В днешно време много производители създават различни по размер всъдеходи. Някои от тях са само с предно задвижване, а други предлагат системи, разпределящи въртящия момент към всички колела за по-добро сцепление.
Експеримент на шведското електронно издание Teknikens Varld обаче разкрива, че не всички системи 4х4 работят ефективно.<br /> <br /> Тайната се крие в броя на диференциалите, които използва всяка система. Колкото повече са те, толкова по-добре се разпределя въртящият момент. Наличието на повече диференциали означава, че мощността ще се изпраща към колелата с по-добро сцепление, докато тези, които се приплъзват, ще бъдат изолирани.<br /> <br /> От Teknikens Varld тестваха Jeep Cherokee, Nissan X-Trail, VW Tiguan и BMW X1, които са еднакви по размер, но разчитат на различни системи за задвижване. Тестът показва, че всички автомобили, изгубили сцепление само с предните или само със задните колела, се справят еднакво добре, тъй като мощността се прехвърля към предния или задния мост. Въпреки това, ако сцеплението се изгуби от лявата или дясна страна на автомобила, тези опростени системи не могат да се справят адекватно с условията на пътя.<br /> <br /> Повечето от системите, използвани в компактните кросоувъри, разчитат на така наречените електронни диференциали, които използват спирачките, за да спрат въртящия момент към колелата, които се приплъзват, и да го насочат към тези с по-добро сцепление. За съжаление от Teknikens Varld разкриват, че този тип системи за задвижване на четирите колела не работят толкова добре, колкото тези, използващи повече физически диференциали за разпределяне на въртящия момент.<br /> <br /> Източник:<a href="https://cars.bg" target="_blank"><span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong> cars.bg<br /> </strong></span></a><br /> <iframe width="520" height="400" frameborder="0" src="https://www.youtube.com/embed/mZgp5S9GLyY" allowfullscreen=""></iframe>