На юридически лица да се налага имуществената санкция до 1 млн. лв., ако са получили неимуществена облага в резултат на извършено престъпление от негов управител, представляващ, член на контролен или надзорен орган, работник или служител, на който юридическото лице е възложило определена работа, когато престъплението е извършено при или по повод изпълнението на тази работа. Това предвижда законопроект за изменение и допълнение на Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), публикуван за обсъждане на сайта на Министерството на правосъдието.
Същото наказание се предвижда и в случаите, когато размерът на имуществената облага не може да се установи. Към момента законът предвижда санкция до 1 млн. лева, когато облагата от престъплението е имуществена, а при неимуществена облага законът предвижда санкция от 5000 до 100 000 лв. <br /> <br /> В първоначално изготвения проект за промени в закона бе предвидена санкция до 500 000 лв. за юридическо лице, което е придобило неимуществени облаги от престъпления. <br /> <br /> Промените са заради критични становища на ЕК в посока на необходимостта от заличаване на разграничението в размера на санкцията, в зависимост от това дали придобитата за юридическото лице облага е от имуществен или неимуществен характер, свързано с въвеждането на Директива 2008/99/ЕО за защита на околната среда чрез мерки на наказателното право, във връзка с което има и стартирала процедура.<br /> <br /> Разширява се и кръгът на престъпления за които може да се налага имуществена санкция на юридическите лица:<br /> -при представяне на неверни сведения за получаване на кредит (по чл. 248а, ал. 1 от НК),<br /> -представяне на неверни сведения или затаяване на такива, за да се получат средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз на българската държава (по чл. 248а, ал. 2 от НК),<br /> -отпускането на кредит или финансиране на лица, представили неверни сведения (по чл. 248а, ал. 4 от НК),<br /> -избягването на установяването или плащането на данъчни задължения в големи размери чрез сделка с търговско предприятие (по чл. 255а от НК) и общото престъпление по служба (по чл. 282 от НК).<br /> <br /> Публикуваният наново законопроект е усъвършенстван вариант на Закона за изменение и допълнение на ЗАНН, който през октомври 2013 г. бе одобрен от Министерски съвет и внесен от 42-ото Народното събрание, но остана неприет до края на мандата му. /БЛИЦ<br /> <br />