Държавата да преразгледа транспортната си стратегия, настоява бизнесът. Това стана ясно на заседание на Българския форум за транспортна инфраструктура, който обединява признати специалисти от бранша. Магистралният пръстен София-Бургас-Варна-София е планиран през 70-те години. Затова инфраструктурни обекти не отговарят на съвременната икономическа логика и геополитика, обясни председателят на форума проф. Николай Михайлов.
За да се построи със средства от Брюксел, трябва да се промени маршрутът на магистрала &quot;Хемус&quot;, стана ясно от изнесения доклад на главния архитект на София Петър Диков, съобщава &quot;Стандарт&quot;. &quot;За да придобие регионално и европейско значение, &quot;Хемус&quot; трябва да бъде разделена на две отсечки София-Русе и Русе-Варна&quot;, заяви той.<br /> <br /> Така част от трасето може да бъде изградено с еврофинансиране, предвидено за свързване на две европейски столици (София и Букурещ). Откриват се и възможности за публично-частно партньорство, коментира бившият транспортен министър Петър Мутафчиев. В момента държавата търси заем за изграждане на 240 км от магистрала &quot;Хемус&quot;, обяви часове по-рано регионалният министър Лиляна Павлова. Очаква се отсечката от разклона за Плевен до Шумен да излезе около 500 млн. евро.<br /> <br /> Приоритетен за изграждане задължително трябва да е и пътят София-Калотина, който е част от транспортното направление Анкара-Виена, обясни арх. Диков. Сред най-важните трасета е и пътят Лом-Солун, допълни той.<br /> <br /> Нужен е внимателен анализ на ползите и разходите за строителство и поддръжка на обектите, особено при ограничения държавен ресурс, обясни Михайлов. Затова и от бранша настояват за преразглеждане на транспортната ни стратегия в светлината на променените европейски коридори. Вместо 5 коридора, които преминаваха през страната ни, новите европейски транспортни направления ни заобикалят. И едва две от тях преминават през България, обясниха експертите. /БЛИЦ<br />