Мотивите на БНБ за спиране на сделката по продажбата на „Токуда банк” на Индустриален холдинг „Доверие” са свързани или с непълна информация от страна на заявителя, в случая „Доверие, или с липсата на достатъчно гаранции за бъдещото стабилно и разумно управление на банката.
Това става ясно от цитираните в писмото на управление &bdquo;Банков надзор&rdquo; членове и алинеи от Закона за кредитните институции в България. Потърсени от БЛИЦ за коментар относно решението на Централната банка, от Индустриален холдинг &bdquo;Доверие&rdquo; отказаха да коментират и обещаха да направят това в понеделник.<br /> <br /> Купувачът на &bdquo;Токуда банк&rdquo; е част от бивш приватизационен фонд &quot;Доверие обединен холдинг&quot;, в който понастоящем зам.-председател на надзорния съвет и един от големите акционери чрез свои дружества е Огнян Донев. <br /> <br /> Председател на надзорния съвет е един от основателите на приватизационния фонд и създател на &quot;Дарик радио&quot; Радосвет Радев, а третият член е адвокат Венцислав Стоев, показва справка в &bdquo;Дакси&rdquo;. <br /> <br /> <strong><u>Ето пълния текст на съобщението на БНБ:</u></strong><br /> <br /> <em><strong>Днес, 04.09.2015 г., на &bdquo;Индустриален холдинг - Доверие&ldquo; АД беше връчена заповед № БНБ- 81049/03.09.2015 г. на подуправителя, ръководещ управление &bdquo;Банков надзор&ldquo;, издадена на основание чл. 28а, ал. 4, във връзка с ал. 3, т. 2-4, чл. 28б, ал. 6 и чл. 151, ал. 1-3 от Закона за кредитните институции, с която на &bdquo;Индустриален холдинг - Доверие&ldquo; АД, ЕИК: 121683066, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. &bdquo;Княз Александър Дондуков&ldquo;, № 82, е отказано издаването на одобрение за придобиване на акционерен дял в размер на 99.53% от капитала на &bdquo;Токуда Банк&ldquo; АД.<br /> <br /> </strong></em><u><strong>Ето и цитираните членове и алинеи от Закона за кредитните институции:</strong></u><br /> <br /> Чл. 28а. (Нов &ndash; ДВ, бр. 24 от 2009 г., в сила от 31 март 2009 г.) (1) За да<br /> получи одобрение, всяко лице или лицата, действащи съгласувано, уведомя-<br /> ват БНБ чрез писмено заявление за решението си за придобиване по смисъла<br /> на чл. 28, ал. 1 или 2 или за възникнало основание по чл. 28, ал. 3 и прилагат<br /> необходимите документи, определени с наредба на БНБ.<br /> (2) Българската народна банка извършва преценка въз основа на докумен-<br /> тите и информацията, предоставени от заявителя, както и въз основа на друга<br /> информация и документи, с които разполага.<br /> (3) (Изм. &ndash; ДВ, бр. 27 от 2014 г.) Одобрение се издава, като се отчита<br /> потенциалното въздействие на заявителя върху кредитната институция, с<br /> оглед гарантиране на бъдещото є стабилно и разумно управление и ако пре-<br /> ценката показва, че заявителят е подходящ и притежава необходимата финан-<br /> совата стабилност. Преценката се извършва въз основа на следните критерии:<br /> 1. репутацията на заявителя;<br /> 2. (изм. &ndash; ДВ, бр. 27 от 2014 г.) репутацията, знанията, уменията и опита<br /> на членовете на управителния съвет (съвета на директорите), на надзорния<br /> съвет, както и на висшия ръководен персонал, които ще управляват дейността<br /> на банката в резултат на осъществяване на заявеното придобиване;<br /> 3. финансовата стабилност на заявителя с оглед и на конкретната специ-<br /> фика на дейността, която банката извършва или се предвижда да извършва;<br /> 4. (доп. &ndash; ДВ, бр. 27 от 2014 г.) спазване от страна на банката към момен-<br /> та на придобиването и след това на надзорните изисквания, установени въз<br /> основа на действащата нормативна уредба, включително Регламент (ЕС)<br /> № 575/2013, при отчитане и на обстоятелството дали групата, от която бан-<br /> ката ще стане част, има структура, позволяваща упражняване на ефективен <br /> 20 Закон за кредитните институции<br /> надзор, дали липсват пречки за обмен на информация между компетентните<br /> органи и дали е налице ясно разпределение на отговорностите между тях;<br /> 5. отсъствие на разумни основания за съмнение, че във връзка със заяве-<br /> ното придобиване е извършено, се извършва или е имало опит за извършване<br /> на изпиране на пари или финансиране на тероризма или че осъществяването<br /> на заявеното придобиване би увеличило риска от това.<br /> (4) Българската народна банка отказва да издаде одобрение, ако установи,<br /> че заявеното придобиване не отговаря на някой от критериите по ал. 3 или че<br /> информацията, предоставена от заявителя, е непълна, въпреки провеждането<br /> на процедурата по чл. 28б, ал. 3 и 4.<br /> Чл. 28б. (Нов &ndash; ДВ, бр. 24 от 2009 г., в сила от 31 март 2009 г.) (1) Когато<br /> към заявлението по чл. 28а, ал. 1 са приложени всички необходими докумен-<br /> ти, в срок два работни дни БНБ изпраща писмено потвърждение до заявителя<br /> за получаването му. В потвърждението се посочва датата, на която изтича<br /> срокът за произнасяне по заявлението.<br /> (2) Българската народна банка разглежда заявлението за одобрение по<br /> чл. 28, ал. 1, 2 или 3 в срок 60 работни дни от датата на изпращане на писме-<br /> ното потвърждение по ал. 1.<br /> (3) Ако е необходимо за извършване на преценката, БНБ може да отправи<br /> писмено искане за предоставяне на допълнителна информация не по-късно от<br /> 50-ия работен ден от срока по ал. 2. За периода между датата на изискване на<br /> информацията и датата на получаването є срокът по ал. 2 спира да тече.<br /> (4) Спирането по ал. 3 не може да надвишава 20 работни дни. В срока по<br /> ал. 2 БНБ може да отправи и допълнително искане за изясняване или допъл-<br /> ване на предоставената информацията, но без това да води до спирането му.<br /> (5) В случаите, когато заявителят по чл. 28, ал. 1, 2 или 3 е лице със седали-<br /> ще в трета държава или върху него се упражнява надзор от трета държава, или<br /> е лице от държава членка, различно от кредитна институция, инвестиционен<br /> посредник, застраховател, презастраховател и предприятие за колективно<br /> инвестиране по чл. 77ш, ал. 1, т. 8 от Закона за публичното предлагане на<br /> ценни книжа, спирането по ал. 3 на срока за извършване на преценката може<br /> да бъде удължено от БНБ до не повече от 30 работни дни.<br /> (6) Българската народна банка се произнася по заявлението в срока за<br /> извършване на преценката с мотивиран писмен акт. Когато заявителят е лице,<br /> върху което компетентен орган по чл. 28, ал. 5 или 6 упражнява надзор, в<br /> мотивите към акта по обективен начин се представя и становището на този<br /> орган относно преценката на заявеното придобиване.<br /> (7) Българската народна банка може да определи срок за осъществяване на<br /> придобиването, след изтичането на който одобрението се обезсилва. <br /> <br /> /БЛИЦ<br /> <br /> <br /> <br />