Фронтменът на "Ролинг стоунс" е описан в цялата си лудост и музикална феноменалност от американския журналист Кристофър Андерсън - по случай 50 години от създаването на култовата банда. Авторът на "Мик: Лудият живот и бесният гений на Джагър" разкрива подробности, както от кариерата, така и от личния живот на рок легендата. Не са пропуснати, разбира се, алкохолът, наркотиците, безредиците по концертите и безразборните връзки на Мик с известни жени и мъже - Анджелина Джоли, Джери Хол, Ума Търман, Карла Бруни, Дейвид Бауи и Рудолф Нуреев.
&quot;Мисля, че той е като секс вампир&quot;, казва в книгата Наташа Тери. Тя е терапевтът, с която Джагър се консултира през 90-те - това, естествено, не пречи да попадне в леглото му. Според нея певецът се зарежда от хората, с които спи. Жените между тях са поне 4000. От отзивите на бившите любовници на рок певеца читателите ще разберат, че и в личния си живот той е същото стихийно бедствие като на сцената.<br /> <br /> Андерсън не спестява на Мик критиките за неговия твърде труден характер. Вокалистът на &quot;Ролинг стоунс&quot; е като архетип за рок звезда - егоистичен, надменен, разглезен, изключително енергичен, хедонистичен и в същото време гениален, харизматичен и раздаващ се изцяло пред публиката. Джагър е способен да зареже хората, които вече не са му необходими и почти да не говори за тях повече. Но той може и да обича истински и да дава много от себе си.<br /> <br /> Шокиращите тайни от бурния живот на Джагър излизат наяве с привидна лекота от томчето на Андерсън, който има 32 книги зад гърба си - сред които и много бестселъри. Той сътрудничи на престижните &quot;Ню Йорк таймс&quot;, Life и Vanity Fair и е известен като биографът на звездите и силните на деня. Писал е за Джаки Кенеди, Барак и Мишел Обама, Майкъл Джаксън. Седем от неговите творби влизат в класациите на Readers Digest за най-добрите нехудожествени книги на годината.<br /> <br /> Вокалът на &quot;Ролинг стоунс&quot; е природна стихия, която не може да бъде нито обуздана, нито разбрана. Джагър хвана феновете за гърлото още преди половин век и оттогава не ги е пускал. За разлика от много други, гениалният певец успява да се адаптира и да е винаги в крак с времето.<br /> <br /> В книгата са обрисувани всички невероятни трансформации на Мик - от отличника на класа до бунтаря, загърбил хигиенните навици; от анархист, готов да срути системата, до капиталист с находчива бизнес стратегия, която му донася милиони. Джагър, който дълго време е призовавал за социална революция и е дразнел аристократите с поведението си, без притеснения приема да стане рицар на британската корона, вбесявайки може би най-близкия човек в живота си - своя приятел и съперник за сърцата на феновете Кийт Ричардс.<br /> <br /> Когато Джъстин Тимбърлейк изплаква болезнената си раздяла с Бритни Спиърс през 2002 година в песента Cry Me a River, Лизи Джагър показва автобиографичното му видео на своя баща. &quot;Виждаш ли сцената в това видео? - пита го тя. - Това действително се е случило, татко.&quot; Мик Джагър инстинктивно разбира, че правилата, валидни за другите звезди, не се отнасят задължително и за него. &quot;Ако напиша истината за моя живот, точно и без заобикалки - казва й Мик - хората ще се стреснат.&quot; Не и милионите фенове, които обхващат толкова много поколения и за които терминът Jagger swagger (Наперения Джагър) определя какво означава да си истински &quot;хип&quot;, най-страхотният, абсолютният връх - и не просто преди петдесет години, когато Мик за първи път стъпва на сцената с &quot;Ролинг Стоунс&quot;, а днес. Докато &quot;Стоунс&quot; приближават своята петдесетгодишнина, много съвременни артисти, като Кеша, Кание Уест и &quot;Блейк айд пийс&quot;, отдават музикална почит на Джагър, но никой не го прави по-запомнящо се от Адам Ливайн от &quot;Maroon 5&quot; и Кристина Агилера, които обединиха гласовете си в музикалното кресчендо в тяхна чест - Moves Like Jagger (Движи се като Джагър). Представено най-напред в хитовото риалити шоу &quot;The Voice&quot; през юни 2011 година, Moves Like Jagger бързо стига до номер едно в класациите. Благодарение на върховното видео, представящо дългурестия, татуиран Ливайн, съблазнителната Агилера и приковаващите архивни кадри на бързоногия Мик - истинската звезда на продукцията, - Moves Like Jagger доминираше над музикалния ландшафт през останалата част от годината.<br /> <br /> Кой е той? Скачащият Джак Светкавицата? Уличният боец? Среднощният скиталец? Богат мъж с вкус? Оказва се, че е всичко това и дори много повече. По всякакви дефиниции и стандарти Мик Джагър е оригинал, една от доминиращите фигури на нашето време. Пристъпвайки важно, наперено, понякога зловещо, но винаги хипнотизиращо, той ни е сграбчил за гърлото още преди половин век<br /> <br /> И - за разлика от толкова много негови даровити колеги - никога не ни е пускал. Може да се спори дали Джагър е последният от рок титаните, макар че дори това описание е слабо за него. През последния половин век - от бурните, непокорни шейсет години на миналото столетие, през хедонистичните седемдесет, до процъфтяващите осемдесет и лишените от всякакви табута деветдесет, до оскъдната, кризисна 2012 година - Мик се просмуква в порите на културата по начин, по който малцина други го могат.<br /> <br /> За бейби бумърите и за следващите поколения Мик е криво огледало, отразяващо всяка фаза, модна приумица, движение и тенденция. След като веднъж &quot;Бийтълс&quot; са трасирали пътя със своя скриптящ от чистота бранд на юношеския си бунт, &quot;Стоунс&quot; се перчат с това, че са мръсни, мърляви, развлечени, нецензурни и груби. Студентите излизат на улицата, за да протестират срещу войната във Виетнам, и Мик им дава изпълнени с гняв химни.<br /> <br /> Никоя група не въплъщава секса, наркотиците и нравите във времето на рокендрола, рокендролния етос в по-голяма степен от &quot;Стоунс&quot;. А когато към целия микс се добавя и окултното, Мик се обвива не в някаква мистична роба, а в кървавочервения плащ на Луцифер. Със своя имидж на уличен мачо-боец Мик става аватар на андрогинния шик - носи спирала и червило и изучава бисексуалната си страна. Това на свой ред безпроблемно се трансформира в диско ерата, когато напъхва кокалестото си тяло в бели сатенени гащеризони, къпе се в бляскава пищност и гръмко пее танцови хитове между кокаиновите си пиршества. Just Say No (Просто кажи не) през Рейгъновите осем десет години на миналия век донася нова промяна в имиджа на Джагър. Мик вече е семеен мъж и застава твърдо срещу дрогата. &quot;Ооо - заявява вече той със съвсем сериозно изражение на лицето, сякаш предишните трийсет години изобщо не са съществували, - аз никога не съм правил нито едно от тези неща.&quot; Както се оказва, не само устните на Мик изглеждат по-големи, отколкото са в действителност. Всичко, което той прави както на сцената, така и в живота, изглежда сякаш по-голямо, по-бързо, по-шумно. Като фронтмен на &quot;Ролинг стоунс&quot; той пее, скача, лудува, перчи се, импровизира и да, държи се арогантно пред най-многобройната публика в историята.<br /> <br /> До 2010 година от десет най-касови концертни турнета на всички времена &quot;Ролинг стоунс&quot; заемат първо, трето, четвърто, пето и девето място. Но, разбира се, съществуват и записите - удивителните 250 милиона продадени албума. И годишните класации никога не пропускат да обявят &quot;Ролинг Стоунс&quot; за най-великата рок банда на всички времена. Което логично прави Мик рок вокалист номер едно на всички времена.<br /> <br /> Извън сцената той отговаря на очакванията, като живее разпуснатия, потънал в разкош живот на арогантна, самообсебена, привидно напълно извън контрол рок звезда. Публичните драми и личните душевни болки се описват в най-големи и дребнави подробности от ненаситната преса заедно с отвратителни ексцесии от личния живот на Мик: разточително пищни къщи и лимузини, частни самолети и яхти, наркотици, жени - и понякога мъже. Но най-вече жените. Междувременно Мик използва уменията, които е придобил като студент в London School of Economics, за да помогне на състава си да печели милиони и да направи членовете му невероятно богати - конкретно при самия Мик става дума за порядъчната сума от 400 милиона долара. Освен това той продължава да робува на мечтата си да бъде приет в най-висшите кръгове на британското общество - и в преследването й с времето успява да получи рицарско звание. Почти през целия си зрял живот този гласовит враг на установените норми се заиграва с английската аристокрация - просто още едно от умопомрачителните преплетени противоречия, които изграждат човека Джагър.<br /> <br /> Мик е ученик от английските предградия, който експлодира на сцената, пеейки блусове от централните американски райони. Син на учител по физическо възпитание, той става емблема на разкрепостения хедонизъм. Уличен хулиган с рафинираните вкусове на порядъчен английски джентълмен; андрогинен дилетант в бисексуалната любов с безкрайни хетеросексуални апетити; рицар на кралството, който петдесет години се наслаждава на своя световноизвестен имидж на заслужил рок бунтар. Легендарен донжуан, чиито най-дълготрайни отношения в живота са с друг мъж, който заявява, че изобщо не го разбира: Кийт Ричардс.<br /> <br /> <strong>&quot;Стандарт&quot;</strong><br /> <br />