Финализирането на договорите за популяризиране на старите оперативни програми за периода 2007-2013 г. е довело до ударно харчене на крупни суми в последния момент, разкрива в свое разследване "Сега".
Заради закъснението в изпълнението на дейностите стотици хиляди левове в момента отиват за неефективни и скандални кампании на база сключваните през първия програмен период договори и месечните данни за извършени по тях плащания.<br /> <br /> В края на май на фестивала &quot;Зелени дни&quot; избухна скандал за раздавани брошури, рекламиращи страната ни като дестинация за ловен туризъм с отстрел на несрещаните у нас мечка гризли, американски елен и сьомга.<br /> <br /> Брошурите са печатани по стар проект, но не се разбра кой и защо повторно ги разпространява. След това шумна кампания преди седмица поде и социалното министерство за популяризиране на конкурса за любителско видео &quot;Посоката избираш ти&quot;. От младежите се иска да подготвят 90-секундни клипове на тема как да привлечем към заетост млади хора, които не учат и не работят. Наградният фонд на конкурса е 6500 лв., но за популяризирането му министерството е на път да пръсне много повече.<br /> <br /> Само за създаването и поддържането на приложение за конкурса във Facebook, както и изготвянето на бюджет за реклама във Facebook и Google ad Words е сключен договор за 19 810 лв. без ДДС. Отделно от това министерството започна да публикува ударно материали в печатни медии, за да популяризира конкурса. От социалното министерство отказаха да отговорят колко пари ще се платят за тази популяризация на конкурса и коя фирма е сключила договор за това. <br /> <br /> Пак наскоро из медиите се появиха рекламни карета за друг конкурс - &quot;Направи selfie с европроект&quot;. От администрацията на МС, която координира инициативата, увериха, че за популяризирането му не са дадени никакви пари, а информациите са публикувани безвъзмездно на сайтовете на оперативните програми. Оказа се, че това не е така и инициативата се ползва за фактуриране на разходи по вече сключен и изтичащ договор. <br /> <br /> Направените плащания и сроковете за приключване на проектите отговаря защо възложителите и фирмите са толкова щедри, а въпросът за ефективността на разходите е оставен на заден план.<br /> <br /> Организаторът на конкурса &quot;Посоката избираш ти&quot; например - социалното министерство, има броени дни, за да приключи крупен договор за популяризиране на оперативната програма в печатни медии. Този договор е възложен на 28 май 2013 г. (на &quot;Медиа планинг груп&quot;) и е на крупната стойност от 960 000 лв. с ДДС. <br /> <br /> До края на април по него са разплатени 460 295 лв. с ДДС, а в същото време срокът за изпълнение на дейностите изтича на 30 юни 2015 г. Не е ясно защо е допуснато да има подобно забавяне на дейностите и половината от сумите за популяризиране на програмата да останат за харчене при реалното й затваряне. <br /> <br /> Ударно до края на юни ще трябва да харчи и транспортното министерство по сключен договор за популяризиране на Оперативна програма &quot;Транспорт&quot; в интернет издания (договор с &quot;Диджитал Нест - Митра ПР&quot; от 15 април 2014 г.). По този проект до края на април са били разплатени едва 83 298 лв. с ДДС, а бюджетът му възлиза на 324 000 лв. с ДДС. Сметките показват, че за май и юни трябва да се отчетат 240 702 лв. за интернет реклама, за да няма неизпълнение. Именно по този договор транспортното министерство е решило да пусне свои рекламни карета за конкурса &quot;Направи selfie с европроект&quot;. Така на редица сайтове се появиха реклами за инициативата, създавайки впечатление, че тя е организирана от транспортното министерство. От транспортното министерство твърдят, че за общо 5 публикации в интернет са платени 1116 лева, пише изданието.<br /> <br /> Мечките гризли се появиха в края на два договора за изготвяне на брошури, бюлетини, рекламни материали и сувенири по същата оперативна програма - &quot;Регионално развитие&quot;. И тук договорите са изпълнявани в последния момент. По сключен с фирма &quot;Призма&quot; договор (от март 2014 г.) на обща стойност 180 000 лв. с ДДС към края на април 2015 г. са били платени 90 590.28 лв.<br /> <br /> Тук вероятно има забавяне на плащане, защото договорът е приключил на 7 април и според информацията в АОП е изпълнен 100%, което значи че в последния месец от действието на договора са усвоени половината от парите за реклами и сувенири по програмата.<br /> Възможно е забавяне на плащания да има и при други проекти, но то трудно може да обясни липсата на дейности през огромна част от периода на действие на договорите. Втората фирма с изтекъл договор на 7 април - &quot;Военно издателство&quot;, не е успяла да навакса изоставането в производството на бюлетини и брошури и да усвои парите. Така този договор - на стойност 120 000 лв. с ДДС, е изпълнен само 58%, пише &quot;Сега&quot;.<br /> &nbsp;