Дами и господа, Самоков е град. Написах нещо с такова заглавие в самоковския в. "Любословие", кръстен на първото българско списание, преди няколко години. Пак имаше избори. Исках да напомня на самоковци, че живеят в град и са съответно граждани и като такива имат своите отговорности. Много са малко градовете, можещи да се мерят с това, което Самоков е дал на българската култура.
Тук е роден основоположникът на модерната българска живопис Захарий Зограф. Основоположникът на българския периодичен печат Константин Фотинов (&quot;Любословие&quot;, 1842, Измир) също е самоковец. Първата печатница в България е заработила в Самоков - внесена от Никола Карастоянов през 1828 г. Синът му Анастас е сред първите български фотографи. Самоков е родно място на основоположника на българската графика проф. Васил Захариев, на основоположника на българската музикална фолклористика проф. Васил Стоин, на основоположника на българската сценография Александър Миленков, на поне половин дузина изключителни, световни художници. И на Александър Методиев-Сали и на неговия съратник, кандидата за общински съветник Трайчо Василев, при опита за интервю с когото журналисти от Нова тв във вторник ядоха бой.<br /> <br /> Повечето българи може да не знаят нищо за Александър Миленков. Но вече знаят всичко за Александър Методиев. За огромна част от българите Самоков не е синоним на култура. А на цигания. Казвам го без всякакви расови и други предразсъдъци, да не вземе да се заяде комисията за защита от дискриминация. Имам много приятели цигани, някои от тях - от три поколения, ял съм манджа у цигани и цигани са яли у нас. През 1995 се кандидатирах за кмет и бай Юмер, приятел на прадядо ми (той почина през 1970-а), направи така, че стотици цигани гласуваха за мене, без да иска нищо в замяна. Гласуваха и няколко хиляди българи, но опитът в крайна сметка излезе неуспешен. Може би за мое добро. Това вече не се повтори. На следващите избори циганските гласове вече бяха овладени и канализирани. По-голямата част от циганите са свестни, но много бедни хора и техните тартори безжалостно ги употребяват. Това, което става в циганската махала на Самоков, е съвременна форма на средновековна робия. Влизането на циганите в самоковската политика стана по начина, по който селджукските турци са влезли във Византийската империя и на Балканите. Михаил Палеолог и Йоан Контакузин воювали за престола в Цариград и ползвали турски наемници. Османците дошли, харесало им. И не си тръгнали. Така и в Самоков.<br /> <br /> През 1999-a отцепилият се от комунистите кандидат изпревари оригиналния кандидат на БСП и на втори тур с циганска помощ победи кандидата на СДС. През 2003-a БСП не допусна тази грешка, заложи на антицигански вот и победи. Спечелилият кмет повтори същото упражнение и през 2007-a, но вече разчитайки на цигански гласове, като тогава някакви си 60 гласа не стигнаха на Сали да иде на втори тур. Но &quot;Евророма&quot; вкара 6 съветници (от 29) и вече беше &quot;незаобиколим фактор&quot;. През 2011 г. сегашният кмет, от БСП, с помощта на циганите навакса изоставане от 1000 гласа спрямо кандидата на ГЕРБ и на втори тур спечели. В частните разговори със самоковските политици всички се съгласяват с мен, че този &quot;политически&quot; модел съсипва града, като дойдат избори, повечето търчат при Сали в махалата. Срещу гласовете бароните получават благини, а робите продължават да тънат в мизерия. Официалната безработица е трайно над 20%, неофициалната - може би над 30%. Цяло чудо е, че градът все пак успява да изхрани такъв огромен брой непроизводително население. Разбира се - ток, вода, данъци - питайте местните шефове дали са видели пари от махалата. Единственият начин да се разбие тая синджир марка е политиците да се откажат да ползват циганския ресурс. Но няма да го направят.<br /> <br /> <strong>Георги ДАСКАЛОВ, ekipnews.bg&nbsp;</strong>