Правителството официално се отказа да ползва средства от европейските фондове при строителството на магистрала „Хемус“ и тунел под „Шипка“. Това става ясно от последната версия на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020, която правителството е одобрило на подпис и официално е представило пред Европейската комисия.
Спешното одобрение на програмата е направено с надеждата ЕК да я одобри най-късно в началото на 2015 г. Ако това не стане, финализирането на програмата от Брюксел ще се отложи за средата на следващата година.<br /> <br /> Кабинетът на Борисов се е върнал към варианта за разходване на 1,9 млрд. евро, които България има възможност да получи от европейските фондове за магистрали и железопътна инфраструктура. Още преди година стана ясно, че средствата от Кохезионния фонд ще се разпределят 50 на 50 за пътища и за железници.<br /> <br /> По 673 млн.евро (европейско и национално финансиране) ще бъдат изразходвани основно за строителство на ЛОТ 3 от магистрала &quot;Струма&quot; и изграждане на модерна жп-инфраструктура по направлението София-Пловдив-Бургас и въвеждане на скоростни влакове. Инвестициите предвиждат сериозно увеличаване на скоростта на железопътния транспорт. &bdquo;Финансирането на изграждането на магистрала &bdquo;Хемус&ldquo; и на тунел под &bdquo;Шипка&ldquo; ще бъдат финансирани от други източници, като държавния бюджет и/или международни финансови институции (заеми-бел.ред.)&ldquo;, гласи ОПТТИ 2014-2020. <br /> <br /> Като важно направление е посочен и скоростен път Е-79 - Ботевград-Враца-Монтана-Видин. От програмата става ясно, че неговата реализация ще е възможно единствено чрез кредит.<br /> <br /> &bdquo;Участъкът в Кресненското дефиле на АМ &bdquo;Струма&ldquo; се подготвя като дълъг тунел. В съответствие със стратегията за околна среда на JASPERS след изготвяне на проекта за тунела следва да бъде направена оценка на влиянията му върху околната среда. Във връзка с рисковете, присъщи за реализацията на проект от подобен мащаб (финансови, времеви, геоложки, екологични и пр.), ще бъдат оценени и допълнителни варианти, допустими от екологична гледна точка&ldquo;, пише още в документа.<br /> <br /> 401 млн.евро от европейските фондове и държавния бюджет са предвидени за третия метродиаметър в София &ndash; бул. &bdquo;Ботевградско шосе&ldquo; &ndash; ж.к. &bdquo;Овча купел&ldquo;, както и за участъка от втория метродиаметър между бул. &bdquo;Дж.Баучър&ldquo; и ул. &bdquo;Сребърна&ldquo;.<br /> <br /> Предвижда се заем от Европейската инвестиционна банка, който да финансира поддръжката на пътната инфраструктура. <br />