В последно време упорито се заговори за проблемите, които съпътстват изграждането на магистрала „Струма”. Коментарите на специалистите стават все по-нажежени, а еколозите, верни на политиката си за защита на природата и здравето на хората, изразиха своята позиция. „Екогласност” подготви специална пресконференция по повод тези проблеми, но в навечерието й първи зададохме няколко въпроса на лидера на движението инж. Емил Георгиев, бивш депутат от Коалиция за България.
<strong>- Г-н Георгиев, упорито се говори, че при изграждането на магистралата ще унищожи голяма част от природата. Колко защитени зони пресича тя от &bdquo;Натура 2000&rdquo;?</strong><br /> - Искам да уточня, че общоевропейската екологична система &bdquo;Натура 2000&ldquo; не е зона от природни резервати, където се изключва каквато и да е човешка дейност. Няколкото защитени зони от &bdquo;Натура 2000&ldquo;, през които преминава трасето на магистрала &bdquo;Струма&ldquo;, в т.ч. и през защитената зона &bdquo;Марикостиново&ldquo;, където е предвидено изграждането на тунела в района на Кресненското дефиле, също са обект на специализиран режим, но без тотална забрана за строителство. <br /> <br /> -<strong> Ще бъдат унищожени и някои видове защитени видове животни?</strong><br /> - Безспорно решаването на въпроса за това как да бъде завършена магистрала &bdquo;Струма&ldquo; е много важен за българското общество и дискусията по този въпрос е доста активна в момента. Бих казал &ndash; нажежена. Този въпрос вълнува и нас, представителите на ПК&ldquo;Екогласност&ldquo;, които в продължение на 25 години доказваме, че сме стожер по опазване на българската природа. Автомагистрала &bdquo;Струма&ldquo; е не само един от най-големите инфраструктурни проекти в България, но е и един от най-сложните от инженерно-техническа гледна точка, както и е най-екологичната магистрала, която до този момент се изгражда в нашата страна. Предвидени са дори подлези за преминаване на вълци, мечки и всякакви други представители на животинския свят. С други думи, взети са мерки за защита на природата и застрашените животински видове и местата им на живот. Позицията ни като цяло по отношение изпълнението на автомагистралата ще представим в най-скоро време на пресконференция в БТА и вие просто улучвате момента в който вече сме готови за това. Ще обърнем внимание на всички рискове във връзка със строителството на най-предизвикателния от десетилетия насам участък от магистралата между Крупник и Кресна.<br /> <br /> <strong>- Кой от двата варианта &ndash; преминаване през дефилето или изграждане на тунели, ще пощади природата?</strong><br /> - При различните вариантни за изграждане на магистралата, а те първоначално са осем, се предвижда построяване на система от къси тунели и виадукти или тунел с дължина 15 км. Природата ще бъде пощадена и в двата случая. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Същественият въпрос е дали са взети мерки за защита на хората </strong></span><br /> <br /> Според мен в центъра на природата трябва да се постави преди всичко човека и чак след това флората и фауната във всичките и разновидности. В случай на изграждане на дълъг тунел от 15 км. в Кресненското дефиле, опасностите за хората ще са изключително големи. Налице е реална опасност от земетресение, както и изтичане на радиоактивен елемент радон. Крупнишкия разлом е един от най-активните в Европа. За сведение през 1904 год. в този район е регистрирано земетресение с магнитуд 8 степен по Рихтер, което означава , че в даден момент дългия тунел би могъл да се превърне в тунел-убиец. От друга страна, в района на разломите, какъвто е Крупнишкия разлом, се отделя огромно количество радон, който е единствения инертен газ от веригата на разпада на урана. Два от продуктите на радона излъчват алфа-частици, които фиксирани в аерозоли се поглъщат при вдишване и предизвикват рак на белия дроб. В сградата на сеизмичната станция при село Крупник, построена върху Крупнишкия разлом, тази година са регистрирани концентрации на радон до 50 000 бекерела / куб.м. при допустима норма от 400 до 1 000 на куб.м. Прониквайки лесно през пукнатини, радона може да се натрупа в огромни концентрации, което също е сериозен негативен фактор за безопасна експлоатация на магистрала с &bdquo;дълъг тунел&ldquo; от две тръби по 15 км. <br /> <br /> <strong>- Спазва ли се изискването на Европейската инвестиционна банка за изграждането на тунелите?</strong><br /> - Не съм запознат какви са изискванията на банката и ми е трудно да направя коментар.<br /> <strong><br /> - Защо се нажежиха страстите с търговете за изграждането на магистралата?</strong><br /> - Страстите са нажежени заради огромни корпоративни интереси на швейцарски и френски фирми, специализирани в строителството на дълги тунели. Трябва да се знае, че за изграждане на пътна инфраструктура в страната ЕС е предвидил 1.2 милиарда евро. Тези средства трябва да се усвоят до края на 2022 година, но по-голяма част ще бъдат погълнати от дългия 15 км. тунел. За съжаление тази безумна идея за дълъг тунел се защитава от нашите любимци, т.н. &bdquo;зелени&ldquo;. Казвам безумна идея, защото за реализирането на не по-малко щадящия природата и животните проект с къси тунели и виадукти, ще са необходими около половината от средствата, необходими за изграждане на дългия тунел. Оставащите средства ще се използват за продължаване на магистрала &bdquo;Хемус&ldquo;, а защо не и за рехабилитация на отсечката Монтана-Видин, която в момента е в кошмарно състояние.<br /> <br /> <strong>- Защо &bdquo;мастити&rdquo; специалисти преди година защитаваха твърдо изграждането на тунелите, а днес се отрекоха от думите си?</strong><br /> - Отново подчертавам, че при всякакви варианти за преминаване през Кресненското дефиле ще се построи или система от къси тунели и виадукти или тунел с дължина 15 км. Не ми е известно, кои специалисти защитават изграждане на магистрала &bdquo;Струма&ldquo; с дълъг тунел, но доказани професионалисти в областта на строителството, геологията, сеизмологията, екологията и други, обединени от Камарата на строителите в България, алармират тревожно за изключително сериозните негативни последствия от строителството на такъв дълъг тунел. Такава е позицията и на Българска академия на науките и чуждестранни учени и специалисти . Всички те, на база задълбочени анализи и проучвания определят варианта с &bdquo;дълъг тунел&ldquo; като неприемлив. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Тези аргументи обаче не са достатъчни за т.нар. еколози от кръга &bdquo;Зелените&ldquo;</strong></span><br /> <br /> Най-активен в кампания против търсене на алтернативно решение за преминаване през дефилето, освен с &bdquo;дълъг тунел&ldquo;, е г-н Андрей Ковачев, представител на Екологично сдружение &bdquo;За земята&ldquo; и съпредседател на политическа партия &bdquo;Зелените&ldquo;. По време на XVIII заседание на Комитета за наблюдение на Оперативна програма &bdquo;Транспорт&ldquo; 2007-2013 г., проведено на 02-03 юни т.г. в град Правец, този &bdquo;мастит&ldquo; еколог е взел участие, като при представянето на проекта за магистрала &bdquo;Струма&ldquo; , с изключително непристойно и арогантно поведение е заявил, че няма да обсъжда по никакъв начин и с когото и да било въпроса за изработване на алтернативен вариант за преминаване през Кресненското дефиле, освен варианта с &bdquo;дълъг тунел&ldquo;. Отправял е заплахи, че ще съди Европейската комисия, в случай че допусне работата по алтернативно трасе. Това заявление го е правил многократно, без да се съобразява с реалните факти и изследвания около проекта. По този рекетьорски начин, г-н Ковачев и негови поддръжници, ултимативно и без доказателства, притискат българската администрация и съответно службите на ЕК, за вземане на прибързани решения, които са изцяло във вреда на обществото, на самата природа и обслужват чужди интереси. Това по същество е национално предателство. Въпросът ми е до кога ще бездейства прокуратурата?<br /> <br /> <strong>- И въобще възможно ли е България да изпълни ангажимента си пред Брюксел да изгради цялата магистрала до 2022 г.? </strong><br /> - Експертите, с които ние работим, са обезпокоени от стремежите на отделни фирми, свързани със строителство на тунели, които искат да докажат, че могат да построят най-големия в Европа тунел с две тръби по 15 км. в една сложна инженерно-геоложка, сеизмична и хидроложка среда. Тези, които настояват за изграждане на подобен тунел, както и зеления ангел на демокрацията Андрей Ковачев, не казват къде ще се депонират извадените от тунела милиони куб.м. скална маса, нито какво ще стане с наличните високи подпочвени води, които ще бъдат дренирани при изграждането на тунела и което ще доведе до изсушаване и обезлесяване на големи площи. Трябва да се знае, че изграждането на дренажната завеса под двете тунелни тръби от 15 км. ще се превърне в огромен дренаж, който ще изсуши голяма трапецовидна зона, в която ще настъпи екологична катастрофа за всички видове флора и фауна. Авторите на дългия тунел не казват ясно на каква цена и в какви срокове ще се изгради магистралата, както и какви разходи ще са необходими на държавата да го поддържа в добро експлоатационно състояние. Явно за тях най-важното са комисионите. Във връзка с всичко това смятам, че в случай на построяване на дълъг тунел в района на Кресненското дефиле е невъзможно България да изпълни ангажимента си пред Брюксел да изгради цялата магистрала до 2022 г.<br /> <br /> <strong>Тодорка НИКОЛОВА, БЛИЦ</strong><br /> &nbsp;