Десетки наши гурбетчии на Острова пропищяха от чорбаджиите си – куриерски фирми. Оказва се, че напоследък новодошлите имигранти във Великобритания след отварянето на пазара на труда предпочитат по-лека на вид работа като шофьорлъка, вместо потене по строителни площадки. Тарикати в транспортния бизнес също се навъдиха, които спретнаха схема за експлоатация на евтин, понякога безплатен български труд.
Схемата е законна и докато не се опариш, не предполагаш, че е измама, вайка се потърпевш. Нашенецът се оплаква от конкретна компания &ndash; Speed Dell, която набира посредници за работа към &quot;Амазон&quot;. Сред имената на шефовете има и няколко родни, което пък обяснява факта, че толкова нашенци с кацането на Албиона и се хващат за кормилото там. Подписва се договор с човека, но<br /> като самонаето лице&nbsp;не се полагат осигуровки, платени болнични или отпуска, освен това обучението не се заплаща. Работниците дори се задължават да не излизат в почивка в периода септември &ndash; януари, защото тогава работата е най-много. Заплащането е 100 лири на ден, ванът се дава от работодателя, а горивото го плаща &ldquo;Амазон&rdquo;, като маршрутите се изчисляват на специален софтуер и шофьорът почти винаги е на минус, жалва се човекът. По думите му адресите, които трябва да обиколи за ден, са между 140 и 170, като се изминават средно по 100 км. Средно по 10 мин. отнема обслужването на един клиент, което води до близо 13-часов работен ден. Това ако само по себе си не е експлоатация, то удръжките, които ни слагат, са си чисто наказание, казва още нашенецът. &bdquo;Изкарах 6 месеца и когато реших, че не мога повече, си пуснах едно месечно предизвестие за напускане, както е редно. Не ме изчакаха, изгониха ме на втората седмица&rdquo;, споделя българинът.<br /> <br /> &bdquo;Две седмици след като се прибрах в България, получих имейл, чрез който ме уведомяват, че ванът, който карах в началото за 2 месеца, подлежи на ремонт за 1400 лири, които ще бъдат спрени от последната ми заплата. Същата кола я беше карал колега, на когото преди мен му&nbsp;спрели 15 000 лири&nbsp;пак уж за ремонти&rdquo; казва още мъжът.<br /> <br /> Познати го посъветвали да заведе дело чрез бърз съд за малки суми при трудово-правни диспути, но делата отнемат дълго време, както и солени такси. Пострадалият съветва новодошлите нашенци да не се захващат с куриерски фирми чрез български посредници, или да си купят свой ван, с който да работят, за да могат поне нещичко да припечелят.<br /> <br /> <strong>Александра ЗЛАТИНОВА, &nbsp;кореспондент на &quot;Монитор&quot;</strong>