Гроздан Караджов, председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, в интервю за „Радио К2”.
<u><strong>Предстоящите промени в Закона за електронните съобщения.</strong></u><br /> Гроздан Караджов заяви, че промените се групират в две посоки, едната от посоките е т.нар. предварително изпълнение. Това е възможността след налагането на определена санкция от КРС, тя да може да влезе в сила веднага, независимо дали има обжалване на конкретното решение, тоест ако съдът не постанови друго веднага, до крайното произнасяне на последната инстанция санкцията или решението на КРС да е валидно и едва след постановяване на крайното решение, то да я видоизменя или потвърждава. Водещата Илиана Беновска отбеляза, че практически много от регулираните от Закона за електронни съобщения, това са оператори и електронни медии, имат опасение, че едно такова предварително изпълнение на административен акт, решение на КРС, може да съдържа и личен и репресивен характер, който да посегне на бизнеса на обекта на това решение или на свободата на словото и попита какъв е аспектът.<br /> <br /> Гроздан Караджов отговори, че винаги има такава възможност, дотолкова, доколкото предложените текстове предвиждат, че самите те важат по отношение на предоставянето на услуги или на мрежи на такива оператори. С други думи основната им посока, тоест замисълът на законодателя към момента е по отношение на мобилните оператори, затова и те са най-активни в обсъжданията. Депутатът от Реформаторския блок обясни, че внимателният прочит сочи, че тези решения водят и към кабелните оператори, и към електронни медии, които ползват ограничен ресурс, тоест телевизионни честоти. &bdquo;Говорите само за кабелните телевизионни и радиооператори, или и за тези, които излъчват в ефир&rdquo;, попита водещата, на което събеседникът й отговори, че детайлният прочит показва, че става дума и за тези, които излъчват в ефир, затова законодателят трябва да е внимателен и това, което е прозвучало в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, е било, че между първо и второ четене ще бъде направен по-внимателен прочит на текстовете и е възможно тяхното прецизиране именно с цел да не се достигне например до ситуация, като тази в момента когато КФН, чиято основна функция е да регулира финансовите пазари, всъщност се занимава със свободата на словото. &bdquo;Такива изкривявания на духа на закона не трябва да могат да се случват, не може КРС да се превърне в цензор&rdquo;, категоричен беше Гроздан Караджов. Попитан какво изменение ще се внесе между първо и второ четене и кой ще бъде вносителят, така че да не могат да бъдат застрашени електронните медии и свободата на словото, той отговори, че всеки един от народните представители може да внесе такива изменения и самият той е възложил на експертите към Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения да проучат много внимателно текстовете, така, както са и по европейската директива. <br /> <br /> <u><strong>Какво съдържа европейската директива за електронните медии и как се прилага тя в Европа?<br /> </strong></u> Гроздан Караджов обясни, че в момента има два ограничителя, единият е точното съответствие на законодателството ни към директиви, които са задължителни за България. На въпроса има ли аналог в някоя от европейските държави, където електронните медии да подлежат на предварително изпълнение на решения на регулаторни органи, той отговори, че текстът е точно такъв, дотолкова, доколкото се следва навсякъде духа на закона общо взето се следват решения по отношение повече на телекомуникационната страна на въпроса. Например, ако една медия чрез свое излъчване заглушава или пречи на друга медия в даден район, тогава КРС може да издаде задължително решение и това не би било вмешателство в свободата на словото. Гроздан Караджов подчерта, че в България обществото е много чувствително към свободата на словото, но често се стига до изкривяване на духа на закона, поради което е възможно да се стигне до общо становище за прецизиране на нормата. &bdquo;Аз имам една лична молба към Вас, дори когато в закона не беше предвидено правото на предварително изпълнение на решения на КРС, &bdquo;Радио К2&rdquo; беше 2 години в невъзможност да влезе в лицензионните си права и да излъчва своята програма заради едно порочно решение на КРС, което стигна до ЕК, ЕС и комисарите по правосъдие и медии, за да може да бъде решен казусът, затова си позволявам да Ви го говоря&rdquo;, заяви водещата, на което Гроздан Караджов отговори, че е проследил случая с &bdquo;Радио К2&rdquo; и е запознат с него и подчерта: &bdquo;затова съм възложил на експертите към Комисията и на следващото заседание лично аз ще докладвам по този въпрос, като лична инициатива го приемете и като обещание лично към Вас, но това е обществен ангажимент, точно затова има разделение на изпълнителна и законодателна власт&rdquo;. &bdquo;Тоест вашата комисия и парламентът, като цяло, няма да допуснат промените в Закона за електронните съобщения да се превърнат във възможност за ограничаване на свободата на словото на радиата и телевизиите&rdquo;, попита водещата, на което Гроздан Караджов отговори, че това няма да се допусне и в Комисията не смятат, че медиите имат нужда от &bdquo;бухалки&rdquo;, които да бъдат прикрити зад някакъв параван в други закони. Той беше категоричен, че не може в Закона за електронните съобщения да бъдат прикривани макар и потенциални възможности някой да се саморазправя с медиите. Гроздан Караджов съобщи, че следващата сряда ще има блиц контрол в Народното събрание, ще присъства и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията и самият той поема инициативата да бъде поканен и председателят на КРС, който е участвал в изработването на проектите. Народният представител от Реформаторския блок покани и Илиана Беновска да дойде лично, защото на място в Комисията ще бъде изяснен и прецизиран въпросният текст. <br /> <br /> <u><strong>Кога ще има конгрес и как ще се структурира ръководството на Реформаторския блок?<br /> </strong></u> Гроздан Караджов заяви, че Реформаторският блок все по-уверено заема мястото си в управлението и се превръща в генератор на основните реформи в страната. Той добави, че има сериозно сработване между всеки един от партньорите в коалицията. По отношение на конгреса ясно трябва да се заяви, че онази енергия, която е съществувала през септември миналата година за провеждането на конгрес, рязко е намаляла. Народният представител от Реформаторския блок обясни, че всяка една от партиите в коалицията има своята специфика и тя е много важно да бъде развита, защото хората, които харесват една или друга от партиите, са склонни да продължават подкрепата си за коалицията и усилията й за реформи. &bdquo;Аз очаквам през пролетта да се изработи формула, която ясно да покаже тази единност на субекта Реформаторски блок. Вече се говори и според мен ще се върви към някакъв тип федеративна или конфедеративна структура&rdquo;, завърши Гроздан Караджов.