Главният дизайнер на германският гигант Mercedes-Benz проф. д-р Гордън Вагенер посети страната ни по повод отбелязването на 10-годишнината от сътрудничеството на катедра „ Инженерен дизайн” при Технически университет-София с Daimler AG. Събитието се състоя в шоурума на „Балкан Стар”, официален представител на Mercedes-Benz за България, а специалният гост проф. Гордън Вагенер изнесе лекция на тема индустриален дизайн пред студенти и специалисти в областта на автомобилите, съобщава "Монитор".
Плод на съвместната работа на Техническия университет &ndash; София, и Mercedes-Benz са два знакови проекта, които имат за цел да поставят основата на производство на автомобили в България. Първият дизайнерски проект стартира през лятото на 2005 г. и е наречен Universe. В него участват студенти от ТУ-София, специалност &bdquo;Инженерен дизайн&rdquo;, съвместно с Daimler AG, тунинг фирмата Brabus и някои български компании. Проектът е наричан още &bdquo;Автомобил, произведен в България&rdquo;, като основната цел е създаването на действащ прототип на малка градска кола на базата на Smart Forfour в периода 2005-2007 година. Инициатор на проекта и ръководител от страна на Daimler е проф. Харалд Лешке, ръководител на отдел &bdquo;Корпоративен дизайн и иновативни проекти&rdquo; към Mercedes-Benz в този период. <br /> <br /> Ръководител от страна на Технически университет е проф. Сашо Драганов. Екипът на проф. Харалд Лешке и проф. Сашо Драганов, със съдействието на Brabus, създава един собствен автентичен български дизайн на автомобил, среден клас с цена между 7000 и 9000 евро. Проектът преминава през първа фаза, в която са създадени от първата скица три модела в умален мащаб 1:5 на три отделни и различни автомобилни версии. От тях читателите на списание &bdquo;Ауто Билд България&rdquo;, посредством анкета, избират един от тези варианти, който се осъществява в модел 1:1 във втората фаза, от развитието на проекта, на територията на Техническия университет в град Сливен. <br /> <br /> 12 студенти са командировани там и работят в студио с подходящи за целта условия като пространственост и оборудване. Екипът получава като подарък от Brabus макет на разработвания тип автомобил и върху него дизайнът бива адаптиран в третата фаза във вид на движещ се прототип. Тримата основни участници студенти са Володя Димитров, Даниел Чавдаров и Иван Иванов. Проектът е реализиран и с активното лично съдействие на бившия главен дизайнер проф. д-р х. к. Петер Пфайфер и проф. х.к. Бодо Бушман и участие на Samsung в лицето на главния дизайнер за Европа Хари Чой, както и със спонсорството на десетки български институции и фирми. На 6 май 2007 г. завършеният прототип Universe изминава първите си километри пред многобройната публика на летището в Сливен.<br /> <br /> Вторият съвместен проект на Технически университет &ndash; София, и Daimler AG стартира през 2010 г. с работно наименование Е-Taxi и също е направен съвместно с Brabus. Ръководителят на проекта от страна на ТУ &ndash; София, проф. Сашо Драганов, заедно със студенти от специалност &bdquo;Инженерен дизайн&rdquo;, представя нови проекти за хибридни автомобили с електродвигатели, подходящи за градски условия. Консултант от страна на германския автомобилен гигант отново е проф. Харалд Лешке, а самата разработка е направена в рамките на магистърска програма &bdquo;Дизайн на транспортни средства&rdquo;. За разработка и изпълнение на проекта са били необходими около два семестъра. <br /> <br /> Със свои разработки са взели участие 10 магистри, като повечето от тях са предложили по няколко варианта. Студентите разработват дизайнерски проекти за екстериорен и интериорен дизайн на модулен принцип върху базата на автомобили от А и В класа на Mercedes. Превозните средства с електродвигатели от хибриден или самостоятелен електрически тип ще бъдат подходящи за ползване като индивидуално или маршрутно такси, а също и като служебни коли за фирми, институции, администрация, и дори като семеен автомобил. Съдействие за амбициозния проект оказва главният дизайнер на Mercedes проф. д-р. Гордън Вагенер и президентът на Brabus проф. х.к. Бодо Бушман./БЛИЦ&nbsp;<br /> <br />