От миналата събота трафикът на контрабандни цигари през “Капитан Андреево”, и през “Капитан Петко” се е увеличил. В момента и “Капитан Андреево”, и “Свиленград”, и Хасково, и Пловдив са заринати от контрабандни цигари, които влизат и през двата пункта безпрепятствено.
Най-честите марки контрабандни цигари са китайско производство, които контрабандно преминават през Гърция и влизат в България, другите са гръцки марки цигари, които от фришоповете в Турция и от гръцките заводи директно влизат към България. Гръцките марки цигари са &ldquo;Асос&rdquo; 80мм и най-вече &ldquo;Карелия&rdquo; слим. Цената им е 3.20 лв. на дребно, обяснява Здравков.<br /> <br /> Новият хит на пазара е абсолютно нискокачествена стока, китайско производство, под името &ldquo;No name&rdquo;, който се продава на дребно на цена 2.40 лв. Тези цигари влизат с микробуси и тирове. Бакшишът за един тир с контрабандни цигари, който товари около 900 мастербокса, е 100 000 лв. За микробусите, бакшишът е между 5 и 7 хиляди евро, в зависимост от големината на тайниците.<br /> Други контрабандни цигари са &ldquo;Дива&rdquo; и &ldquo;Президент&rdquo;. Цигарите &ldquo;Дива&rdquo; и &ldquo;No name&rdquo; не се продават във фрийшоповете и няма как отделни граждани да ги внасят.&nbsp;Всичко това, както нееднократно сме алармирали, става под &ldquo;шапката&rdquo; на двама човека &ndash; Паскал и Истимарото. В края на седмицата на тях се отчитат парите от контрабандата, разкрива подробности шефът на&nbsp;Легия &ldquo;Антимафия&rdquo;.<br /> <br /> В момента на ГКПП &ldquo;Капитан Андреево&rdquo; има &ldquo;промоция&rdquo; за малките бандити на цигари. Техният бизнес за известно време е бил прекъснат заради пиар акциите на митницата. Вече на лек автомобил се взема между 50 и 100 евро, в зависимост от това колко цигари прекарват. Това са т. нар. малки търговци, които всеки ден пътуват до Турция и оттам пазаруват стоки за бита &ndash; прахове за пране, памперси и т. н. и заедно с това прекарват 1-2 бокса цигари. Преди 1 месец са плащали двойно повече като бакшиш. Сега ги пускат да си наваксат. Те започнали да заплашват, че ще издадат цялата верига, и претендирали защо те не работят, а големите бандите работят. Затова &bdquo;цигараджийте&ldquo; заедно с корупционните кръгове от Митница &ldquo;Свиленград&rdquo; и Агенция &ldquo;Митници&rdquo; на &ldquo;партийно събрание&rdquo; в една от ловните хижи в района на Свиленград, вземат решение за &ldquo;промоция&rdquo;! Дават си сметка, че ако не пуснат малките играчи да &bdquo;бръмчат&ldquo; спокойно, ще изпортят големите схеми!, обяснява схемата Григор Здравков.<br /> <br /> И продължава: В същото време Агенция &ldquo;Митници&rdquo; претендира за големи успехи в борбата с контрабандата на цигари, а дотук още не е хванала 2 тира с цигари. Няма големи количества на пазара от български цигари, произведени в наши фабрики. Единствените български надписи са на цигари, произведени нелегално в т. нар. малки фабрики в района на Хасково.&nbsp;<br /> <br /> По думите на Здравков най-много са цигарите от безмитни магазини и цигарите от Китай, които влизат през няколко основни пункта. Вече пак е на мода &ldquo;Капитан Андреево&rdquo;, също така остават Лесово, Кулата и Митница &ldquo;Бургас&rdquo;. Друг възобновен канал е по река Дунав, с опорна точка Русе. Там влизат контрабандни цигари, произведени в Молдова и в Украйна, както китайски цигари. Обикновено цигарите са отдолу на шлеповете, като се затрупват с друга стока, примерно въглища.<br /> <br /> Всичко това се прави, защото идват избори и трябва да се захранва с пари ромския електорат. А в същото време Агенция &ldquo;Митници&rdquo; ни обяснява как ще слага поредния измервателен уред във фабриките за производство на цигари, вместо да си гледат границите. Затруднявайки българското производство на тютюневи изделия , чрез законови промени, Агенция &bdquo;Митници&ldquo; отвори широко границата за контрабандата на цигари в предизборен период.&nbsp;Не съществува в Агенция &ldquo;Митници&rdquo; анализ колко и какви контрабандни марки цигари се продават в България, дали влизат отвън или се произвеждат тук в нелегални фабрики или във фабрика на лицензирани производители. Както и кой стои зад големите кондрабандни канали, обобщава шефът на Легия &quot;Антимафия&quot;.&nbsp;<br /> <br /> <strong>Валерия КАЛЧЕВА, БЛИЦ</strong>