Обществената поръчка за ремонт и за възстановяване летателната годност на 4 хеликоптера МИ-17 на стойност 20 млн. лв. беше спряна от Министерство на отбраната, съобщава „Труд".
На 24 октомври в протокол на комисия от военното министерство се казва най-общо, че фирмата, поканена за изпълнение на поръчката, е собственост на офшорна фирма и няма право да участва в обществени поръчки.<br /> <br /> Комисията е поканила за участие единствено фирма &bdquo;Авионамс&quot; АД. Това е бившият военен завод ТЕРЕМ &bdquo;Георги Бенковски&quot;-Пловдив, който беше приватизиран преди четири години.<br /> <br /> В обяснителните си бележки комисията обяснява, че чрез търговския регистър са установили, че мажоритарен собственик на &bdquo;Авионамс&quot; АД е дружество &bdquo;Хедж Инвестмънт България&quot; АД. На 6 март 2012 г. от Корпоративна търговска банка съобщават официално, че банката увеличава капитала в дружеството с 900 акции по 1000 лв.<br /> <br /> В документите на военната комисия е записано още, че мажоритарен собственик на &bdquo;Хедж Инвестмънт България&quot; АД е фирма &bdquo;EFV International Financial ventures&quot; LTD, която е регистрирана на Британските вирджински острови. Според Закона за икономическите и финансовите взаимоотношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, който беше приет през лятото, <br /> фирми в офшорни зони няма право да участват в обществени поръчки. <br /> <br /> През декември 2011 г. фирма &bdquo;Дунарит&quot; АД, която също е близка до Цветан Василев, купи от МО шест хеликоптера МИ-17, които по-късно бяха ремонтирани в ТЕРЕМ - &bdquo;Георги Бенковски&quot;-Пловдив. <br /> <br /> Обществената поръчка беше обявена през май месец. Тогава &bdquo;Труд&quot; обяви, че в заданието могат да участват само българските фирми ТЕРЕМ &quot;Летец&quot; и бившият ТЕРЕМ &quot;Георги Бенковски&quot;-Пловдив (сега &quot;Авионамс&quot;), тъй като през лятото на 2012 г.<br /> <br /> България и Русия подписаха споразумение за ремонт и за възстановяване летателната годност на хеликоптерите МИ-17 и МИ-24 и тези два завода получиха лицензи.<br /> <br /> Министерството на отбраната обяви обществена поръчка за подписване на рамково споразумение за 7 години. Сумата от 20 млн. лв. е ориентировъчна, тъй като в заданието е посочено, че ще има и &quot;непланови доставки на оборудване и консумативи&rdquo;. <br /> <br /> Голяма част от парите ще отидат в Русия, която единствена има лиценз да ремонтира двигатели, редуктури и агрегати по машината.<br /> В момента българските ВВС имат над 20 хеликоптера: 12 &quot;Кугър&quot;, 3 &quot;Пантер&quot;, 6 МИ-24, 4 МИ-17, 6 &quot;Бел&quot; и няколко приземени МИ-14.<br /> Комисия на Министерство на отбраната открила, че мажоритарен собственик на фирмата, спечелили конкурса, е регистрирана на Британските вирджински острови. /БЛИЦ<br /> <br />