като се случат нещата, да станеш герой!&rdquo;. Не го правят. Тяхното е мизерия. Живеят с 400 лева.<br /> <br /> <strong>- Защо е този страх? От какво? При положение че както описвате ситуацията, едва ли може да стане по-лоша&hellip;</strong><br /> - Защото това е логиката, която през годините им създадоха &ndash; по-добре с 400 лева, отколкото без тях. И толкова. Те му казват &ndash; получаваш тези 400 лева, седиш тук и изпълняваш, иначе няма къде да отидеш, защото няма пазар. И в България къде наистина да отидеш, ако не си в София &ndash; няма нито един театър, с изключение да речем на Пловдив и Варна, всички останали театри са пълен провал.<br /> <strong><br /> - Съвсем наскоро Йоана Буковска напусна Театъра на Армията, а преди нея същото действие направиха Алекс Сърчаджиева, Иван Ласкин и Явор Бахаров.</strong><br /> - Така е, но ето, те все пак отиват в други театри.<br /> <br /> <strong>- Буковска е вече артист на свободна практика!</strong><br /> - Ами ето, това е достойно поведение на човек, който иска, когато се погледне в очите, да се уважава. Защото цялото ти достойнство иначе отива на кино. Плюс това тези хора <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>се обграждат с такива червеи, каквито са самите те</strong></span><br /> <br /> И съответно си назначават такива.<br /> <br /> В България всяка година на пазара излизат около 300 артисти. И нямат къде да отидат. И в началото, когато изгарят от професионален ентусиазъм, са готови на всичко &ndash; само и само някой да ги забележи и да им даде нещо да играят. И това се използва от тези мръсници &ndash; и се унищожава всичко - и талантът, и човешкото в тях. Ти като си гнида, какъв Хамлет ще изиграеш или Отело?! Те ги унищожават, след което викат: ами то няма артисти в България! Ами няма да има! А и качеството е толкова ниско, че във ВИТИЗ вече приемат куцо, кьораво и сакато. Да не говорим какви са преподавателите, които са отдавна извън играта. Те не мислят съвременно. Аз бях преподавател там един семестър, и се отказах.<br /> <br /> <strong>- Защо се отказахте?</strong><br /> - Защото видях, че си говорим на различни езици. Нямам място там, те разсъждават в 50-а година. Не знаят какво се случва днес!<br /> <br /> <strong>- Предишния път, когато разговаряхме, точно бе минала премиерата на филма за Левски, а вашият коментар бе, че филмът е &bdquo;много слаб и правен от бездарни хора&rdquo;. Лентата обаче се оказа една от селектираните за Международния фестивал на историческите филми в Белгия, проведен наскоро&hellip;</strong><br /> - По-важното е кой е правил селекцията. То глупаци има навсякъде по света. Изследванията в рекламата показват например, че 96 % от населението е неконтролируем тъпак, а в цялото население на земята има едва 4 % мислещи!<br /> <br /> Аз този филм за Левски съм го гледал и това няма да промени моето мнение за тази бездарност. Това е даже жалко. И ако ние смятаме, че по този начин можем да покажем нашата история - много лошо. Посредствеността започна да изгражда една нова естетическа среда, която такива хора си я харесват. Все едно на първобитни хора да покажем Джокондата. Едва ли биха я оценили&hellip; А ние започнахме да се връщаме в каменната ера. И аз тук дори не говоря за фактологията, дали е истинно или не, а за един бездарен филм, с отвратителна актьорска работа, а режисурата даже не мога и да я коментирам колко е зле. Все едно дали на мен Максим Генчев ми е симпатичен или не, защото става въпрос за чиста проба бездарност! И извънземни да имаше вътре, ако беше направен хубаво, на мен щеше да ми хареса. Така имаше един филм навремето, казваше се &bdquo;Малък голям&rdquo; &ndash; и изведнъж си давам сметка, че гледам един уникален български филм на режисьор, чието име дори не знаех. Григоров, това запомних само. И операторът &ndash; един фотограф, с когото съм работил навремето &ndash; Темелко Темелков. А филмът е правен толкова без пари, че сигурно е сниман с фотоапарат. Но за мен е най-добрият филм, който съм гледал от новата история на българското кино! В същото време комисията стана и напусна салона, включително и Ваня Цветкова. Когато попитах защо си отиват, отговорът беше: &bdquo;Ааа, това е ужасен филм, говорят мръсотии вътре, отвратително!&rdquo;. И тоя филм не видя бял свят никъде. А аз в интернет навсякъде написах колко го харесвам. След време ми се обади режисьорът, едно младо момче, за да ми благодари. Отвърнах му &ndash; винаги ще те защитавам, защото смятам, че това, което си направил, е наистина страхотно. Сега разбрах, че е спечелил някаква субсидия за нискобюджетни филми и ще прави пролетта нов филм, което е много хубаво. Скъсаха се да го плюят, а филмът е уникален! Тъжна картинка&hellip;<br /> <br /> <strong>- Какво е посланието му?</strong><br /> - Той носи в себе си един дух на документалност &ndash; толкова силен, че аз се влюбих в историята, а се оказа накрая, че всичко е по сценарий и се играят роли. Тогава си казах &ndash; това момче е велико! Вътре една чалгаджийка, май се казваше Деси Слава, но те на мен всички са ми еднакви, така се беше справила с ролята си, че й станах фен &ndash; <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>и ако я видя някой ден, ще й целуна ръка</strong></span><br /> <br /> Беше се справила изключително, за ужас на българските актриси. <br /> <br /> Аз гледах да помогна на този човек, защото той е мислещо момче. Един ден, докато седях в едно заведение, идва един, представя се и се оказва, че това е той &ndash; станах прав, казах му, че не мога пред него да стоя седнал. Сега, нали ще прави нов филм догодина, даде ми да прочета сценария и аз му казах, че съм готов всичко да играя &ndash; мога дори да му нося куфара. А той ми казва: &bdquo;Нямам пари и не мога да ви платя хонорара&rdquo;. Отвърнах: &bdquo;Не съм искал хонорар, ще играя без пари!&rdquo;. Той просто има нужда от помощ и аз искам да му помогна.<br /> <br /> <br /> <strong>Едно интервю на Анелия ПОПОВА<br /> <br /> <br /> </strong>