Преумора, неспазване на правилата или нестикован екипаж, може да са причина за катастрофата с А320 над Алпите. Капитан Тодор Пенев, който има над 12 хиляди летателни часа на "Боинг" 737 коментира пред БЛИЦ какво може да е повлияло на екипажа и да е довело до трагичния инцидент със 149 загинали. Пенев е пилот от военната авиация, 10 години е бил военен пилот и 20 години в гражданската авиация. Летял на 10 типа самолети, последно на "Боинг 737" до 2010 г. След това по медицински причини спира да лети. В момента е инструктор и проверяващ на "Боинг 737".
<strong>- Г-н Пенев, вие сте летял доста дълго време, а също така сте и инспектор - проверяващ и познавате в детайли правилата, как ще коментирате факта, че командирът на фаталния полет не е успял да избере кода и да си влезе в кабината минути преди инцидента?</strong><br /> - Представям си колко му е било трудно да се сети за кода в такъв момент. Случвало ми се е и на мен да сляза за 30-минутна почивка заедно с колега на летището и на връщане да не успеем да влезем в кабината. Не искам да обвинявам когото и да било, но в такива ситуации понякога екипажи от нискотарифни компании проявяват немарливост и дори не знаят кода. Друг е въпросът, че при подобно стечение на обстоятелствата командирът изобщо няма да може да си спомни цифрите, при положение, че има паника. В авиацията минутите са много дълъг период от време - самолетът си пада....Представям си много пъти през последните два дни какво би могло да се е случило. <br /> <br /> <strong>- Има ли правила, по които се влиза или излиза от кабината?</strong><br /> - Екипажите работят по строго определени правила, т.нар. &quot;Standart Operation Procedure&quot;, при които се знае, че под и над определена височина не може да се напуска кабината, а също така при определена височина не се допуска никой вътре. Има правила, по които в кабината не може да се пуши и пр. и пр. Според мен възможно е командирът да се е предоверил на втория пилот и от друга страна да не е знаел кода.<br /> <br /> <strong>-&nbsp;Принципно спазват ли се правилата?</strong><br /> - Ще ви кажа само, че у нас има такива нарушители на правила, които са уволнени от подобни компании, но пък са назначени на много високи и ръководни постове в управлението на гражданската авиация. <br /> <br /> <strong>- Има ли къде да се прочетат тези правила?</strong><br /> - Принципно компаниите не публикуват процедурите си, за да не се знае какво точно е позволено на екипажите, например дали да пушат в кабините. Но обърнете внимание, седмица преди падането на самолета, в &quot;Луфтханза&quot; имаше стачки именно поради тези проблеми, а &bdquo;Джърман Уингс&rdquo; е нискотарифна компания към &quot;Луфтханза&quot;. <br /> <br /> <strong>- Какво общо имат стачките с катастрофата? </strong><br /> - Една от причините са именно тези нискотарифни компании. Това е проблем и на Световния съюз на летците IFALPA, а на европейските държави &ndash; European Cockpit Association. Аз съм бил председател на Съюза на летците на BULALPA и конгресите, които се провеждат от нашите професионални организации, застъпват точно това &ndash; умора, наемане на пилоти, които искат да правят бързи пари в тези компании. Представете си заплата от 14 хиляди паунда в &quot;Ryanair&quot; и 8 хиляди паунда в &quot;British airways&quot;. И първите са натоварени много повече, а при тях екипажите са по-малко. <br /> <br /> <strong>- Възможно ли е вторият пилот от катастрофата, за когото се твърди, че е бил емоционален и в същото време свит, да е оставен да върши толкова отговорна работа и никой да не забележи проблемите му.&nbsp; Знаем, че всички минават на психотестове.</strong><br /> - Много е вероятно е да не са го усетили, тъй като е още млад.<br /> <br /> <strong>-&nbsp;Но той се е обучавал при тях, в &quot;Луфтханза&quot;...</strong><br /> - Да, той е минал при тях курса си на обучение. Но не са го усетили просто. Има хора като него, на които не им достига адреналина, той е бил и парапланерист, и си е доставял допълнително удоволствие в параавиацията. И представете си, говорим като хипотеза, че този човек е бил обидчив, докачлив, а командирът може да го е обидил по време на полета. Има капитани, които се присмиват или се карат на по-младите. Сега големите началници не ходят на симулатори, касаещи отработването на определени схеми при полетите, както беше преди време. На всеки три години трябва да се преминават елементите на такива симулатори, където се учат на взаимодействие, на култура на поведение, на култура на командване и изпълнение на командите и пр.<br /> <br /> <strong>-&nbsp;Възможно ли е това да е нестикован екипаж?</strong><br /> - Да, навремето в БГА Балкан се знаеше, например, че Гошо не се обича с Пешо и никога не ги пишеха заедно да летят. Т.е. заедно летяха само стиковани и уважаващи се един друг екипажи. Сега не се държи на това - екипажите са малко, особено в нискотарифните компании, работи се много, работи се нощем и пилотите се натоварват. Компанията Germanwings e фабрика, там няма кой с кого не иска. <br /> <strong><br /> - Т.е. може да се предположи, че вторият пилот може и да е бил изнервен от много работа. </strong><br /> - Възможно е да лети само през нощта. А може да има и лични проблеми. Възможно е също така причината да е несправяне със ситуацията. <br /> <br /> <strong>- Все още не се изключва и версия &quot;тероризъм&quot;.</strong><br /> - Статистиката сочи, че над 90 на сто от катастрофите и т.нар. авиационни произшествия стават по вина на субективния фактор, т.е. на пилотите. Останалите 10 процента са технически проблеми, пожари, много тежки ситуации, тероризъм. <br /> <br /> <strong>-&nbsp;Като коментираме нискотарифните компании, трябва ли да се страхуваме при полетите с тях?</strong><br /> - Трябва да се имат предвид някои обстоятелства. Има една българска компания с пет еърбъса - &quot;Болкан Холидейс&quot;, на която съм казал на близките, децата си и всички, които познавам, да не летят с нея. Не че ще стане утре нещо с нея, а просто върви такава тенденция. Иначе - най-безопасният транспорт е въздушният, това всички го знаем.<br /> <br /> <strong>Диана МИЛЕВА, БЛИЦ</strong><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />