Две нови дирекции- едната към, а другата извън ключовото управление "Банков надзор" на БНБ, увеличаване на екипите за инспекция до шест, следене на цялата банкова система за репутационни и правни рискове, информиране на УС, а не само на подуправителя за текущи надзорни проблеми на всеки три месеца. Това са само част от план за реформиране на банковия надзор, които УС на БНБ прие в понеделник. В него има 6 ключови мерки, а крайният срок за пълна реформа е декември 2016 г.
Мотивите за разработването му - нуждата от адекватен и сериозен отговор на кризата с КТБ, която разкри сериозни слабости в надзора, както и привеждането му в съответствие с Базелските изисквания. При разработването му са използвани вътрешен анализ, както и независим одит, извършен от СБ и МВФ, уточняват от БНБ. Двата анализа откроили 6 проблемни сфери: неадекватен управленски модел на надзора, слабости във вътрешната му организация, непълноти в нормативната база, вътрешните правила и наръчниците, липса на институционална рамка за управление на кризи и преструктуриране на банки, недобра информационна и комуникационна осигуреност на надзорната дейност и недостатъчна координация с други институции, пише 24 часа.<br /> <strong><br /> Какво още е записано в плана? </strong><br /> <br /> Подуправителят, който отговаря за банковия надзор няма да бъде капсулиран, без надеждни канали за информация и механизми за контрол от страна на останалите членове на УС. Това прави процеса на вземане на решения в надзорната дейност и я прави силно уязвима на външен натиск и влияние, смятат експертите. Затова планът предвижда: УС на БНБ да одобрява вътрешните правила и наръчниците, регламентиращи надзорната дейност, да се извършва ежегоден вътрешен одит за спазване на правилата и процедурите за надзорната дейност. Резултатите от одитите да се отчитат пред УС. На всеки три месеца ще има доклад за резултатите от текущото наблюдение. В докладите ще бъде съобщавано за всички установени надзорни проблеми, предприети надзорни мерки и за тяхното изпълнение, както и за промени в акционерната структура на банките.<br /> <br /> Към управление &quot;Банков надзор&quot; се създава нова дирекция &bdquo;Дистанционен надзор&ldquo;. Целта е тя да се отдели от инспекциите на място, за да има взаимен контрол, намаляване на времето за надзорни инспекции, по-чести проверки и по-честа ротация на екипите за проверка на различни банки. Към подуправителя се създава вътрешен консултативен съвет, в който ще влизат ръководители на други банкови управления, за да се използва напълно капацитетът на всички експерти. Инспекционните екипи стават 6, което ще позволи проверките да станат по чести. Създава се и отдел &bdquo;Анализ на рисковете, свързани с пазарното поведение&ldquo; . Той ще поеме всички задачи, които не са пряко свързани с надзорната функция на БНБ, но са носители на правни и репутационни рискове. Обяснено е, че този отдел ще бъде ангажиран с наблюдение и анализ на бизнес практики в потребителското и ипотечното кредитиране, предлагането на депозитни и други банкови продукти, анализ на клиентски оплаквания, поддържане на регистър на банковите сметки, като последното ще се случи след приемане на планираните законодателни решения.<br /> <br /> Тези важни организационни мерки ще бъдат подкрепени от нормативна рамка. Тя ще позволи осъществяване на рисково базирана надзорна дейност, ще разшири правомощията на банковия надзор, ще се дефинират ясни изисквания и добри надзорни практики в няколко важни сфери: корпоративното управление на банките, управлението на риска от концентрации, спазването на ограниченията за големи кредити и сделки със свързани лица. Планът предвижда и подготовката на законодателни промени, които ще разширят правомощията за надзорни мерки, като например освобождаване не само на членове на ръководни и надзорни органи, а и на ръководен персонал. Ще наложат изискване за ротация на одиторите на банките и достъп до по-широка информация за тяхната работа.<br /> <br /> Предстои и цялостен преглед на всички наредби, вътрешните правила и наръчници, регламентиращи надзорната дейност. Планът предвижда създаване на нова дирекция &bdquo;Преструктуриране на банки&ldquo;, която ще бъде ситуирана извън управление &bdquo;Банков надзор&ldquo;. За да работи ефективно тя, ще бъдат конкретизирани изискванията за изготвяне и одобряване на планове за възстановяване на трезори, ще се установяват правила и процедури за предприемане на мерки за ранна намеса при проблемни банки.