Емблематичните жълти павета ще се произвеждат отново и освен че ще сменят счупените в центъра на столицата, ще се продават като сувенир на туристите. Това предложение направи изпълнителният директор на Асоциацията за развитие на София Светлана Ломева, пише в. "Монитор".
Тя представи резултатите от проучването на състава и начина на производството на жълтите павета. Новите плочки със същия цвят<br /> ще се правят&nbsp;в пещта на музея на София.&nbsp;Гражданите предложиха да правят сини павета за ул. &bdquo;Раковски&rdquo;, където се намира централата на СДС, и червени за ул. &bdquo;Позитано&rdquo;.<br /> <br /> През декември миналата година градският парламент обяви златният калдъръм за културно наследство. &bdquo;Те са в тежко състояние, има много счупени, други липсват. От 1905 г., когато са настлани първите, досега площта на този &bdquo;жълт килим&rdquo; е намалял два пъти - от 60 дка до 30 дка&rdquo;, обясни проф. Вили Лилков.<br /> <br /> Паветата, които днес считаме за един от символите на София, са на повече от столетие. Някогашният кмет на столицата Мартин Тодоров дава идея да се павират улиците с подобни плочки. Златните кюлчета са правени в Будапеща по специална технология, а за закупуването им общината взема голям заем.<br /> <br /> Няколко научни института са проучвали якостта, състава и от какви материали са направени паветата и вече са готови първите резултати. Експертите са направили и лабораторен образец на паве от български мергел.&nbsp;Столична община реши да запази и стогодишните павета по бул. &bdquo;Княз Александър Дондуков&rdquo;. Догодина трябва да започне ремонт на трасето в участъка между Младежкия театър и ул. &bdquo;Кракра&rdquo;.<br /> <br /> Първоначалната идея беше асфалт да смени паважа, защото шофьорите намаляват скоростта на движение и това води до забавяне на скоростта и силен шум. Друг аргумент на кметството беше трудната им поддръжка и липсата на майстори, които да ги редят. Идеята на общината е&nbsp;да се съхранят&nbsp;духът и визията&nbsp;на автентичния център на столицата. Паветата обаче ще бъдат извадени и изцяло пренаредени, за да се отстранят всички хлътвания и пропадания по пътя.<br /> <br /> Ремонтът предвижда и нови релси за едно от първите трамвайни трасета в столицата. В линиите ще бъдат монтирани специални шумозаглушители, които ще намаляват нивото на децибелите от преминаващите мотриси. Около спирките ще се изградят и перони под формата на малки островчета. Ремонтът ще глътне 10 млн. лв., а ще се пренаредят и плочките по тротоарите.