Шест дни - за толкова време според Библията Господ е създал света, а на седмия си почивал. Примабалерината на Софийската опера Диляна Никифорова пък за 6 дни ще разпръсква грация в Италия в рамките на майсторския си клас по балет, а на седмия възпитаниците й ще покажат какво са научили, пише "Монитор".
От 16 до 22 февруари Диляна ще преподава в Академията за класически танци в Савона &ndash; големия пристанищен град в област Лигурия. Италианските медии разтръбиха вестта доволни и щастливи или така, както го правят, когато им гостуват най-ярките световни звезди на операта, балета и музиката.<br /> <br /> В представянето на сънародничката ни не се пестят суперлативи както за нейния изключително богат опит, така и за нейните сценични изяви по най-престижните сцени на планетата. Подчертава се, че Никифорова е изпълнявала основните роли във всички балети от класическия репертоар и в многобройни съвременни танцувални спектакли. Наред с успешните й гастроли в САЩ, Франция, Белгия, Германия и други страни, медиите на Апенините очертаха и достойните изяви на българката и като теоретик на съвременния балет. Основание за високата оценка медиите намериха в защитения през 2010 г. от примабалерината на Софийската опера докторат по сценично изкуство и в първата й книга &bdquo;Танцов театър и танцови техники&rdquo;.<br /> <br /> Що се отнася до педагогическото майсторство на Никифорова, то бе илюстрирано с нарастващия успех на организираната от нея у нас &bdquo;Лятна академия на танца&rdquo;, където й партнират нейните най-добри колеги. <br /> <br /> От години Диляна Никифорова е сред най-изящните цветя в балетния букет у нас. Да си примабалерина означава много труд и много отговорност, казвала е неведнъж красавицата в интервюта. Нейни са думите: &ldquo;Независимо от това какво е финансовото положение на културата или собственото ти, не можеш да си позволиш полу да играеш или да играеш за толкова, колкото ти плащат&rdquo;. Никифорова не веднъж е казвала, че всеки, който работи в сферата на класическия балет, е идеалист.<br /> <br /> В кариерата на грацията има какви ли не моменти &ndash; на възход, аплодисменти, пот и сълзи и Диляна може да разказва за тях с часове. Сред най-любимите й истории е една за турне в Тайланд с Младия френски балет, с който тя пътува известно време из Азия и Африка като гост-актьор.<br /> <br /> Една от вечерите трупата имала представление на открита сцена. Горещината била зверска, над 40 градуса. По време на спектакъла на балетистите се налагало да сменят много костюми. И за да не се бавят, костюмите били подредени под открито небе, зад кулисите.<br /> <br /> Спектакълът започва, всичко върви нормално до момента, в който над главите на танцьорите не се излял проливен дъжд. Балетистите се измокрили до кости и се наложило да спрат спектакъла. Било към 11 часа вечерта. Поизсушили се в гримьорните, примирили се с пораженията от природната стихия и отишли на коктейл. Към 3 след полунощ обаче при веселата компания дошло едно от техническите лица и им казало: &ldquo;Вижте, дъждът спря, хората седят и ви чакат да танцувате.&rdquo; Трупата се връща на сцената и пожънва овации. А с днешна дата, след толкова спектакли и признание българката се учудва на факта, че публиката е стояла и чакала четири часа.<br /> <br /> Диляна поема пътя към голямата сцена благодарение на учителката си от детската балетна школа, която настояла да кандидатства в Държавното хореографско училище. Легендата Красимира Колдамова обаче е основната виновница за бляскавата кариера на Диляна.<br /> <br /> Младото момиче завършва с 1 година по-рано балетното училище. Още като ученичка получава договор за швейцарския балет. Следват Марсилският национален балет, Белгийският кралски балет, Младият френски балет. Връща се в България след 4 години изяви по големите балетни театри в Европа.<br /> <br /> Най-тежкият спектакъл за една примабалерина си остава &ldquo;Лебедово езеро&rdquo;. Одета-Одилия е сред гвоздеите в кариерата на Никифорова. За изпълнението си в нея Диляна получава и &ldquo;Кристална лира&rdquo; през 1996 г.<br /> <br /> Не лиричните партии обаче са любимите на българската прима. Такава е ролята на Мария от &ldquo;Козият рог&rdquo;. Както казва Диляна, това е един български балет, който от малка обича да гледа, а сега и да танцува в него. <br />