Проф. д-р Мирослава Кортенска е известен културолог, медиен експерт, театрален критик и публицист. Автор е на множество книги, сценарист на документални фирми. Проф. Кортенска е известна и като дързък критик на обществените нрави, който смело изразява позицията си по общественозначими проблеми, какъвто е въпросът за авторското право. Репортер на „ШОУ” разговаря с нея по горещата тема, по която именно нашето издание отвори „Кутията на Пандора”.
<br /> <strong>- Проф. Кортенска, вдигна се голям шум покрай сдруженията за авторски права &bdquo;Музикаутор&rdquo; и &bdquo;Профон&rdquo;, и това ми припомни един наш стар разговор за авторските права на творците изобщо. Вие, освен професор, сте автор на трудове, на публикации, били сте и сценарист... Има ли права авторът в България?</strong><br /> - След 25 години преход към демокрация отново се появи издаването на книги по така популярния модел &bdquo;самиздат&ldquo;. Но сега вече не по политически причини, а по икономически. Много писатели сами издават книгите си, за да могат да си осигурят заплащане на труда, да получат всички средства от продажбата им. Иначе, издателства много, но по-малко - разпространители на книги. Като автор на гърба си изпитах &bdquo;справедливостта&ldquo; на издаването: над 40% отиват за издателя, 30%-35% за разпространителя, и за автора не повече от 10-15 %. Издавала съм книги след спечелени проекти в Министерството на културата, което уж трябва да защитава авторските права, и винаги такова е било разпределението на финансирането, а печалбата от продажбите никога не стига до автора, защото иначе трябва да му се плати от издателя.<br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Робско положение!</strong></span><br /> <br /> Хем си автор, хем всъщност издържаш всички по веригата. До 2009 г. съм издала чрез конкурс в Министерството на културата 5 книги, за които нямам към договора документ за авторските ми права. Видях едни и същи издатели, които бяха на хранилка и получаваха парите, отпуснати за издаването на моите текстове, и накрая получавах едно потупване по рамото в размер на... стотина бройки от книгата. При това повечето издатели се отнасят към авторите със снизхождение, като че ли им правят услуга, като винаги казват, че не се купуват книги, че трудно ще продадат твоя труд и т.н. Но това не може да бъде вярно, защото ако е така, защо издателствата са повече от авторите?! Затова ли повечето от издателите карат огромни джипове, имат невиждани офиси и стандарт на живот, за който никой от авторите не е и сънувал в България?! Това е жестока битка, и то не за оцеляване! Тези отношения ще се променят само ако авторите се обединят. Трябват закони, прозрачност и контрол. Иначе България ще остане без песни, без книги и без филми. И тук говоря не за розови романи и развлекателни продукти, а за културни продукти, които като моите са свързани с националната ни култура. Все пак си мисля, че сме в края на този грабителски процес, защото България е на последно място по защита на авторските права в европейски и световен мащаб. Явно всички културни индустрии са изградени на принципа &bdquo;Да убием автора!&rdquo; Виждам, че така е в музикалната индустрия, така е и в книгоиздаването, и в разпространението на филми - също. Всички искат да печелят като <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>&bdquo;прекупвачи на таланти&rdquo;! </strong></span><br /> <br /> Явно има мафия, изградена на гърба на творците. Това е много видимо, арогантно, и явно е дошло време да хвърлим зад борда всички тези, които ограбват труда на писатели, артисти, певци и пр. Това и този път трябва да свърши четвъртата власт - медиите, защото другите власти явно са съучастници в акцията &bdquo;Да убием автора!&rdquo; Чиновници, творчески сдружения, синдикати и други подобни.<br /> <br /> <strong>- Съпруга сте на покойния филмов любимец Кирил Господинов - Баш Майстора. Напоследък ми прави впечатление, че БНТ излъчва стари български филми като &bdquo;Шведски крале&rdquo;, &bdquo;Понеделник сутрин&rdquo; и др. Получавате ли някакви дивиденти от това? </strong><br /> - През последните три години за множеството излъчвания на сериалите &bdquo;Баш Майстора&ldquo;, &bdquo;Шведски крале&ldquo; и други от БНТ, след излъчването им в кампанията &bdquo;Лятно кино на БНТ&ldquo; и сега &bdquo;100 години българско кино&ldquo;, на година дъщеря ми получава по 150 лева за авторски права. Това е така нареченият &bdquo;Актор аутор&rdquo;. Но като разбирам, че звезда от ранга на Иван Иванов е получавал също унизителни хонорари &ndash; 50 лева за една година, че за Пепа Николова дъщеря й е получила също стотинки, какво да кажа?! Това е подигравка с труда и авторитета на тези, които са направили историята на киното! Лично аз получавам своите авторски права от &bdquo;Филм аутор&rdquo; като сценарист на двата документални филма, които съм направила. Те са излъчени за 10 години около 50 пъти по БНТ, за което имам отчет от &bdquo;Филм аутор&rdquo;. Смятам, че тази организация е по-коректна, работи с точни данни и може да бъде пример за другите, които, както се разбра, са<br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>пирамиди</strong></span><br /> <br /> <strong>- Разкажете нещо в памет на Кирил Господинов? Имате внук, който носи неговото име - прилича ли на дядо си?</strong><br /> - Кирил-младши е на 4 години, прекрасен, добър и с нова енергия. С парите от авторското право на дядо му - 150 лева, не можахме да му купим преди години дори детска количка за спомен от дядо му. Ето това е красноречиво! А в Европа актьорите звезди живеят от авторските си хонорари, с тях живеят и наследниците им. Засега в България не е така. Геноцидът на мафиотизирани структури и беззаконие действат с пълна сила. <br /> <br /> <strong>- Навремето се вдигна много шум покрай Фонда за научни изследвания и аз искам да ви попитам: върнаха ли парите онези хора, които правеха &bdquo;подводни изследвания&rdquo; във ваната на апартамент, или онази госпожа Шишеджиева, която щеше да плаща с парите &bdquo;парното на Гюзелев&rdquo;? Изобщо, случва ли се нещо от подобни &bdquo;пушилки&rdquo;?</strong><br /> - Във връзка с реализацията на труда и на учените тази моя битка с кражбата на 14 милиона обществени пари от фонд &bdquo;Научни изследвания&ldquo; имаше смисъл. Защото това бяха средства, които държавата заделя да подсигури труда на интелектуалците чрез общественозначими проекти. Оттогава минаха две години и какви са резултатите? Ревизия на Министерския съвет, на Висшия административен съд, европейски експерти, медиите - всички бяха единодушни, най-абсурдните проекти бяха само спрени, но те вече бяха усвоили 80% от субсидията. Държавата не търси връщането на тези нерегламентирано раздадени държавни средства. Каква е тази държава?! Така тя всъщност защитава крадците на обществени средства! А върхът на всичко е, че след протестите на учените Бойко Борисов уволни министъра на образованието Сергей Игнатов, анголския професор Рангел Гюров и директора на фонда Христо Петров. Сега разбирам, че във фонда е върнат същият този Христо Петров като юрист. Не е незначителна позиция, след толкова криминални разкрития. Обръщам внимание, че Борисов не може да мръдне нищо във висшето образование и науката, ако не смени старите далавераджии, които в своя полза разпределят общите пари за учените. Надявам се, че ще бъде обърнато внимание на този скандален факт - връщането на Христо Петров във фонда, и ще го отстрани абсолютно законно заради всичките му нарушения, а не да бъде върнат с добавка от шест заплати обезщетение. <br /> <br /> <br /> <strong>Едно интервю на Еми МАРИЯНСКА </strong><br /> <br />