Изчезналият полет на Air Asia – QZ8501, е летял с „около 160 километра в час“ по-бавно, когато се е сблъскал с лоши атмосферни условия, смятат авиационни експерти. С подновяването на издирвателната операция на „Еърбъса“-а, изчезнал в 06:17 часа местно време в неделя, летейки от Индонезия за Сингапур със 162 души на борда, спекулациите за това, което се е случило, варират от лошо време и скорост до стара радарна система.
Авиационният експерт Джофри Томас е на мнение, че пилотът на QZ8501 се е изправил пред лоши метеорологични условия и е летял твърде бавно в опита си да ги избегне. &bdquo;Полет QZ8501 е летял твърде бавно, с около 100 възела, което е 160 километра, по-бавно. На тази височина това е доста опасно&ldquo;, казва Томас. <br /> <br /> &bdquo;Пилотите са на мнение, че екипажът, опитвайки се да избегне гръмотевичната буря, набирайки височина, някак си е летял твърде бавно и това е довело до аеродинамичен срив, подобен на ситуацията, при която се разби полет AF447 на Air France през 2009 година&ldquo;, каза Томас пред ААП. <br /> <br /> Полет AF447 на Air France се разби в Атлантическия океан, летейки от Рио де Жанейро за Париж. &bdquo;Имам данни от радар, които показват, че машината е летяла на височина от 10973 метра със скорост от 353 възела, което е със около 100 възела по-бавно... ако данните са коректни, изглежда че той лети с твърде бавна скорост за съответната височина&ldquo;, каза още експертът. <br /> <br /> По думите на Томас, това не трябва да се случва с &bdquo;Еърбъс&ldquo; А320, който е доста модерен самолет. Изглежда, че инцидентът се дължи на екстремни метеорологични условия, добавя той. &bdquo;Самолетът е попаднал в масивен възходящ въздушен поток или нещо подобно. Нещо много сериозно се е объркало. В крайна сметка самолетът е летял твърде бавно за тази височина, крилата не са могли да го поддържат заради ниската скорост и е попаднал в аеродинамичен застой&ldquo;, каза още експертът. <br /> <br /> Томас също отбелязва, че А320 не е оборудван с последната радарна система. Радарът, монтиран на А320 понякога може да има проблем при гръмотевични бури и пилотът може да е бил подведен. Най-модерните радари, въведени първо от компанията &bdquo;Кантас&ldquo; през 2002 година, могат да дадат по-цялостна и точна картина за гръмотевичните бури, но те ще бъдат сертифицирани за А320 едва през идната година. <br /> <br /> Междувременно милиардерът и изпълнителен директор на Air Asia описа случващото се с полет QZ8501 като &bdquo;най-лошия си кошмар&ldquo;. Тони Фернандес говори за ужаса, който той изпитва във връзка с изчезването на самолета. &bdquo;Нямаме никаква идея в момента какво се е объркало. Призовавам да не се правят спекулации&ldquo;, каза Фернандес, основал компанията за евтини полети през 2001 година.