Шведската компания Volvo Trucks разработи нова технология, която сканира всичко в радиус от 360 градуса около камиона, за да предотврати инциденти на пътя, причинени от ограничения във видимостта. Тя разчита на комбинация от сензори, камери и радари и функционира подобно на човешкия ум, тъй като обработването на информацията от множество източници се случва едновременно. Към момента технологията е в тестова фаза, като се очаква тя да се внедри в производството след 5 до 10 години.
Новата технология на Volvo Trucks за елиминиране на инциденти на пътя, причинени от ограничения във видимостта, е разработена в рамките на изследователски проект, реализиран в сътрудничество с автомобилите Volvo. Задачата й е да засече, анализира и оцени всичко, което се случва около превозното средство и да предложи конкретни действия за избягване на злополуки - сблъсък с пешеходци, велосипедисти или други превозни средства. Ако водачът не реагира на предложените от системата предпазни действия, тя може да активира самостоятелно спирачките или кормилното управление. Ключов компонент на технологията е платформа, която обработва данните от всички камери, радари и други сензори, разположени върху всички страни на превозното средство.<br /> <br /> Тя позволява на камиона да сканира околността в радиус от 360 градуса на всеки 25 милисекунди. Събраните данни за рискови ситуации се анализират, а системата генерира различни опции за маршрут на превозното средство. Чрез комбиниране на няколко сензорни системи технологията може да разграничи и идентифицира различните участници в движението - пешеходци, велосипедисти, мотоциклетисти или други превозни средства, както и да определи тяхната посока на движение и дистанцията. <br /> <br /> &bdquo;Целта ни е на пътя да няма инциденти с участието на камиони Volvo. Тази уникална технология е още една стъпка в тази посока и се надявам, че в бъдеще ще спаси живота на много хора&rdquo;, обяснява Карл Йохан Алмквист, директор по пътна и продуктова безопасност във Volvo Trucks. &bdquo;В зависимост от скоростта на обектите тази технология може да предвиди различни сценарии до 5 секунди напред и така oа посочи на водача най-добрия план за действие&rdquo;, твърди Мансур Кешаварз, инженер във Volvo Trucks. <br /> <br /> &bdquo;В много отношения тя може да се възприеме като помощник-водач, който вижда абсолютно всичко около превозното средство. Може също да предупреди шофьора за неща, които се случват на пътя, така че той да може да реагира например чрез предупредителен алармен сигнал или спиране, за да се избегне сблъсък&rdquo;, допълни той. <br /> <br /> Основните компоненти на новата технология са налице, но все още е рано за внедряване на системата в масово производство. Предстои да се извършат още множество тестове, които да докажат нейните качества, както и възможностите за адаптиране както при леките, така и при товарните автомобили. Затова въвеждането й на пазара може да се осъществи в рамките на следващите 5 до 10 години. Основната цел на проекта е да се разработят технологии, които да ограничат рисковете от инциденти както при леките, така и при товарните автомобили и да се фокусира върху ситуации, при които работещите в момента системи за безопасност не са достатъчни./БЛИЦ<br />