Цените на билетите за пътническите превози в България могат да паднат с едва около 5-7%, въпреки драстичния спад в цената на петрола на международните пазари с около 50% от началото на 2015 г. Това показват изчисления за ролята на разходите за гориво при образуването на цената на билета, съобщава bTV.
Цената на автобусния билет по маршрута София &ndash; Варна например е 33 лв. от около две години насам, въпреки че цената на бензина при пика от 2012 г. бе 2,80 лв./л, а в началото на 2015 г. тя е паднала до 1,95 лв./л.<br /> <br /> През 2012 г. разходът на гориво, разпределен на всички пътници в автобуса, е по 8,30 лв. за всеки пътник. През 2015 г. всеки пътник има принос от 5,80 лв. към общия разход на гориво за автобуса по маршрута. Това означава, че горивото формира около 25% от общата цена на билета. В този случай заради поевтиняването на горивото билетът практически трябва да бъде на стойност 2,50 лв.<br /> <br /> Така, независимо от срива в цените на горивата, има логика цените на билетите да паднат с около 7%.<br /> <br /> Анализ на цените на билетите към най-популярните дестинации в България показва, че трябва да паднат с между 0,80 лв. и 2,25 лв. Трябва да се има предвид, че в ценообразуването при билетите се включват редица други разходи на превозвачите, като амортизация на автомобилите и работни заплати за персонала.<br /> <br /> Председателят на Националното сдружение на автомобилните превозвачи Галя Топалова обаче заяви, че цените в сектора са с около 15% надолу. &bdquo;За Габрово билетът от 22 лв. вече е 18 лв., за Бургас от 27 лв. е станал 25 лв.&rdquo;, посочи тя и уточни, че са необходими около 10 дни, за да се отрази промяната в цените на горивата върху цените на билетите.<br /> <br /> От бранша прогнозират, че цените на билетите ще останат такива още поне пет месеца. &bdquo;Според нас до септември-октомври цените ще се задържат такива. Има вероятност за поскъпване преди летния сезон с 5-10 стотинки&rdquo;, обясни още Топалова.<br /> <br /> Икономистът от &bdquo;Индъстри Уоч&rdquo; Лъчезар Богданов обясни, че цените падат там, където има силна конкуренция. &bdquo;Стремежът да не загубиш клиенти те кара да сваляш цените. Когато пада цената на транспорта, има повече стоки от Полша, от Франция и има по-ожесточена конкуренция на европейския пазар&rdquo;, допълни той и прогнозира, че тенденцията ще се запази през цялата година.<br /> <br /> Промяна в цените на таксиметровите услуги обаче не се очаква, въпреки поевтиняването на горивата в световен мащаб. &bdquo;Таксиметровият апарат не може да сменя непрекъснато цените &ndash; 22 000 таксита трябва да минат оторизиран контрол &ndash; много е сложно като процедура, за да отразява цените на горивата. Освен това основното гориво за такситата е метан, а той не е поевтинял &ndash; още е около 1,70 лв.&rdquo;, заяви инж. Спас Атанасов от Браншовата камара на таксиметровите шофьори.<br />