Учените се доближават все повече до разгадаването на мистерията на липсващата атмосфера на Марс, пише Space, цитиран от "Фокус".Предишни хипотези предполагаха, че голяма част от въглерода в марсианската атмосфера, в която преобладава въглероден двуокис, може да е била уловена в скалите чрез химични процеси. Ново изследване стига до заключението обаче, че на повърхността на Червената планета няма достатъчно залежи на въглерод, които да потвърдят теорията.
&nbsp;Резултатите се базират на анализ на данни, събрани от космическите апарати, които изследват планетата.<br /> <br /> Най-голямо и в момента е количеството на въглерод в атмосферата на Марс. <br /> <br /> &ldquo;Дори ако съберем всички известни залежи на въглерод на повърхността заедно, не е достатъчно, за да обясним къде е изчезнала плътната атмосфера, която е съществувала, когато на марсианската повърхност са текли реки&rdquo;, казва Бетани Елман от Калифорнийския технологичен институт, един от авторите на проучването. <br /> <br /> Въпреки че днес Марс е сух, учените смятат, че преди милиарди години на повърхността му е имало огромни количества течна вода. Тогава атмосферата на Червената планета трябва да е била значително по-плътна, за да не позволява на водата да замръзва или да се изпарява веднага. В момента атмосферата на Марс има едва един процент от плътността на земната атмосфера на морското равнище.<br /> <br /> Какво се е случило, щом плътната атмосфера не се е превърнала във въглеродни залежи? Една от възможностите е тя да e &ldquo;изтекла&ldquo; в Космоса от най-горния си слой - процес, за който роувърът Curiosity откри доказателства преди време. Изследователите все още не знаят каква част от атмосферата е изчезнала, преди да се формират долините на Марс. <br /> <br /> &ldquo;Може би атмосферата не е била много плътна, когато се е образувала мрежата от долини&rdquo;, казва Кристофър Едуардс от Геологическата топографска служба на САЩ. &ldquo;Вместо влажен и топъл, Марс може да е бил влажен и студен с вече изтъняла атмосфера. А колко топъл трябва да е бил, за да се формират долини? Не много. На много места може да е валял сняг вместо дъжд,&rdquo; обяснява ученият. <br /> <br /> Изследването е публикувано в журнала Geology. &nbsp;/БЛИЦ