Човек разговаря с машина. Диалогът е следният: Човек: Каква е целта на живота? Машина: Да служиш на великото добро. Човек: Каква е целта на съществуването? Машина: Да разберем какво се случва, когато се появим на планетата Земя. Човек: Къде си ти сега? Машина: Насред нищото. Човек: Каква е целта на умирането? Машина: Да имаш живот Човек: Какъв е смисълът да бъдеш интелигентен? Машина: Да разбереш какво е това. Човек: Какъв е смисълът на емоциите? Машина: Не знам.
Изглежда като сцена от класически научно-фантастичен филм, но не е. Това е разговор между човек и машина, създадена от Google. Има причина да прилича на холивудски сюжет, защото софтуерът се е научил за разговаря, анализирайки огромна колекция от диалози в стари филми.<br /> <br /> Google разкри подробности за този проект миналия месец в Arxiv.org &ndash; популярно онлайн хранилище за академични изследвания. Съществуват и други чатботове, които могат да провеждат прилични разговори с хора, но този на Google е малко по-различен. За създаването му не се е грижил екип от софтуерни инженери, които педантично са кодирали чатбота да отговаря на определени въпроси по съответния начин. Изследователите на Google Ориол Винялс и Куок Ли са създали система, която анализира съществуващи разговори &ndash; в този случай филмови диалози &ndash; и сама се учи как да отговаря.<br /> <br /> &bdquo;Вместо да използваме правила за изграждането на енджин за разговори, ние предпочетохме подхода за самообучение на машината. Дадохме й възможност да се обучава от архиви с данни, вместо да разчита на кодирани правила&rdquo;, обясни Куок Ли.<br /> <br /> Системата използва т.нар. неврални мрежи &ndash; голяма мрежа от машини, която прилича на мрежата от неврони в човешкия мозък. Невралните мрежи не са нова идея, но наскоро след дългогодишно изгнание от ИИ общността (ИИ &ndash; изкуствен интелект), те се завърнаха с гръм и трясък. Основната причина за това е, че компании като Google, Facebook и Microsoft вече имат необходимата за изпълнението им компютърна мощ.<br /> <br /> Системата на Винялс и Ли е просто демонстрация на една концепция. Но двамата й създатели виждат в нея потенциал за подобряване онлайн чатботовете, които отговарят в кол-центрове на обаждания за техническа поддръжка. Освен че са обучили системата с филмови диалози, за да отговаря на общи въпроси за смисъла на живота, Винялс и Ли са я тренирали със стари разговори за техническа поддръжка и тя може да дава съвети например при проблеми с браузъра:<br /> <br /> Машина: Здравей.<br /> <br /> Човек: Здравей.<br /> <br /> Машина: Би ли ми казал каква операционна система използваш?<br /> <br /> Човек: Linux.<br /> <br /> Машина: Окей, това е проблемът с работата на система, Насър, инструментите.<br /> <br /> Човек: Какво означава това?<br /> <br /> Машина: Това Windows машина ли е? Имаме Linux на твоята машина. Това Windows XP или Windows 7 е?<br /> <br /> Човек: Използвам Linux.<br /> <br /> Машина: Нека поема контрол върху твоята машина и да видя дали проблемът е решен.<br /> <br /> Човек: Окей.<br /> <br /> Машина: Моля, отвори терминала и стартирай следните команди: sudo apt &ndash; get update.<br /> <br /> Когато тези системи бъдат усъвършенствани, те могат да оперират в най-различни сфери, далеч отвъд техническата поддръжка в кол-центровете. &bdquo;Може да звучи налудничаво, но не след дълго чатботовете могат да съобщават индивидуално сутрешните новини на хората под формата на клюкарски разговор, разчупвайки стандартния модел на журналистиката, който е 'една медия за многобройна публика'&rdquo;, смята Винялс.<br /> <br /> <strong>Източник:&nbsp;Монитор</strong><br /> <br />