В средното образование в България работят 85 000 учители и 23 750 преподаватели във висшите училища, като учителите са намалели със 70% от 2000 година насам, а преподавателите са се увеличили с 5% за тези 15 години. Това са данни на председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров.
Той информира, че средната възраст на учителите в детските градини е 59 години, а на техните колеги от училищата - 57 години. Учителите до 30 години са 717 или под 1% от останалите им колеги. След пет години &ndash; 35% от тях ще бъдат в пенсионна възраст.<br /> <br /> Възпитателите мъже в детските градини са под 1%, 11% са в средните общообразователни училища, 30% са в професионалните гимназии. Обобщено &ndash; педагозите мъже са около 15% в системата на образованието. След пет години прогнозите са, че те ще намалеят на 9%.<br /> <br /> Децата в детските градини у нас сега са 240 000, учениците са 751 000, а студентите - 273 000. Така от 2000 година насам децата в детските градини са се увеличили с 20%, учениците са намалели с 40%, а студентите са се увеличили с 12%.<br /> <br /> Училищата в България са 2 568, като за 15 години са закрити 923 или 36% от общия им брой, съобщиха от синдиката и допълват, че през 2015 година детските градини у нас са 1991при 3249 през 2000 година, което означава, че са били затворени 40% от тях. ВУЗ-овете са 54, а през последните 15 години броят им е скочил с 20%. <br /> <br /> Според образователния синдикат броят на училищата в България не съответства на броя на учениците, като те са с около 35% по-малко от средностатистическото европейско съотношение. <br /> <br /> С двусменния режим на организация на учебно-възпитателния процес в българските училища доказваме, че и ние сме дали нещо на Европа, пък макар и негативно, коментира Юлиян Петров. Той припомня, че затова от синдиката няколко пъти предлагат да има стандарт за училищата.<br /> <br /> Броят на педагогическите специалисти, съпоставен с броя на учениците, показва, че в България &quot;сме ощетили&quot; учениците с 55% по-малък брой учители, а подпомагащите педагогически длъжности са по-скоро мечта, отколкото реалност заради ниското финансиране на образователната система. /БЛИЦ<br /> <br /> <br />