Как изглежда метрото отвътре? Ще ви разходим не по улиците на София, а под тях. Близо 40% от най-новото разширение между станциите „Джеймс Баучер“ и бъдещата „Витоша“ вече е готово. Работниците изкопават по около 3 метра на ден. В тунелите досега не е влизала телевизионна камера. Репортаж на Нова тв показва как става това.
На пръв поглед зад металните огради човек се стряска от калния и прашен строителен хаос. Всяко движение на тунелопробивните машини обаче е изчислено до сантиметър и до секунда. Особено под земята, където багерите и камионите се разминават трудно.<br /> <br /> Влизайки тук, повечето от нас ще предположат, че тунелите се копаят от онази къртица, която преди време издълба части от първи и втори метродиаметър. Тъй като трасето в този участък е не повече от 1,3 километра, закупуването на големия звяр се оказва нерентабилно.<br /> <br /> &bdquo;Копае се с багери, които са по-различни от тези, които се виждат на повърхността, но все пак са багери. Слагат се метални рамки и след това &ndash; пръскан бетон с този робот&rdquo;, разказва инж. Ангел Джоргов, експерт &bdquo;Инвеститорски контрол&ldquo; в &bdquo;Метрополитен&ldquo;.<br /> <br /> На инженерния език на Ангел, който вече няколко години отговаря за строителството на отделни участъци от метромрежата, това се нарича &bdquo;нов австрийски тунелопробивен метод&ldquo;.<br /> <br /> Виждаме машина, която набива 12-метровите метални тръби. Така че по тях впоследствие да бъде инжектиран бетон и цялата конструкция да се укрепи, преди да се изнесе земната маса.<br /> <br /> Копае се от двете страни на подземния участък. Всеки от екипите изкопава средно по метър и половина на ден. Подземната среща на багерите и работниците е планирана до края на този месец. А междувременно в южния край на разширението скоро ще гради още една мегаструктура &ndash; станция &bdquo;Витоша&ldquo;.<br /> <br /> Така изглежда една от най-големите станции, строени за софийското метро. Това е нейният край. Зад него има около 30-40 метра земна маса, която все още не е прокопана, за да свърже станцията с тунела. Стените и покрива на съоръжението са готови. Частично е изградено и дъното.<br /> <br /> &bdquo;Както виждате, вече работим по вътрешните конструкции на метрото. Там, където след една година ще има пътници, вече са готови перонните плочи&rdquo;, обяснява инж. Ангел Джоргов, есперт &bdquo;Инвеститорски контрол&ldquo; в &bdquo;Метрополитен&ldquo;.<br /> <br /> Точно след една година новият тунел и станцията трябва да поемат своя дял от софийския пътникопоток. Очаква се над 25 000 души да се възползват от поредното разширение на метромрежата. Цената на километър подземен път е 16 милиона лева. За да се спазят сроковете, по проекта работят близо 150 души. В тунелите работата е с 24-часов цикъл, а по станцията се строи на две смени. На повърхността пък вече се оформя новият облик на булевард &bdquo;Черни връх&ldquo; - с по три ленти в посока.<br /> <br /> &bdquo;Сега се надяваме на първи септември целият булевард с кръстовището със &bdquo;Сребърна&ldquo; да пуснем движението в пълния му габарит&rdquo;, казва инж. Ангел Джоргов, есперт &bdquo;Инвеститорски контрол&ldquo; в &bdquo;Метрополитен&ldquo;.<br /> <br /> За мащабите на страната софийското метро е една от забележителните мегаструктури. В момента са построени 36 километра линии и 31 метростанции. Всеки ден близо 400 000 софиянци потъват под земята, за да излязат до своето училище или до работно място. С своя пълен капацитет след години мрежата ще порасне двойно и ще облекчи трафика в столицата с над 1 милион пътници дневно.<br /> <iframe width="520" height="400" frameborder="0" allowfullscreen="" src="https://vbox7.com/emb/external.php?vid=cf406a48f4"></iframe>