С Рим е свързана голяма част от историята на буквите. В църквата Санта Мария Маджоре папа Адриан II освещава славянската азбука. Тук именно братята Кирил и Методий носят новите букви. В тази църква се случва и първата литургия не само на гръцки и латински, но и на славянски език. В Рим е и гробът на свети Кирил.
Базиликата &bdquo;Сан Клементе&rdquo; в Рим е мястото, което пази мощите на св. Константин-Кирил Философ. В Рим завършва житейският път на един от създателите на славянската азбука. Но от Рим започва и дългият път на буквите. <br /> <br /> &bdquo;Кирил и Методий отиват в Рим, за да поднесат мощите на св. Климент на папа Адриан II и да изискат благословията на папата за новата азбука на славянските народи&rdquo;, обясни пред bTV богословът Богдан Паташев.<br /> <br /> Последната мисия на двамата братя е изпълнена успешно. Новите букви са осветени и благословени от папа Адриан II в базиликата &bdquo;Санта Мария Маджоре&rdquo;. За първи път се отслужва и литургия на славянски език, който е признат за равнопоставен с гръцкия и латинския, а учениците им продължават . <br /> <br /> &bdquo;Кирил почива в Рим и е погребан в базиликата &bdquo;Св. Климент&rdquo;, където са положени мощите на папа Климент - третият папа в историята на папите след Свети апостол Петър&rdquo;, допълва Паташев.<br /> <br /> По-късно над старата базилика е построена нова, а по време на наполеоновите войни, мощите на светеца изчезват. В годините на Студената война празникът на българската култура и славянската писменост е повод в Рим да се събира българската емиграция. <br /> <br /> &bdquo;Това са в голямата си част интелектуалци, които са използвали старите спомени от чествания на българската писменост и култура, за да се събират около гроба на св. Кирил в църквата &bdquo;Св. Климент&rdquo;. По-късно през 60-те години самото българско правителство започва една активност от българските власти да се вплетат в българската емиграция и това да бъде един канал за контакти и информация, свързани с Ватикана&rdquo;, казва още богословът.<br /> <br /> През 60-те години на 20 век започват разкопки под базиликата в търсене на гроба на светеца.<br /> <br /> Проучвайки архивите, монсеньор Леонард Бойл прави голямо историческо откритие - намира мощите на св. Кирил в параклис на стара италианска фамилия. Реликвите са положени в новия параклис на църквата &bdquo;Сан Клементе&rdquo; с тържествена церемония.<br /> <br /> &bdquo;За това пренасяне на мощите е поканен лично и католическият български екзарх - тогава Кирил Куртев, който от България отива в Рим. Той е човекът, който взима мощите от гроба, предава ги на папа Павел VI и папата ги полага в новия параклис&rdquo;, обяснява Паташев. <br /> <br /> По същото време проф. Аксиния Джурова е сред българските учени, допуснати да проучват архивите на Ватикана. Тя е и част от първите български официални държавни делегации, посетили гроба на св. Кирил. Проф. Джурова разкрива едни малко познат факт. <br /> <br /> &bdquo;През 1981 година с проф. Дуйчев и с Ватиканската библиотека и с папа Йоан Павел II разговаряхме за пренасяне на мощите на Св. Кирил в църквата &bdquo;Св. София&rdquo;, като там се планираше да се създаде един музей на Кирил и Методий. Идеята беше да се направи този музей в криптата. За съжаление, тогава стана покушението срещу папата, обвиненията срещу нашата държавата и отношенията замряха&rdquo;, припомня проф. Аксиния Джурова.<br /> <br /> През 1980 година папа Йоан Павел II провъзгласява светите братя Кирил и Методий за покровители на Европа, а след политическите промени е първият глава на римокатолическата църква, който посети страната ни. Тогава български посланик във Ватикана е проф. Владимир Градев. <br /> <br /> &bdquo;Дойде тъкмо на 24 май в България - посещението му бе: &bdquo;По следите на братята Кирил и Методий&rdquo;. Ясно съзнаваше историческата роля на българския народ в съхраняването на това дело и осъществяването на моста между Изток и Запад още в годините на княз Борис I и възстановяване на празника именно в България&rdquo;, коментира проф. Градев. <br /> <br /> &bdquo;Това не е безпочвено, а много добре премерено - това е да уважи ролята на България, на българските царе, на българската култура за създаването и разпространението на славянската писменост и култура&rdquo;, допълва той. <br /> <br />