„Като мярка за противодействие на миграционния натиск на изход по българо-сръбската граница се предвижда изграждане с финансови средства по Фонд Вътрешна сигурност на автоматизирана система за наблюдение на високо рискови участъци от българо-сръбската граница в зоната на отговорност на гранично-полицейско управление Брегово при Регионална дирекция “Гранична полиция” Драгоман” . Това посочва вицепремиерът и министър на вътрешните работи Румяна Бъчварова в писмен отговор на депутатски въпрос.
<div style="text-align: justify;">&nbsp;&bdquo;По отношение на опитите за незаконно преминаване на българо-македонската граница се наблюдава сравнително слаба активност и към момента не се предприемат допълнителни мерки&rdquo;, уточнява вицепремиерът. Отговорът на МВР-министъра съдържа подробна оперативна информация, която досега не е била официално оповестявана, включително и анализ на организаторите и участниците в нелегалния трафик на чужденци от Турция към Европа и схемите за финансиране. <br /> <br /> За първите осем месеца на 2015 г. на територията на България са регистрирани едва 53 престъпления свързани с трафик на хора, от които 17 са разкрити, посочва Бъчварова и уточнява, че за сравнение през същия период на 2014 г. са регистрирани 19 такива престъпления, от които едва пет са разкрити. От отговора на министъра става ясно, че според сега действащите разпоредби на Наказателния кодекс голяма част от престъпленията свързани с трафик на хора са трудно доказуеми. <br /> <br /> Следващата седмица в Народното събрание ще се обсъждат промени в НК, които предвиждат засилване правомощията на правоохранителните органи. &bdquo;Каналджийските мрежи в България са тясно свързани с изградените международни канали, осъществяващи превеждането на незаконни мигранти от страните на произход през България за Западна Европа&rdquo;, сочи анализът на МВР. Каналджийските мрежи имат организирана структура, както следва: организаторът на международните канали за незаконна миграция обикновено е базиран в съседна страна с голям капацитет бежанци (Турция). Организаторите на каналджийските мрежи в България се явяват вторични по дейност. Те знаят езика на организатора в първичната страна на миграционни потоци и организират посрещането на мигрантите в България в граничните райони (на зелена граница или укрити в автомобили), тяхното извозване във вътрешността на страната, настаняването им в квартири до последващото им незаконно извеждане в посока обикновено Сърбия или Румъния. Каналджиите - водачи през българо-турската граница до средата на 2014 г. бяха предимно турски граждани. <br /> <br /> Понастоящем каналджии може да са и афганистански, иракски и сирийски граждани, бежанци, които са обучени като водачи през зелена граница. Посрещачите са обикновено български граждани, живеещи в граничните райони и познаващи добре местността. Те ползват различни превозни средства от животинска тяга, през земеделска техника, до джипове, които са с фалшиви регистрационни табели. Извозвачите поемат незаконните мигранти от посрещачите, пренатоварват ги в други превозни средства и ги извозват до вътрешността на страната в основните преразпределителни градове - София и София област, Пловдив, Елхово. Извозвачите не осъществяват престъпление по НК, което пречи за доказване на престъпна дейност на организираната престъпна група. След като мигрантите са настанени във временни бази (апартаменти и къщи под наем, хотели), се извършва подготовката за тяхното незаконно извеждане от страната, като обикновено процесът се контролира от организатора в Турция, но се организира и осъществява от смесени престъпни групи от български и чужди граждани в България. Малка част от каналджиите &ldquo;работят&rdquo; самостоятелно, като сами намират мигранти и им предлагат услугите си&rdquo;. От отговора на Румяна Бъчварова става ясно, че българските служби са напълно наясно и със схемите за плащания при трафика на нелегални мигранти. <br /> <br /> &bdquo;Организираната каналджийска дейност е свързана с движението на големи парични потоци. За превеждането по маршрутите от страната на произход до страна крайна дестинация в ЕС, мигрантите заплащат между 2000 и 10 000 евро в зависимост от начина на превеждане и отдалечеността на страната, до която искат да достигнат. Заплащането става по няколко начина: предварително се дава част от сумата в Турция, а останалата сума се поверява на доверен човек, който плаща на организаторите, след като получи информация от мигранта за преминаване на всеки етап от пътуването. При преминаването на границата, мигрантите не носят големи суми пари в себе си. Парите се дават на ръка, не се използват банкови преводи. След превеждането по целия маршрут и получаване на цялата сума, парите се разпределят от организатора между останалите участници в канала&rdquo;. Засиленият трафик на нелегални мигранти у нас и в Европа се отразява негативно и върху чуждите граждани, които пребивават на територията на страната напълно легално и разполагат с необходимите документи. Една от мерките, които службите са предприели е засилен контрол върху всички чужденци на територията на страната, като особено внимание се обръща на тези, които са от &ldquo;рискови държави&rdquo;. Актуализирани са списъците на продължително и постоянно пребиваващи лица - чужди граждани. Изготвени са планове за полицейски операции, в които са включени: проверки в хотели и търговски обекти с цел установяване на незаконно пребиваващи лица, проверки по организацията на регистрация на гости в хотели, адресни проверки на чужди граждани с разрешен статут на пребиваване, проверки на чужденци, влезли законно в страната с визи и разрешения, обърнато е особено внимание на чуждите граждани от &ldquo;рискови държави&rdquo;, основания за пребиваване, адресни регистрации, осъществяване на трудова или търговска дейност, съобщава БГНЕС.</div>