Новата 82-километрова ограда по границата с Турция ще е с няколко метра по-висока, по-широка и добре вкопана в земята и по нищо няма да прилича на временно съоръжение. Това съобщава "Сега", като се позовава на източници от вътрешното министерство, на което правителството възложи до 30 януари да представи проект.
Затова цената ще скочи до около 90 млн. лв., или 1 млн. лв. на километър, които ще се похарчат без търг. Съоръжението ще е между пунктовете Капитан Андреево и Лесово и с него управляващите ще се опитат да поправят грешките от построеното миналата година съоръжение. Съществуващата ограда се оказа с много пробойни и се прескача за броени минути. Чужденците или хвърляли килимчета върху бодливата тел и прескачали по тях, без да се порежат, или режели с ножици, или прокопавали с лопата дупка под оградата, която е разположена само над земята.<br /> <br /> В цената на допълнителната ограда МВР възнамерява да включи и камери с възможности за нощно виждане. Така ще се спести от разполагането на допълнителни постове по дължината на оградата. В момента граничари пазят първата ограда, за да не се опита някой да премине, а поставените камери са от полза само при хубаво време. Ще бъде построена и полоса, успоредно на оградата, която ще позволи патрулите бързо да се придвижат, ако камерите засекат опит да се премине нелегално през заграждението. В цената е включена и охраната на граничния участък между Лесово и Капитан Андреево, докато тече строежът. На оградата се възлагат големи надежди - откакто са построени първите 30 км, опитите за преминаване в този участък са намалели от 7 хиляди на хиляда души.<br /> <br /> Сегашните 30 км струваха близо 7.5 млн. лв. на данъкоплатците, или под 250 хил. лв. на километър. За тях имаше голям скандал, че цената е излязла солена и че поръчките са дадени на близки до предишните управляващи фирми. Според източници от МВР обаче сметките не са точни. Не били калкулирани парите, които Министерството на отбраната (МО) е изхарчило в продължение на месеци за прокарване на нови горски пътища. Не са включени и всички транспортни разходи, заплати и командировъчни на военните от Сухопътни войски, които построиха първия етап от оградата - платени от МО. Така че сумата за временното съоръжение е доста по-висока.<br /> <br /> Преди 2 седмици правителството реши, че ще започне строеж на още 110 км ограда, като първо ще се изгради участък от около 90 км между Лесово и Капитан Андреево. Част от нея ще минава през два частни имота с обща площ около 50 дка в землището на с. Евренозово. За строежа ще отговаря регионалното министерство. На земеделското министерство е възложено прокарването на пътища.<br /> <br /> По неофициална информация в МВР е бил обсъждан вариантът да се построи ограда, подобна на тази между Гърция и Турция. Там е двойна, като между загражденията има циментирана полоса, която позволява бързо придвижване на патрулите. Когато бежанец мине първата ограда, той няма време да прескочи второто заграждение и или трябва да се върне, или бива залавян. Няма възможност и за прокопаване на дупки. От МВР обаче са се отказали от този вариант, тъй като подобно съоръжение се приема за постоянно от турската страна и ще доведе до влошаване на двустранните отношения. По време на строежа на гръцката ограда се проведоха редица дипломатически совалки на най-високо ниво, за да бъдат спрени протестите на Анкара. Затова версията на българските власти е, че се строи временна преграда./БЛИЦ<br /> <br />