На 25 октомври 1944 г. японският лейтенант Юкио Секи (23 г.), командир на звено от 5 изтребители „Зеро” от отряда за специални атаки, става първият в света камикадзе, поразил вражески кораб. Този последен негов полет е по време на най-мащабната битка в историята край остров Лейте, Филипините.
<strong>До войната</strong><br /> <br /> Юкио Секи е роден на 29 август 1921 г. в семейство на дребни търговци. В средното училище е капитан на училищния отбор по тенис.<br /> <br /> През 1938 г. постъпва във Военноморската академия. Неговият преподавател и бъдещ началник-щаб на 1-ви въздушен флот Рикихеи Иногучи му предрича бъдеще на добър командир.<br /> <br /> През юни 1941 г. на Юкио Секи е дадено звание лейтенант. Месец преди атаката на Пърл Харбър (декември 1941 г.) той приключва обучението си и е изпратен на големия линеен кораб &bdquo;Фусо&rdquo;, след това е прехвърлен на лекия самолетоносач &bdquo;Читосе&rdquo;.<br /> <br /> Неговите колеги отбелязват многостранните му и разнообразни интереси. Хоби му е рисуването, на което отделя значителна част от времето си.<br /> <br /> <strong>По време на войната</strong><br /> <br /> Секи участва в няколко операции на флота и взема участие в битката край атола Мидуей.<br /> <br /> През ноември 1942 г. Секи е върнат в Япония и постъпва в Морската летателна школа в Касумигаура. След базовата си подготовка е преместен в град Уса за тренировки като пилот на палубен бомбардировач. През януари 1944 г. става пилот-инструктор в школата.<br /> <br /> По това време той се сприятелява със семейство Уатанабе и се влюбва в дъщеря им Марико. Сватбата е на 31 май.<br /> <br /> През септември Секи е изпратен в Тайван, а 3 седмици по-късно е зачислен в 201-а авиогрупа на Филипините &ndash; летище Мабалакат на остров Лусон.<br /> <br /> Тази авиогрупа е една от основните бойни единици на Филипините, но в средата на октомври в нея има едва 30 изправни изтребители, събрани от целия 1-и въздушен флот. Към този момент Секи има зад гърба си пролетяни почти 300 ч. и е пилот-щурмовик. Той постоянно иска да го изпратят на боен полет, но командирите не му обръщат внимание.<br /> <br /> <strong>Камикадзе<br /> </strong><br /> На 20 октомври американците правят десант на остров Лейте. Японската армия започва операция Сьо-1, за да ги изтласка. Преди това на 17 октомври вицеадмирал Такиджиро Ониши става командващ на 1-ви въздушен флот. Тъй като след ударите по летищата изтребителната авиация вече не може да участва в отбраната на Филипините, адмиралът на 19-и пристига в Мабалакат за реализиране на плана за &bdquo;специални атаки&rdquo;. Там той изрича знаменитите думи <em>&bdquo;Аз не мисля, че има още някакъв начин за изпълнение на стоящата пред нас задача&rdquo;.</em><br /> <br /> Не липсват редови пилоти за изпълнение на самоубийствени атаки. Обаче командването на 201-а авиогрупа се колебае кого да назначи за командир. Най-подходящия опитен пилот Наоши Канно е изпратен със специална задача в Япония. Тогава е предложен Секи. Макар да е новак в групата, неговата настойчивост и решителност вече са направили необходимото впечатление.<br /> <br /> Още същата нощ зам.-командирът на 201-ва авиогрупа Асаичи Тамаи извиква Секи, слага ръка на рамото му и казва:<br /> <br /> <em>- Секи, адмирал Ониши лично посети 201-а авиогрупа, за да изложи план, който има огромно значение за Япония. Този план се заключава в това, че пилоти на &bdquo;Зеро&rdquo; с 250-килограмови бомби преднамерено трябва да пикират върху палубата на вражеските самолетоносачи, за да осигурят успех на операция Сьо. Вие сте избран за командир на подразделението за тези атаки. Как гледате на това?</em><br /> <br /> В очите на капитан 2 ранг Тамаи блестят сълзи.<br /> <br /> Секи не отговаря веднага. Той седи неподвижно, опрял лакти на масата и обхванал с ръце главата си. Плътно стиска челюсти и затваря очи, потъвайки в мислите си. Изминават 5 дълги секунди. След това той бавно повдига глава и произнася с уверен глас:<br /> <br /> - <em>Вие сте длъжен да ми позволите да направя това</em>.- Гласът му не трепва.<br /> <br /> Рихеи Иногучи, присъствал на разговора, свидетелства, че тягостната атмосфера се разсейва, обсъждат се най-близките мерки, които трябва да се предприемат. Обсъждането е кратко, но във всяка дума на Секи, във всеки негов жест се вижда силен характер, който потвърждава правилния избор на командира. Независимо обаче от външното си спокойствие, Секи е угнетен.<br /> <br /> Същата нощ е окачена заповед на вицеадмирал Ониши: <em>&bdquo;201-а авиогрупа сформира корпус за специални атаки и ние на 25 октомври ще унищожим или ще изкараме от строя вражеските самолетоносачи във водите на изток от Филипините.<br /> Корпусът ще се нарича отряд за специални атаки &bdquo;Шимпу&rdquo;. Той ще се състои от 26 изтребители, от които половината са предназначени за таранни удари, а другите &ndash; за съпровождане. Те ще бъдат разделени на 4 звена, които ще получат имената &bdquo;Шикишима&rdquo;, &bdquo;Ямато&rdquo;, &bdquo;Асахи&rdquo; и &bdquo;Ямазакура&rdquo;.</em><br /> <br /> На разсъмване на 20 октомври 1-а група под командването на Секи е готова за стартиране. Излитат обаче на следващия ден. Рапортувайки преди полети, Секи видимо не изглежда добре. Той е потиснат. И даже споделя по този повод пред Масаи Онода, военен кореспондент на агенция Домей Цусин: <em>&bdquo;Лоши са работите на Япония, ако тя принуждава да загиват своите най-добри пилоти. Аз отивам на това не за Императора и не за Империята. Отивам, защото така ми е заповядано.&rdquo;<br /> </em><br /> Отправяйки се на истинска смърт, Секи моли Тамаи да се погрижи за традиционното напомняне за роднините &ndash; кичур коси. Излетялата група обаче не открива противник. Всички самолети се връщат в базата и Секи със сълзи на очи се извинява за несполуката. Групата под негово ръководство четири пъти се връща на летището в Мабалакат.<br /> <br /> На 25 октомври звеното &bdquo;Шикишима&rdquo; под командването на лейтенант Секи се вдига във въздуха в 7:25 часа. В 10:10 часа е забелязан вражески флот. В леката дъждовна завеса се виждат 4-5 американски линейни кораба, съпроводени от 30 крейсера, ескадрени миноносци и други кораби. Те плават на север под прикритието на 20 изтребителя.<br /> <br /> В 10:45 часа самолетът на Секи таранира ескортния авионосец &bdquo;Сент Ло&rdquo;. Последва удара на втори камикадзе почти на същото място. Пламък и дим се издигат почти на километър височина. Самолетоносачът потъва.<br /> <br /> Токио съобщава за това събитие в епохално комюнике на имперското командване, че в 10:45 отряд &bdquo;Шикишима&rdquo; е изпълнил внезапна успешна атака на вражеско оперативно съединение от 4 самолетоносача на 30 мили северозападно от остров Сулуан. &bdquo;<em>Два самолета се врязаха в един самолетоносач, който със сигурност е потопен. Трети самолет се вряза в друг самолетоносач, който се е запалил. Четвърти протарани крейсер, който веднага потъна.&rdquo;</em><br /> <br /> На този 25 октомври японски камикадзета повреждат ескортните самолетоносачи &bdquo;Калинин Бей&rdquo;, &bdquo;Киткен Бей&rdquo; и &bdquo;Уайт Плейнз&rdquo;, а &bdquo;Сент Ло&rdquo; е потопен.<br /> <br /> На 28 октомври адмирал Соеми Тойода, главнокомандващ обединения имперски флот, заявява, че тези 5 загинали летци при &bdquo;специалните атаки&rdquo; завинаги ще останат като герои в паметта на народа и името на Секи ще бъде първо в този списък.<br /> <br /> <strong>Послеслов<br /> </strong><br /> &bull; На 25 октомври звеното &bdquo;Шикишима&rdquo; под командването на лейтенант Секи е съпровождана от 4 изтребителя А6М5 &bdquo;Зеро&rdquo; с командир легендарния ас Хиройоши Нишизауа &ndash; 87 победи, който загива още на следващия ден с транспортен самолет Ки-49. Другите прикриващи пилоти са Мисао Сугауа, Шинго Хонда и Рьоджи Баба.<br /> &bull; Капитан 2 ранг Асаичи Тамаи след края на войната става будистки монах, за да добие &bdquo;упокой на душите&rdquo; на всички загинали пилоти-камикадзе.<br /> &bull; Вицеадмирал Ониши след капитулацията на Япония слага край на живота си с ритуално самоубийство, отказвайки асистент, и умира след 12-часова агония на 16 август 1945 г.<br /> &bull; В Мабалакат, в бившата японска авиобаза, е поставена мемориална плоча, посветена на Юкио Секи. На нея са написани и загубите на флота на САЩ, нанесени от групата на Секи на 25 октомври 1944 г.<br /> <br /> <em>Публикацията подготви Ганчо Каменарски/<br /> </em><br /> <br /> <strong><span style="font-size: larger;"><em>Наръчник за пилотите-камикадзе</em></span></strong><br /> <br /> <em>Издаван е от японското командване с цел да мотивира младите пилоти по пътя им към успеха в смъртоносната мисия</em><br /> <br /> Надмогни живота и смъртта. Едва когато се освободиш от всички мисли за живота и смъртта, ще бъдеш способен да пренебрегнеш живота си на земята. Това също ще ти позволи да концентрираш вниманието си върху унищожението на врага със своята стоманена отдаденост, като същевременно ще подобриш летателните си умения.<br /> <br /> Старай се да покажеш най-доброто от себе си.<br /> <br /> Удари вражеския съд в морето или в пристанището. Потопи го и подготви пътя на победата за нашия народ.<br /> <br /> Разходи се по летището. Докато се разхождаш, съсредоточи се върху заобикалящото те. Това летище е пътят към успеха или провала на мисията ти. Отдай му цялото си внимание. Погледни в краката си. Как изглежда земята? В случай, че потеглиш призори или през нощта, кои особености не бива да бъдат пренебрегвани: електрически стълб, дърво, хълм?<br /> <br /> Как да пилотираш напълно екипиран самолет, който ти така обичаш:<br /> <br /> Преди да излетиш, създай в съзнанието си образ на целта си, ярък като отражението на слънцето в самолета ти.<br /> <br /> Вдишай дълбоко три пъти. Кажи си на ум: &rdquo;Я&rdquo; (летище), &rdquo;Кю&rdquo; (колела), &bdquo;Джо&rdquo; (самолет), като дишаш дълбоко.<br /> <br /> Обиколи над летището, след като излетиш. Направи това на 200 м височина.<br /> <br /> <strong>Принципи, които трябва да познаваш:<br /> </strong><br /> Пази здравето си в най-добро състояние. Ако не си в добро физическо състояние, няма да можеш да осъществиш целта.<br /> <br /> Както не можеш да се биеш на гладен стомах, така и не можеш да контролираш самолета, ако имаш треска или болки.<br /> <br /> Бъди винаги чистосърдечен и добродушен. Лоялният пилот е чистосърдечен и верен син.<br /> <br /> Постигни високо ниво на духовна тренировка. За да постигнеш максималната си боеспособност, трябва да подготвиш себе си добре. Някои казват, че духът трябва да е преди умението, но това е грешно. Духът и умението са едно. Двата елемента трябва да се овладеят едновременно. Духът подпомага умението, а умението подпомага духа.<br /> <br /> <strong>П</strong><strong>рекратяване на мисията и връщане в базата:<br /> </strong><br /> При лоши атмосферни условия, когато не можеш да локализираш целта или поради други обстоятелства, може да решиш да се върнеш в базата. Не се обезкуражавай. Не погубвай напразно живота си. Не бива да се чувстваш посрамен. Мисли как най-добре да защитиш родината. Помни какво ти е казал командирът. Върни се в базата без съжаление.<br /> <br /> <strong>Когато се връщаш и кацаш:</strong><br /> <br /> Освободи бомбата в обозначената зона, лети в кръгове над летището. Ако си нервен можеш да уринираш в кабината. После провери посоката на летището и скоростта на вятъра. Виждаш ли дупки по пистата? Поеми три пъти дълбоко въздух.<br /> <br /> <strong>Атаката:</strong><br /> <br /> Виждайки целта, махни предпазителя на взривателя на бомбата. Дай пълна скорост към целта. Гмурни се! Изненадай врага. Не му давай време да контрира атаката ти. Атакувай! Знай, че врагът може да се движи, но избягвай огъня и изтребителите.<br /> <br /> <strong>Атака от гмуркане:<br /> </strong><br /> Тя зависи от вида на самолета ти. Ако се приближаваш към целта на височина 6000 м., увеличи скоростта два пъти. Ако пък си по-ниско от 4000 м, ускори веднъж.<br /> <br /> Когато започнеш своето гмуркане надолу, трябва да изчислиш височината, от която ще започнеш атаката. Пази се от прекалено малък ъгъл или прекалено голям, който ще провали захода.<br /> <br /> <strong>Къде да се разбиеш:</strong><br /> <br /> Къде да се целиш? Спускайки се към кораба, избери цел в центъра му, някъде между кулата и комина. Попадение в комина също е ефективно.<br /> <br /> Внимавай да не уцелиш кулата или някое оръдие. В случай на самолетоносач, цели се в хранилището му със самолети. Ако това ти е трудно, удари се в кърмата му.<br /> <br /> За ниска хоризонтална атака, прицели се в средата на съда, малко над нивото на водата. Ако ти е трудно или имаш насреща си самолетоносач, се удари в хангара за самолети или края на кърмата. За други съдове се цели в двигателното отделение.<br /> <br /> Т<strong>очно преди сблъсъка:<br /> </strong><br /> Скоростта ти е максимална. Самолетът се опитва да се повдигне. Но ти натискай лоста напред, като допълнително увеличаваш скоростта си. Дай най-доброто от себе си. Натискай с все сила.<br /> <br /> Живял си 20 години. Трябва да изцедиш всичките си сили в този последен момент от живота си. Трябва ти свръхестествена сила.<br /> <br /> В самия момент на удара дай всичко от себе си. Всяко божество и духовете на загиналите ти събратя те гледат внимателно. Точно накрая е важно да не затваряш очи. Много са се блъскали с отворени очи. Те ще ти разкажат колко красиво е било.<br /> <br /> Вече си на 30 м от целта. Ще усетиш, че скоростта ти е нараснала.<br /> <br /> <strong>Моментът на сблъсъка:<br /> </strong><br /> На 2&ndash;3 м от целта си. Виждаш ясно дулата на вражеските оръдия. Ще усетиш внезапно, че летиш във въздуха. В този момент ще видиш майчиното си лице. Но тя не плаче, нито се смее. Тя просто те гледа.<br /> <br /> <strong>Всички щастливи спомени:</strong><br /> <br /> Няма да се сетиш за всички, но те ще бъдат като сън или фантазия. Ти си спокоен и усмихнат. Атмосферата на детството ти сякаш се завръща.<br /> <br /> Виждаш всичко, което си преживял през тези 20 години много бързо. Но не много ясно.<br /> <br /> Във всеки момент само хубавите спомени ще се завръщат към теб. Не виждаш собственото си лице в момента. Заради щастливите си спомени усещаш, че си весел. Дори можеш да чуеш звук като от чупене на кристал. После теб вече те няма...<br /> <br /> <strong>Точки, които трябва да помниш при последния си полет:<br /> </strong><br /> Сблъсъкът с врага не е лесен.Той му струва много щети. Затова по всякакъв начин ще се опита да го избегне.<br /> <br /> Изведнъж можеш да се почувстваш зле. Способен си да сгрешиш. Но се придържай към непоклатимото си убеждение до последния момент, че ще потопиш вражеския кораб.<br /> <br /> Помни, когато се спускаш, че трябва с всички сили да крещиш &bdquo;Хисатсу!&rdquo; (Потопи, без да сбъркаш!) В този момент всички вишневи цветове около храма Ясукуни ще ти се усмихнат.<br /> <br /> <br /> <em>Утре четете в БЛИЦ:</em> <span style="font-size: larger;"><strong>Преди 70 г. нелепо загива японският въздушен ас Хиройоши Нишизава<br /> </strong></span><br />