Когато българската полиция арестува на 1 януари французина Фриц Жоли Жоашен, той сам призна, че е "стар приятел" на нападателите на "Шарли eбдо", но той не е първият заподозрян ислямист, опитал се да пресече европейската югоизточна граница към Турция, коментира агенция Франс прес в свой материал за България.
Всъщност българският министър на вътрешните работи Веселин Вучков казва, че &quot;стотици&quot; европейци са пътували до България, за да пресекат 275-километровата границата с Турция, някои след това преминават в Сирия, за да се присъединят към Ислямска държава (ИД). Най-популярният маршрут за няколко хиляди граждани на Европейския съюз, за които се смята, че са се присъединили към редиците на ИД е да летят до Турция и след това да пресекат границата със Сирия. Но след затягането на контрола на турските летища, пътуването по суша, най-често с автобус през България, става все по-атрактивен вариант&quot;, казват разтревожени представители на ЕС.<br /> <br /> &quot;Със засилването на наблюдението на пристигащи на летището в Истанбул, каналът през България се използва все повече и повече&quot;, казва френски служител за борба с тероризма, пожелал анонимност. &quot;Преминаването на границата между България и Турция е сравнително лесно, особено през нощта, когато е зима и вали сняг&hellip;&quot;, казва източникът.<br /> <br /> <strong>По-строг контрол</strong><br /> <br /> България до сега се опитваше да се справи с хора, идващи от други посоки, издигайки бариери с бодлива тел, която да спре потока на хиляди бежанци от Сирия. Но в последно време, и по-специално след атаките в Париж, българските власти са насочили вниманието си към хората, които напускат страната и могат да се върнат, след като се съюзят с ИД.<br /> <br /> През последните седмици високопоставени служители, включително държавният секретар на САЩ Джон Кери, британският му колега Филип Хамънд и върховният представител на ЕС за борба с тероризма Жил де Керков посетиха София.<br /> <br /> Автобусни оператори твърдят, че техните превозни средства привличат повече внимание от страна на митническите служители на главния граничен пункт. Паспортите на пътниците вече се проверяват редовно. &quot;Преди няколко месеца те започнаха да сканират всички автобуси&quot;, казва мениджър на Metro, най-големият автобусен оператор от София до Истанбул. Преди това се е случвало само, ако митническите служители сметнат нещо за подозрително.<br /> <br /> Но проблемът е, че българските власти казват, че не получават достатъчно информация от други страни от ЕС и могат да се намесят, само когато има сигнал срещу някого или издадена заповед за арест. &quot;Стотици граждани на ЕС с абсолютно валидни документи и без предупредителни сигнали за тях могат лесно да пресекат територията на България&quot;, обясни Вучков. /БЛИЦ<br />